Fahlgrens Amazon b20 tic weber 36/36

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare

Inlägg av T Fahlgren »

nu är bottendelen ihomontertad. :thumbright:

toppen har jag blästrat lite lätt och börjat med lite fräsjobb: avgasbrunnen är upptagen till 35mm, insugsbrunnen till 39,5mm, ventilfjäderbrunnarna är upptagna till 32,2mm för de dubbla ventilfjädrarna, hålen för vipparmabryggan är upptagna till m10. har kvar att borra upp ett bulthål till ca 13mm för smörjningen till vippbryggan samt kanske fräsa ner anliggningsytan för vipparmsbockarna.

så nu är det bara att börja karva xx timmar med wi-wiaren :hihi:

tyvärr inga bilder den här gången, men det kommer så småningom 8)
hoires
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä

Inlägg av Wezzli »

Fotografen slänger upp

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Wezzli den tis dec 04, 2007 12:40 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Snyggt.. :)
Nya vevstaksbullt.. :)

Har du bytt till kula och fjäder i pumpen istället
för de skiten som sitter org..?

Stoppa i en M6 bricka med som du slipar något
mindre diameter så får du bättre tryck med..
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare

Inlägg av T Fahlgren »

B20TicPower skrev:Snyggt.. :)

ja, det är nya vevstaksbultar. 8)

det satt kula och fjäder i den här pumpen från början. jag böt dock till en ny fjäder för att den gamla var så nött på sidorna och ansåg att det skulle räcka med det oljetryck som är orginal :)
hoires
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare

Inlägg av T Fahlgren »

på bilderna så ser man även utag för oljetryck och retur till turbon.

som vanligt så upptäcker man att det är nått som inte kommer passa :doh: det ska ju gå ett rör från vattenpumpen. :lol:

så jag ska göra om anslutningen på trycksidan till en banjokoppling och dra om vattenröret lite.
hoires
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Kontakt:

T Fahlgren skrev:
B20TicPower skrev:Snyggt.. :)

ja, det är nya vevstaksbultar. 8)

det satt kula och fjäder i den här pumpen från början. jag böt dock till en ny fjäder för att den gamla var så nött på sidorna och ansåg att det skulle räcka med det oljetryck som är orginal :)
:thumbright:

Ja dom där fjädrarna kan ju nötas.. :)

Du kan ju sätta oljetrycket ut där oljetryck sitter..
Sen kör du med adapter för tryck och tempgivare
vid oljefilteret istället.. ;) Finns på micro.. :)

Edit Såg du redan bestämt dej hur du skulle göra sen.. :)
Lycka till..
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä

Inlägg av Wezzli »

Bild

Bild

Bild

Hunden delar inte våran åsikt om det givna bilmärket.
Bild
Senast redigerad av Wezzli den tis dec 04, 2007 12:40 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Kontakt:

Dedär membranet känner jag igen.. ;) He he..
De var allt rediga brickor du kör med..

Kanske man skulle testa, min dump med
samma membran går lite för lätt helt enkelt..

Dock aluminium.. Snygt jobbat annars.. :)
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare

Inlägg av T Fahlgren »

hur sen en optimal tändkurva ut på en turbomotor?

tändningen borde väll höjas en aning tills det blir laddtryck och sen borde kurvan vara ganska rak. eftersom tändningen ska höjas ju mer motorn varvar och sänkas ju mer laddtryck man får. vacumet är väll extra bra att ha på en turbomotor då den har så lågt komp?
hoires
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Kontakt:

man brukat köra stumt på 25 grader och om acgastempen då inte blir mer än 850 grader kan man höja till 28 grader med 0.7 bar borde man kunna köra 30 grader.. om avgastempen ligger runt 800 grader.. Ja körde 900 grader och 28 grader vid 1.1 bar och b20in gick uta bara helvete då.. :)
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare

Inlägg av T Fahlgren »

