Sida 5 av 10
Postat: fre maj 11, 2007 11:27 pm
av Öhman
weber-power:Vanlig röd toningsspay som de säljer på meca..
Ante 4wd:Ja har tänkt att försöka göra de svarta..
Postat: tis jun 12, 2007 9:09 am
av Öhman
Dags för en efterlängtad uppdatering för nu händer det grejer!
Har hämtat blocket hos Autoteknik i Skövde.. Ett stort tack till Benny för sponsringen:
Har även köpt en bra mycket roligare topp.. Ordentligt portad och större ventiler. har bromsats 286 sughästar i den tidigare:
Buren har fått sig en liten förstärkning för säkerhets skull:
Provmontering:
Nu ligger det äntligen på plats ihop med lådan monterat i bilen:
Mvh/Öhman
Postat: tis jun 12, 2007 6:32 pm
av weber-power
ser jättebra ut, hur mycket hk räknar du med att få ur motorn?
Postat: ons jun 13, 2007 12:42 am
av Öhman
weber-power skrev:ser jättebra ut, hur mycket hk räknar du med att få ur motorn?
6-700hk hoppas jag på..
Postat: ons jun 13, 2007 8:53 am
av Jens Gustavsson
fin topp
är det en 48x40mm, flöden?
nu vart insuget lite klent bara

Postat: tor jun 14, 2007 3:36 pm
av Öhman
Jens Gustavsson skrev:fin topp
är det en 48x40mm, flöden?
nu vart insuget lite klent bara

Det är 46/38mm ventiler..
Den är flödestestad men har dålig koll på vad det var för värden..
Jo insuget börjar verkligen bli för klent.. men har tyvärr inte kunskap själv att räkna ut och bygga ett eget..
Postat: tor jun 14, 2007 8:55 pm
av Martin H
286hk

med 46/38 ventil,måste isåfall vara rekord. inge illa ment, mycke fränt bygge
mvh
Postat: mån jun 18, 2007 12:00 pm
av Öhman
Nu är Asconan startad och provkörd efter många timmar utan sömn i helgen.. sov 4 timmar på av 54 möjliga!
Var på Uråsa och körde igår efter att brar hunnit provköra ca 10min på väg en vi fick igång den.
Det verkar funka rätt bra i stort för att vara så otestat. Motorn går riktigt fint trots att jag körde på gamla mappen från 242an fick ge den lite mer soppa bara..
Smällde lite i bakvagnen ibland men den ska ju ändå byggas om.. och sen ville inte ettan på växellådan stanna i så jag får riva ner lådan igen..
Körde inget jätte bra tid: 13,91 men med 60 fot på 2,8sec..
roligaste var att slutfarten var på 180km/h och jag laddar inte mer än 0,8bar.. se mappning och ca ett bra tryck till så borde det bli riktig fart i motorn..
Postat: mån jun 18, 2007 1:33 pm
av Jens Gustavsson
kul att den går.
blir kul att se vad den kan prestera senare i sommar
kolla på boströms insug det är fint och gör nog att motorn vill mer mellan 7000-8500rpm
kan fixa fram lite mått om du är intreserad? han körde 215km/t på 1.5 bar grovsjusterat med en dålig start
läs mer här
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
vad var det för kam? (har säkert frågat förut

minnet)
Postat: mån jun 18, 2007 11:53 pm
av Öhman
Jens Gustavsson skrev:kul att den går.
blir kul att se vad den kan prestera senare i sommar
kolla på boströms insug det är fint och gör nog att motorn vill mer mellan 7000-8500rpm
kan fixa fram lite mått om du är intreserad? han körde 215km/t på 1.5 bar grovsjusterat med en dålig start
läs mer här
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
vad var det för kam? (har säkert frågat förut

minnet)
Ja det ser intressant och fint ut.
Körde tidigare med T5 kammen eller 117 som den oxå heter..
men nu har jag fått en specialslipad 117+ kam med lite nya hemliga värden..
Postat: tis jun 19, 2007 10:53 pm
av Öhman
Postat: fre jun 29, 2007 12:02 pm
av Öhman
Nu är "Kermit" någorlunda Mappad och bromsad..
Var nere hos Mattsson igår och mappade motorn..
Effekten blev 544hk och vrid 715nm innan toppackningan inte ville vara med längre.
Hade fått ut mer effekt om vi hade hunnit mappa mer. men turbon börjar ta stopp. så blir nog större till nästa gång..
Nya bromspappert:
Förra årets bromspappert:
Kommer inte köra på Mantorp. Hinner inte fixa en massa små grjer som måste fixas innan den kan köras på bana.
+att jag måste ha ny kardan. drar sönder stödlager på den som sitter där hela tiden...
Film kommer senare..
Stort Tack till Mattsson för mappning!
Mvh/Öhman
Postat: tor jul 05, 2007 9:39 pm
av stefan j fd cab
för att återgå lite till bromsarna:
hur sitter hylsorna-sitter dom alltså på spindeln först och sen volvo lagret?
sitter dom fastsatta på nåt vis
håller på och fnular lite på samma sak fast med porsche skivor på vw typ1 spindel
Postat: fre jul 06, 2007 12:31 am
av Öhman
cab skrev:för att återgå lite till bromsarna:
hur sitter hylsorna-sitter dom alltså på spindeln först och sen volvo lagret?
sitter dom fastsatta på nåt vis
håller på och fnular lite på samma sak fast med porsche skivor på vw typ1 spindel
Tryckte i de i lagerna först med Loctite cylinterlåsning först och sen tryckte på det på spindlen och drog fast det.
Postat: tis jul 17, 2007 3:36 pm
av Öhman
Är nog dax för uppdate nu..
Har inte haft motivation att skruva de senaste veckaorna så det har stått still.
Har beställt lite nytt godis till den.. Turbo, Wastegate och Intercooler är påväg..
Så tanken är att bygga dit det när det kommer och sen mappa ut riktigt med effekt..
Här kommer lite fina bilder jag lyckades ta för några dagar sen iallafall:
