Fiat Uno Turbo - Forsa Edition.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
polymoog
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av polymoog »

Min första bil var en Fiat Panda så den här projektet har jag föjlt ganska mycket :) Det kommer bli fränt när det är klart :)
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck

Inlägg av Moufasa »

Ja man får tacka så mycket :) Trodde att det bara var jag som följde den här tråden :lol: Ska försöka ta en liten bilsemester i sommar så det är bara att höra av sig om det är nått race, så kommer uno live om vi kan :thumbright:. Och film blir det naturligtvis.

Kommer med vidare uppdateringar i början på veckan.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Jonas Ohlsson »

jag följer tråden med spänning :thumbright:
Bild
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck

Inlägg av Moufasa »

Ja då var styrbox och lmm lokaliserad :) Men det största bryderiet just nu är att jag fortfarande inte har fått min td04 :( Känns ju lite trisst när man redan pröjsat den,men men vänta nån dag till så kanske den dyker upp till slut. Till bax till uno, har kravlat runt i bilen och kopplat lite mätare och dyligt känns ju klart sportigare med lite mätare runt om i bilen. Men "lamda"mätaren jag har skaffat verkar lite lätt mongo. Misstänker lambdasond fel då mätaren vandrar på tomgång mellan snålt och fett så det är bara att hoppas att det fixar till sig med en ny lambdasond. Spjällhuset ska våldas loss (jag ska knäppa lite kort på det gammla spjället så ni får nått roligt att kolla på) Har fått ett spjäll från en 99a turbo som är galet mycket större än det som sitter original på uno. samma med lmmen oxå den som sitter original är galet liten :hihi: Så det läre ju inte skada med den från 2,2in. Ska bara vara och smeka dit den så ska det lira på en gång. (hoppas att det stämmer) och styboxen från 2,2an flyttar varvstoppen från 6500 till 7300 eller 400 kommer inte i håg riktigt,men det märker vi nog senare :wink: Men och ställa tändningen har visat sig vara en historia för sig :( . graderingen till tändningen är gömd bakom två vattenslangar en fördelare och ett tryckrör Riktig jävlig att komma åt så jag vet ej hur det ska gå till riktigt. men det löser sig nog det oxå. Bilder kommer senare då kameran havererat :doh:
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck

Inlägg av Moufasa »

Ingen turbo :doh: Har väntat i 3veckor utan att den har dykt upp så då vill jag inte ha den längre. Det jobbigaste med det är att jag inte kan bänka bilen till veckan pga turbo brist. Har lokaliserat en ny turbo fast det blev en TD04hl-16t men då kan jag inte köpa den förens jag fått tillbaka pengarna från det misslyckade köpet :( . Gillar inte när folk lovar en prylar och man betalar i förskott, och sen så orkar dom inte ens skicka grejerna :evil: Så nu blir det en liten paus från bilen ett tag :? tills jag har fått mina pengar tillbaka från yrskallen..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

låter märkligt de där..
tänkte höra hur mycket effekt du uppskattar plocka ur och hur mycket dom där bilarna tål, för en som har 0 koll på fiat
följer bygget, ser bra ut!
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck

Inlägg av Moufasa »

Ja man får väl tacka så mycket :) Jo jag vågar inte säga hur mycket Uno kommer hamna på effektmässigt.Det får bromsningen visa, Men dom har och det är ett faktum vääällllldddddiiigggtt stryktåliga motorer även om dom är små :twisted: Och hur mycket man kan hämta ur dom beror ju på hur mycket man siktar på.Men så länge man har rikligt med soppa så ska det mesta hålla för höga ladd,Det som ger sig är topppackningen och den brukar sticka vid ca 2bar sen blir det oringa om man vill trycka mera. Har läst om folk som har haft runt 220-250 hk med original kolvar/stakar och det verkar funka :thumbright: Men då behövs nytt sprut och tänding oxå. Som värst har jag läst om en Fiat uno 355hk på 1.3 liter! men då är det mesta bytt och omgjort. Och då bör man ju ha i bakhuvut att fiat uno inte väger som ett lokomotiv original. Så det skottar iväg rätt fint. Hur fin min skottar iväg vet jag ju inte riktigt än :evil: Men i korta drag så är det en ganska rolig bil att pyssla med. Och billigt framför allt, Ja om man inte blir blåst på turbo aggen hela tiden då :lol: Men jag kan ta och bli blåst det är ingen fara det tråkiga är att jag överskred min bygg budget med just den turbon. Och det känns ju lite mindre bra när hela iden med projektet var att hålla budgeten så låg det bara är möjligt..
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck

