Teflon-Mats PRO STOCK MONKEY (8.82/201m)
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Jag har ju en 3-ventils topp och både originalkammen och trim kammen till lilla 2-ventilaren har minst sagt konstiga värden. Lobseparation på 84 grader och överlapp på 120 grader. Z40 kammen verkar vara vettig med 103,5 graders lobseparation och 100 graders överlapp. Finns den till den lilla toppen? Erland.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vi kommer göra en mer ingående mätning snart på lite olika kammar, info kommer.
varför den lilla toppen? ( vist menar du jaling 2v?)
passar den på 3v toppen?
vi testar kammar till lifan 27-23 toppen.
varför den lilla toppen? ( vist menar du jaling 2v?)
passar den på 3v toppen?
vi testar kammar till lifan 27-23 toppen.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Den lilla 2v toppen har samma kam som 3v toppen. När jag satte ihop min portade 3v med trimkam så varvade den inte alls ut. Mätt med ventilspel vid 0,1 mm:s lyft hade trimkammen 298 grader in och bara 260 grader ut. 7,3 respektive 7 mm i lyft. Original 3v kammen hade 298 grader in och 286 grader ut och 5,6 mm i lyft. Z40 kammen har 310 in och 304 ut och 7,26 resp 7,04 i lyft. original 3v kammen har en lobseparation på 84 grader, trimkammen till lilla toppen har 79,5 grader och Z40 kammen har 103,5 grader. Z40 kammen är den enda som har normala värden men kammen till 2v toppen med stora ventiler passar inte i 3v toppen eller 2v toppen med små ventiler. Finns det andra kammar till 2v toppen med små ventiler? Erland.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
http://www.ooracing.com/store/index.php ... ductId=614
http://www.ooracing.com/store/index.php ... ductId=613
Dessa hittade jag... Vet inte om det är vad du söker.
Du kan ju slå dom en signal, eller maila dom.
Det verkar som att dom slipar kammarna själva (eller har någon som gör det åt dom)... Du kanske kan få en efter egen spec.
/Martin
http://www.ooracing.com/store/index.php ... ductId=613
Dessa hittade jag... Vet inte om det är vad du söker.
Du kan ju slå dom en signal, eller maila dom.
Det verkar som att dom slipar kammarna själva (eller har någon som gör det åt dom)... Du kanske kan få en efter egen spec.
/Martin
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Hej Erland! min uppfattning om kammar till fiddymotorerna är
att det är dålig koll på vad som kopieras och skeppas,det finns ju inga
märkningar eller specar överhuvudtaget med från kina/asien och sen "namnges"
kammarna när dom levereras till återförsäljaren.
hursomhelst verkar det vara samma kamämne i grunden till tex lifan,jaling
(90+cc)så det bör gå att tex svarva av en lifankam och flytta över lager och
fäste för kamdrev från jaling.en gissning från mig är att vissa kamprofiler
är kopior av trim från 50cc motorn(kitaco och takegawa mfl andvänder ju
50cc monkeymotorn som bas)
och dom har andra vippor och säkert lite annorlunda geometri,villket skulle
kunna förklara dom lite konstiga kamtider som det verkar kunna bli
på fiddymotorerna.
/Fredde
att det är dålig koll på vad som kopieras och skeppas,det finns ju inga
märkningar eller specar överhuvudtaget med från kina/asien och sen "namnges"
kammarna när dom levereras till återförsäljaren.
hursomhelst verkar det vara samma kamämne i grunden till tex lifan,jaling
(90+cc)så det bör gå att tex svarva av en lifankam och flytta över lager och
fäste för kamdrev från jaling.en gissning från mig är att vissa kamprofiler
är kopior av trim från 50cc motorn(kitaco och takegawa mfl andvänder ju
50cc monkeymotorn som bas)
och dom har andra vippor och säkert lite annorlunda geometri,villket skulle
kunna förklara dom lite konstiga kamtider som det verkar kunna bli
på fiddymotorerna.
