Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead

Inlägg av ximon »

Kul att du satsar på riktiga grejer Gustaf!

Vi får hoppas du får mer driftsäkerhet, så ska du nog se att tiderna kapas också. Lycka Till!
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja, jag hoppas slippa ha sönder så mycket saker. Om nu bara fler leverantörer av drivlinedelar ville vara lika rappa som TG skulle det bli ännu bättre.

Inga namn än, men...

/Gustaf
För mycket laddtryck

Inlägg av Nicke Blom »

Du skulle ju ta en Bmw klump och låda så har problemet vart löst?

:wink:
NBR
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Kanske det. Men det krävs för mycket ombyggnader för att gå på en sån sak nu. Prio ligger på att använda delar som (nästan) passar ihop för att jag ska vara säker på att få ut bilen tidigt i vår. Det har jag ju sagt förut, men...

Hade jag börjat riva i bakvagnen idag hade jag inte använt Sierradelarna alls. Då hade det antingen blivit en fyrlänk med Mustang 8,8-tummare (löjligt billiga delar och rätt enkelt att få det att fungera bra) eller möjligen BMW-delar rakt igenom.

Ikväll har jag börjat måtta för ett 3-tums avgassystem. Men det är trångt för dämpare...

Ingen Appledämpare får plats så det lutar åt Simons. Om man kan välja mellan en kort och tjock dämpare först, eller en lång och smal ("Turbex", 625 mm lång och 125 mm diameter), vilken är då klokast tro?

Som slutdämpare blir det antingen en KL racing rostfri, eller en simpel Simonsburk.

/Gustaf
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Inte uppdaterat på evigheter men eftersom säsongens första raktframrejs är imorgon kanske det är dags.

Det blev som sagt en Quaifediff och så garderade jag med en Borg-Warner T5 från Sierra Cossie, samt sviktstålsdrivaxlar. Hoppas det håller nu.

Hittills har jag bara kört konbana i år (och lite drifting), men effektkurvan är inget vidare för sådana övningar.

Före semestern kopplade jag in launchcontrol, flatshift och line lock. Jag har testat lite starter för att försöka bli av med studsandet i bakvagnen och kanske hittat hyfsat rätt.

Idag gjorde vi en dubbelkoll av tryckläckage (hittade inga) och mappningen inför Fällfors. Så nu är det bara att hoppas :-)

/Gustaf
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

402m? Gissar på en riktigt låg tolva och slutfart närmare 190 :)
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja, 402. Slutfarten borde nog inte öka så mycket jämfört med förra året. Vi får se...

Det verkar förresten som Jonny ska köra Pinto-turbo i samma klass som jag. Matchrace ändå alltså, kanske.

/Gustaf
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

therealpinto skrev:Ja, 402. Slutfarten borde nog inte öka så mycket jämfört med förra året. Vi får se...

Det verkar förresten som Jonny ska köra Pinto-turbo i samma klass som jag. Matchrace ändå alltså, kanske.

/Gustaf
Jag håller tummarna för dig i det här fallet eftersom du kör Capri :D
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Det lär gå fortare än de 18.34s som jag slog till med idag när vi monterat tidtagningen.
Men jag har ju ingen turbo på min Fusion... ;)
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja, fortare än 18.34 blev det :-)

Bara två repor idag (lite mek med tidtagning, lite vinglande bilar, lite duggregn). Den första funkade rätt okej, men 60-fotstiden var inget vidare , 2.00s. Fast 12.43 och 179 km/h är ju inte så tokigt.

Nästa repa testade jag att launcha med mindre laddtryck - den bygger tryck i "steg" på launchen så nu stack jag med 0,5-0,6 nånstans istället för 1 bar. Men då boggade den ned så det blev inget att skriva hem om.

Imorgon testar vi med lite mindre däckstryck och sitter starten så kanske vi ska försöka öka slutfarten lite också.

/Gustaf
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Fusk med klistrat. Grattis till den efterlängtade tolvan, nu är det bara fortsätta sikta på elva :)
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja...jo...kanske det. Det borde ju gå att köra en 60-fot på runt 1,7-1,8 sekunder i alla fall kanske och så är väl elvan inte såå långt borta kanske. Vi får se.

/Gustaf
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Ja får den ner 60foten dit så borde det inte vara några problem. Spinner du bort dig eller boggar du bort dig?
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

12.26s pch 180 km/h bästa idag, men det vill spinna. 60-fot på 1,87s på den repan.

Sedan har vi laborerat lite med däckstryck och sånt men eftersom regnet kommer och kyler av banan (tror jag...hehe) emellanåt är det svårt att pricka rätt. Det blev i alla fall några mer 12.40-repor, med lite saker att förbättra.

Jag lurar som bäst på om jag ska sänka både startvarv och däckstryck till imorgon, eller bara däckstrycket. Nu körde jag på 0,9 bar sista svängen, men det spann friskt.

/Gustaf
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Laddtryck?
Skriv svar