Inlägg av Moufasa »

Äntligen har allt styrt upp sig med turbo och vad allt det heter. Nu ligger turbon hemma och packningar & flänsar,så nu ska det bara yxas dit i snabbast möjliga tempo och ut och dra en repa så fort det bara går :twisted: Eller ja efter lite små justeringar kanske, idag försvinner pluttinutt spjällhuset i alla fall. Och generatorn ska flyttas till framsidan på motorn för att ge plats för den nya downpipen, då det är riktigt trångt där bakom motorn som det är just nu :thumbdown: Sen bär det av mot närmsta bromsbänk för att se vad bitarna spottar ur sig. Ska försöka få ut lite bilder på skrotet senare när jag har vart till garaget..
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende

Inlägg av Perkele70 »

Pastaraket! :thumbright:
har inga roliga bilar!;)
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck

Inlägg av Moufasa »

Japp då var det dags för en liten uppdatering igen. Har tyvärr haft massa och göra så bilen har fått stå och dammat en hel massa nu på slutet :? . Men lite har jag hunnit med på den, turbon sitter på plats och den har begåvats med nya fina anslutningar till olja/vatten. Röret mellan lmm och turbo har byggts om, för att den nya lmmen var bra mycket större än original :thumbright: så placeringen skilde sig lite. Och den styboxen har halkat på plats den oxå men det återstår att se om den snurrar igång med den :roll:. Det som är kvar att göra närmast innan allt känns klart för en riktig provtur är att snickra ihop downpipen och hänga dit avgassystemet, och koppla på strömen till extrasprutet.Har kraftiga funderingar på att uppgradera till ett Ms istället Men det får man se efter provturen om extrasprutet duger till nått eller om det är bytas dags. Återkommer med lite bilder och info efter vi har vart iväg till garaget och snickrat downpipe och fotat lite.
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck

Inlägg av Moufasa »

Nu är det äntligen spikat ett datum för strippen här hemma :thumbright: Så nu läggs lite extra energi på lilla bettan,så hon ska funka bra på strippen och att man förhoppningsvis slipper ligga och skruva hela dagen där oxå. Men det kommer lite bilder och ev lite film under morgondagen/kvällen om allt lirar som jag vill då :?

Ha det
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck

Inlägg av Moufasa »

Har tyvärr fått övergett garaget tillfälligt, så jag har fått stått ute i ösregnet och skruvat så det har inte blitt så mycket gjort sen senast. Det som ska göras är bygga avgassystem(svetsen trivs inte i regn så det har jag fått skjuta på). Och bygga om fuelrailen då det vart lite galet :hihi:, anslutningen på fuelrailen var mycket mindre än spridar-toppen :doh:. Så det får vi väll skylla på oss själva att vi inte dubbel kolla alla måtten innan vi stack och byggde den. Och så måste vi hinka ihop en vevhusvent oxå. Jag tror bara det är det jobbet kvar sen så ska det ut och gasas lite för och kolla efter läckage och om den känns tillförlitlig. Har inte kört nästan nått sen jag fick igång den så jag är skapligt spänd för och se hur det kommer att funka :twisted:. Så det blir att åka till strippen den 21a, och köra bänkningen efter det. Var tänkt att bänka innan men jag kan fan inte vänta längre med att köra lite :lol:
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck

Inlägg av Moufasa »

Ja äntligen efter massa mer strul så rullar hon för egen maskin igen :D Hadde problem första test svängen med laddet.Så vi återvände till garaget för att krana på lite till för och se om det hjälpte.
Test nr2 började bra, lite mer ladd sen började det misstända nå grönjävligt vid ca 4-5000varv. Vafan är det nu då är den första tanken och puttrade hem. Väl hemma så ser jag på min nya fina oljetrycksmätare att den står på noll. Noll hurfan är det möjligt :evil: bara börja leta fel, Hittade inte nå fel hur jag än försökte. Tills min en av mina vänner började pilla efter kablarna till mätaren då hoppade den igång :roll: naturligt vis bara kabel brott.
Ut fort som fan på Test nr3 efter att ha kollat allt till täningen. Och det gick fint men sen började det misstända vid 1,2 bar och 5000varv. Hem och fundera.....Varför bråkar den så här för??? Vi stod länge och diskuterade och sen helt plötsligt så såg jag ett motstånd som satt kopplat innan msd spolen :P
Det kastar vi vad är det värsta som kan hända tänkte vi. Vi var även rörande överens om att det kändes segt laddet så den billiga laddtryckskontrollen plockade även bort. I med ett t kors till wassen ist tyckte vi Och drog i väg för det tänkta test no4....
MEN när vi kom ner till vägen där vi brukar "prova våra saker" så såg jag en bil på avstånd som var i färgerna BLÅ VIT med konstiga saker på taket :shock: Lyckades peta i backen och backa lite så där i skym-undan och dom åkte sakta förbi, Fan oxå jag som har plockat ner hela jävla fronten ju, ser dom den fronten och alla däckspår där så lägger dom nog ihop ett och ett skulle jag tro. Men dom såg oss inte men det syndes på herrarna i bilen att dom hörde oss :hihi: så jag åkte in i garaget och tog en liten paus från åkandet.
Iaf en kvart :lol: Vi åker åt det andra hållet så går det nog bra. Test no5
Så vi dammade i väg och Jaaaaaaaaaaaa nu funkade det att dra den lite längre på ettan med högre ladd (gasade dock väldigt sakta) i med tvåan och klev på :twisted: Fan vad jag blev glad
den reagera med att skrika och dra iväg på fullt hjulspinn i med trean och börja gasa lungt men vafan vi ger fullt här och det drog fan lika på 4 växeln och femte. Mycket nöjd nu,
ska vi ut i morgon och prova lite lätt på 1,5bar så vi ser att sprutet funkar som det ska sen ska det upp på 1,8. Jag har ju fått en försmak på vad som komma skall i kväll iaf. :thumbright: Sen får vi se vad den gör på strippen den 21a, enda målet jag har är att spöa gammla tiden 15,55 då är jag nöjd. En sak är ett faktum i alla fall det ska i ett Ms så fort jag får råd, men det är utöver budgeten jag har haft på allt. sammanlagt så är jag under 14000kr fortfarande. med köp av två bilar och all renovering samt allt godis som har skakas fram. Det var det som var målet med bilen hålla den under 15000kr lr ja det var 10000 från början men höjdes för att slippa halvdana grejer från nån lågpris sida på internett. Och det ångrar jag inte en sekund, då jag har haft strul med billiga lågpris prylar förr och dom brukar kosta mer i längden. Då man oftast blir tvungen att köpa riktiga prylar ändå på slutändan.

Natti natti
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag vet inte hur du i dagsläget garanterar att motorn får rätt soppa och tändning, men jag skulle då inte höja något laddtryck eller gasa hejvilt genom växlarna förrän det var fastställt. Det kan leda till oerhört onödig mekning.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Jonas Ohlsson »

kul! jag hoppas på en filmsnutt framöver
Bild
Skriv svar