/Fredde
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 209
- Blev medlem: ons sep 13, 2006 1:14 pm
- Ort: umeå
tjena erland.
hade du någon nytta av de värden som jens skicka till dig??
det var en äldre z40.jag har en annan z40 som jag ska mäta upp. jialing toppen (lilla toppen)har ventilerna tätare så vipporna är kortare
och ser annorlunda ut.har en trimkamm från sky team som verkar vara samma som den du beskrev me våldsammt över lapp.
lilla toppen har dessutom en längre eller kortare kamm minns inte vilket.
sen den där 22,5 hästaren som ooc bromsa var en kawasaki kopia
förmodligen en yxjang motor, den motorn är kortslagigare me större borr.
ska som sagt mäta en nyare kamm+en akunar a1 kamm.
håller me att det är synd att man inte hittar nåra specar på olika kammar
så man köper mer eller mindre grisen i säcken.
de ja å jens dribblar om just nu är hur ska man egentligen mäta upp en kamm?lutar åt att vi börjar i tdc komptact sen snurrar vi veven å
skriver sen upp varje lyft på varje eller varannan vev grad.
då blir kamm värderna lätt att få in i data programmen.
mats
hade du någon nytta av de värden som jens skicka till dig??
det var en äldre z40.jag har en annan z40 som jag ska mäta upp. jialing toppen (lilla toppen)har ventilerna tätare så vipporna är kortare
och ser annorlunda ut.har en trimkamm från sky team som verkar vara samma som den du beskrev me våldsammt över lapp.
lilla toppen har dessutom en längre eller kortare kamm minns inte vilket.
sen den där 22,5 hästaren som ooc bromsa var en kawasaki kopia
förmodligen en yxjang motor, den motorn är kortslagigare me större borr.
ska som sagt mäta en nyare kamm+en akunar a1 kamm.
håller me att det är synd att man inte hittar nåra specar på olika kammar
så man köper mer eller mindre grisen i säcken.
de ja å jens dribblar om just nu är hur ska man egentligen mäta upp en kamm?lutar åt att vi börjar i tdc komptact sen snurrar vi veven å
skriver sen upp varje lyft på varje eller varannan vev grad.
då blir kamm värderna lätt att få in i data programmen.
mats
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
teflonmats skrev:.
de ja å jens dribblar om just nu är hur ska man egentligen mäta upp en kamm?lutar åt att vi börjar i tdc komptact sen snurrar vi veven å
skriver sen upp varje lyft på varje eller varannan vev grad.
då blir kamm värderna lätt att få in i data programmen.
mats
hitta en bra bild här

skilnaden är att vi börjar med 0 grader till vänster och 720 grader längst till höger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Det är tråkigt att dom inte skriver ut värden. Man vill ju inte köpa kammen för att mäta upp och se om man kan använda den. Jag satte ihop en topp med mjuka ventilfjädrar, kam och vippor. Sen spände jag fast den upp och ner i fräsen och monterade en gradskiva direkt i kammen. Kamaxelgrader gånger 2 blir vevaxelgrader. Jag satte en indikatorklocka mot ventilen och började mäta. Jag nollade inte gradskivan utan räknade ut överlappet från graderna jag mätte upp. Fick jag 104 graders överlapp så antog jag att insug öppnade 52 grader före TDC och att avgas stängde 52 grader efter TDC och sen var det lätt att räkna ut avgas öppning, insugs stängning, lobe separation och centerline. Det blir nog så att jag svarvar om en Z40 kam från stora 2-ventilaren så att den passar i min motor. Jag tittade på bilder på toppar som ooracing hade portat och det var gigantiska hål. Nåt fint register har dom nog inte till sina 22,5 hästar. Mats, har du inte också skaffat en 3-ventilare? Erland.
nu när vi snackar värden så har jag sett ett ställe och en kam som e utskrivet värde på vet dock inte om det e kompletta specs dock fattar jag nada
http://www.minidelar.se/product_info.ph ... cts_id=762
http://www.minidelar.se/product_info.ph ... cts_id=762
- Micke Johansson
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 763
- Blev medlem: mån jan 24, 2005 9:57 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
nyaste versionen av Z40 är nog minst dålig till den motorn.Micke Johansson skrev:vad har ni för tips på kamar? har en 140cc lifan.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Micke Johansson
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 763
- Blev medlem: mån jan 24, 2005 9:57 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
nej det tror jag inte men man ska alltid kolla sånt ändå. lite värre fjädrar är dock alltid bra om man ska varva mycke.Micke Johansson skrev:okej , behöver man några ventil uttag osv för att köra med en sån![]()
tycker det verkar roligt med dom här motorernamvh
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/