Sida 5 av 53

Postat: mån feb 19, 2007 9:33 pm
av Driddler
Jag är nog inte den bästa snubbe att fråga vilka kablar som är till vad på lambdan, jag vet bara att det funkar om man kopplar rätt :lol:
Men den mätaren du har säljs ju i Sverige. Finns det ingen som säljer dom som du kan fråga

Jag har tidigare byggt i svartrör. Det funkar bra och funktionen blir knappast bättre bara för det är lite blankt.
Den här rostfria orgien jag kör nu kostar!! Man frågar sej ibland om det är värt det.

Men jag har skruvat ganska många år nu och ville göra den här bygget i rostfritt.
Men som sagt,man blir nog likt förbannat ifrånkörd av något råttbo :lol:

Postat: mån feb 19, 2007 10:39 pm
av Roger Persson
Driddler skrev:Jag är nog inte den bästa snubbe att fråga vilka kablar som är till vad på lambdan, jag vet bara att det funkar om man kopplar rätt :lol:
Men den mätaren du har säljs ju i Sverige. Finns det ingen som säljer dom som du kan fråga

Jag har tidigare byggt i svartrör. Det funkar bra och funktionen blir knappast bättre bara för det är lite blankt.
Den här rostfria orgien jag kör nu kostar!! Man frågar sej ibland om det är värt det.

Men jag har skruvat ganska många år nu och ville göra den här bygget i rostfritt.
Men som sagt,man blir nog likt förbannat ifrånkörd av något råttbo :lol:


Haha.. :) Har man dyr motor vågar man ju inte plåga den lika hårt..
De ju lixom skit samma om min motornsprängs..
Vore ju bara fränt med en riktig kolvlucka att stoltsera med.. :)

Mitt insug på min motor ärbyggt av sånna rostfritt titan krökar
du kör med.. Min tryckbox med.. bara de lilla 8 st småkrökar
och 1m rör i 44.5 titan stabiliserat kostade runt 2000 kr..

Att fixa rostfri tråd te svetsen 2000 till riktig gas klocka o tub..
vips e bara svetsen uppe i 5000 + inköp av svets 5000.. De plockar på då.. ;)

Hehe.. :) Men de e kul när de lyser om grejerna.. :)

Postat: mån feb 26, 2007 8:33 pm
av Driddler
.... Jodå, det har hänt lite i helgen trots feber :?
Avgas primärör är helsvetsat ,bara wastegateplattan ,8 muffar för avgastemp och två för avgastryck kvar.Tar lite längretid när man ska ha fyllnadsgas och täta.
Har även tillverkat ett fäste för laddluftkylaren.Så det går framåt. Känns som jag averkat den trögaste delen snart. Blir roligare att skruva när jag tagit av karossen. Men det har jag inte vågat än med tanke på att man lär bygga bort sej.

Det som ligger på härnäst är dra rören ut till sidepipes och tryckrören.

Som det verkar nu kommer motorn rulla norrut när den är klar för att sättas upp i bromsbänk för mosprov och mappning.

Bilder kommer när det hänt lite mer.Annars blir det bara samma bilder.

Postat: ons feb 28, 2007 4:39 pm
av Driddler
Lite bilder.

Muffar svetsade för tempgivare.

Bild


Wastegaterör.

Bild


Motorum med b.l.a laddluftkylare på plats.

Bild

Postat: ons feb 28, 2007 6:04 pm
av Johan Posth
Helt sjukt snyggt svetsat grenrör. Väldigt fint gjort!
När man ser de dära bilderna så ser det ut som att det inte är så långt kvar till det blir start, eller är jag helt ute och cyklar?

Postat: ons feb 28, 2007 7:00 pm
av Driddler
Nja, sjukt snyggt svetsat vet jag inte, men tack ska du ha :)

Svetsar med en liten Weco 150 en liten smidig 4kg svets. Tigkitet är köpt på Biltema.Budget med andra ord. Men funkar helt ok för det jag svetsar.

Det är inte riktigt klart för uppstart 8) 70% av rören är inte monterade.Därefter ska motor ur för att byta kolvar och rullkam.Returledning för bränsle ska dras och lite smågrejer.
Även motorummet ska snyggas till. Ser inge skojigt ut just nu.