B20TicPower skrev:man brukat köra stumt på 25 grader och om acgastempen då inte blir mer än 850 grader kan man höja till 28 grader med 0.7 bar borde man kunna köra 30 grader.. om avgastempen ligger runt 800 grader.. Ja körde 900 grader och 28 grader vid 1.1 bar och b20in gick uta bara helvete då.. :)
jag har bestämt mig nu för en helt stum fördelare :thumbright:

--------------

här kommer bilder på den påbörjade toppen av gammla modellen med 90mm förbränningsrum och lågt avgaskanalsgolv.

det ska tas mer i avgaskanalerna och sedan ska allt finas till med en sån där sliprulle. OBS ofrästa säten änsålänge :wink:
Bild
Bild

här syns uppfräsningen för ventilfjädrarna och de uppgängade vipparmsbryggehålen
Bild

här kommer det mekas amazon i vinter :)
Bild

komentera gärna angående kanaler och förbränningsrum..... :wink:
Senast redigerad av T Fahlgren den tis dec 04, 2007 12:41 am, redigerad totalt 1 gånger.
hoires
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare

Inlägg av T Fahlgren »

i går lämnade jag in toppen på sätesfräsning.

en sak jag är lite osäker på är hur jag ska göra innerradien på insug. just nu är kanalen upptagen till 39mm vid insugspackningen och 40mm just under ventilen(44mm ventil). kanalen är orörd på mitten, alltså en rejäl midja. jag har inte vågat ta någonting på innerradien mitt i kanalen. så den går rakt en bit sen en 90 graders radie sen rak ner mot ventilen(lite svårt att förklara :) )
hoires
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är mitt i svängen som flödet oftast fins, men var försiktig det fins störst risk för vatten där också. (där toppen är delad horisonelt vid gjutningen)

om du gör kanalen rund (som är säkrast) så brukar det va lungt med 38mm men jag låvar inget.
min värsta B20 topp som jag körde första åren var 40.5 men den gav gråa hår också men den flöda 207cfm/28" 13mm också :thumbright: )

med 38 mm så kan man testa med en avgasventil, den ska då in lite vinklad men styrningens hålare gör att det inte går att få kanalen helt rund 38mm, om du förstår hur jag mena?

blir intresant att se vad den flödar :wink: min nuvarande topp som var portad på liknande sätt flödade 190 in och 150 ut med 44x40 ventiler.
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare

Inlägg av T Fahlgren »

Jens Gustavsson skrev:det är mitt i svängen som flödet oftast fins, men var försiktig det fins störst risk för vatten där också. (där toppen är delad horisonelt vid gjutningen)

om du gör kanalen rund (som är säkrast) så brukar det va lungt med 38mm men jag låvar inget.
min värsta B20 topp som jag körde första åren var 40.5 men den gav gråa hår också men den flöda 207cfm/28" 13mm också :thumbright: )

med 38 mm så kan man testa med en avgasventil, den ska då in lite vinklad men styrningens hålare gör att det inte går att få kanalen helt rund 38mm, om du förstår hur jag mena?

blir intresant att se vad den flödar :wink: min nuvarande topp som var portad på liknande sätt flödade 190 in och 150 ut med 44x40 ventiler.
tack för ett bra svar :)

jag ska testa det där med ventilen i kanalen. ska jag försöka ta runt hela kanalen utom vid knölen till styrningen för att få den 38mm?

jag tror tyvär att avgaskanalen kommer flöda sämre än om det skulle varit en nyare med högre golv vid ventilen. jag har testat karva till en avgaskanal i en nyare topp och fick till innerradien mycket bättre.
hoires
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Kontakt:

Ser fint ut.. :) Är det alltså dom gamla delux topparna med
42 mm insugventil och förstärkningsplattor över insugskanalerna
som har lägre golv i avgaskanalen eller vad du menade..?
Det är iad en sån topp min nya turbo topp är gjord av om
ja inte minnes fel.. :O
Skriv svar