Men det känns faktiskt som det har gått väldigt bra hitintills.Rullar det på i den här takten bör motorn hissas ur om någon månad.

Postat: lör mar 03, 2007 6:05 pm
av Driddler
Idag har jag haft en riktigt bra dag i garaget.Byggde om anslutningarna och monterade vattenkylarn. Dragit tryckröret in i intercoolern, och helsvetsat. Nästan klar med ena avgasröret till sidepipes.
Nu är böjarna snart slut igen. Beställt nya.
Skulle tippa på att jag har ett par veckors jobb kvar på rördragningen,
i like :)
Har inte haft några större problem eller krockar än så länge.Brukar ju alltid slå stopp lite då och nu.Men trångt börjar det bli.

Funderar på att köpa nya Eagle vevstakar från summit. Är det bra grejer?

Postat: lör mar 03, 2007 7:59 pm
av marmander
Driddler skrev:
Funderar på att köpa nya Eagle vevstakar från summit. Är det bra grejer?
Det är bra grejer, finns dock att få tag i för bra mkt bättre pris på ebay! skiljer väl ca 150-200 dollar..

Bygget ser väldigt lovande ut :)

Vill se dumpventilen på plats snart ;)

/Simon

Postat: lör mar 03, 2007 8:03 pm
av Driddler
marmander skrev:
Driddler skrev:
Funderar på att köpa nya Eagle vevstakar från summit. Är det bra grejer?
Det är bra grejer, finns dock att få tag i för bra mkt bättre pris på ebay! skiljer väl ca 150-200 dollar..

Bygget ser väldigt lovande ut :)

Vill se dumpventilen på plats snart ;)

/Simon
Den som väntar på något gott... :wink:


Så Ebay är billigare än Summit? 200 $ ,det är ju nästan halva priset? Har du verkligen kollat rätt?

Postat: lör mar 03, 2007 9:01 pm
av marmander
Finns en "ebay store" som heter "dirt track thunder" som har väldigt bra priser på sådant.

Kostar 305 dollar för ett kit till csb.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SBC-CHEV ... dZViewItem

bara att beställa ;)

Postat: lör mar 03, 2007 9:15 pm
av Driddler
marmander skrev:Finns en "ebay store" som heter "dirt track thunder" som har väldigt bra priser på sådant.

Kostar 305 dollar för ett kit till csb.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SBC-CHEV ... dZViewItem

bara att beställa ;)
Tackar! Ska kolla där :)

bra grejor!

Postat: sön mar 04, 2007 3:21 am
av mh
kolla bultarna så de är 16:9 eller de bästa byt till Arp

Re: bra grejor!

Postat: sön mar 04, 2007 7:56 am
av marmander
mh skrev:kolla bultarna så de är 16:9 eller de bästa byt till Arp
You are bidding on a new set (8) of small block Chevy 5.7" Eagle ESP H-Beam rods. Large journal. Excellent rods, rated to 750 HP. Some of the features you will get include:



* Strong, lightweight 3D H-beam design
* Stress relieved, heat treated 4340 steel
* X-rayed, sonic tested, and magnafluxed
* ARP 7/16" 8740 190,000 PSI cap screw bolts
* Weight matched sets ± 1 g.
* Bronze bushed for floating pins
* Stock pin (.927") and journal (2.100") diameters
* Approx. 630 g


Lär nog duga till en motor som varvas duktigt!

Det är ju i stort sett bara kolvvikt, slag och varvtal som gör att det sliter hårt i bultarna. En turbomotor behöver oftast inte varvas så hårt för att gå bra så bultarna bör inte vara ngt problem.

MVH/
Simoin

Re: bra grejor!

Postat: sön mar 04, 2007 7:58 am
av Driddler
mh skrev:kolla bultarna så de är 16:9 eller de bästa byt till Arp
Menar du, #ARP 7/16" 8740 190,000 PSI cap screw bolts #

Postat: sön mar 04, 2007 8:11 am
av Driddler
Marmander.

Ok, då förstod jag det rätt :)

Får bli ett set såna. Tror att min motor lär uppskatta det .

Kan snart kanske använda min befintliga kamaxel :wink: