Sida 5 av 5
Postat: fre okt 12, 2007 3:27 pm
av K.jonsson
The skrev:farlig placering av boxen till insprutningen om du kör när det regnar

Omplacering är på G

Postat: fre okt 12, 2007 3:37 pm
av K.jonsson
Här är kolven, har spruckit ganska mycket.

Postat: fre okt 12, 2007 6:11 pm
av Jonas Ohlsson
ajaj vad den har spikat! dags att kolla upp tändning på last?
Postat: ons okt 24, 2007 9:35 pm
av K.jonsson
Fixa lite diverse grejor ikväll.
Hade vänt kopplingslamelen fel så det gick inte så bra att koppla
Så jag tog ner lådan o fixa det.
Skrota mitt tryckvakts system för det pyste luft om tryckvakterna där det inte ska, fick inte ordning på det.
Det nya nu är en progressiv malpassi 1:1,4 regulator.
Och vakum klocka på fördelaren från saab turbo som säker tändningen en aning vid laddtryck.
Hitta några sabb turbo spridare också men det vissa sig efteråt att dom var lågohms så ikväll vart det orginal spridarna flödar 200 cc/min @ 250 kPa
Just nu kör jag med 15 graders tändning vid ca 1500 varv vet ej vid laddtryck.
50 psi soppatryck på tomgång och ca 0.1-0.2 bars laddtryck när man kör, Inget ladd alls stilla.
Har ca 7.8-8.0 i komp
Så det är ganska safe just nu.
Är just nu lite starkare än innan men varvar upp segare tycker ja.
Slänger nog upp lite bilder imorgon
Postat: ons okt 24, 2007 10:18 pm
av jimmy karlsson
mantadifen passar även rakt av i ascona A axsen så slipper du att den blir för bered slipper du gnället på bil provningen jag vet inte hur många gånger dom har met min bak axsel så lenge du inte har mer nen 160 hk å 200 noton på bakaxsen så dehöver du inte jöra not ått karosen eller bromsar så lene som du inte har bykt på non mindre en 1600 karos så sks det inte va några bekymer å tupa den
Postat: tor okt 25, 2007 2:10 am
av larsat
har du aldrig haft nån koll på tändningen vid laddtryck eller varför spikade den sönder? varför skulle du ha laddtryck när du står stilla?
eftersom du har ca 3,5 bars grundtryck kommer det ju bli rätt mycket med lite ladd, nästan 6 bar...
Postat: tor okt 25, 2007 3:47 pm
av Jimmen
Du kan ju fila antingen på niten eller armen på vacumklockan och på så sätt bestämma hur mycket den ska sänka på tryck. Sänker ca 5 grader per mm du filar bort. Jag har röda 350cc Saabspridare från 900 och jag tror dom är lågohmiga, men det har jag kört med hela sommaren utan att bränna ner något.
Postat: tor okt 25, 2007 7:10 pm
av K.jonsson
Jimmen skrev:Du kan ju fila antingen på niten eller armen på vacumklockan och på så sätt bestämma hur mycket den ska sänka på tryck. Sänker ca 5 grader per mm du filar bort. Jag har röda 350cc Saabspridare från 900 och jag tror dom är lågohmiga, men det har jag kört med hela sommaren utan att bränna ner något.
Okej jag hade tänkt att försöka göra niten justerbar, ersätta den med en skruv eller liknande.
Är det röd rand eller är större delen av spridaren röd?
Postat: tor okt 25, 2007 7:12 pm
av K.jonsson
Vart inga bilder men nu laddar det 0.5 bar så det börjar röra på sig ganska bra nu

Postat: tor okt 25, 2007 7:20 pm
av K.jonsson
larsat skrev:har du aldrig haft nån koll på tändningen vid laddtryck eller varför spikade den sönder? varför skulle du ha laddtryck när du står stilla?
eftersom du har ca 3,5 bars grundtryck kommer det ju bli rätt mycket med lite ladd, nästan 6 bar...
Hade ingen extra soppa första gången + ingen koll på tändningen.
sänkt soppan en anning idag men vill vara på säkra sidan en så länge.
Om regulator står på 3 bars grundtryck så har man 7 bars soppa tryck vid 2 bars laddtryck, med min regulator. Det finns ett bra diagram på det på misabs hemsida längst ner vid regulatorerna.
Postat: fre okt 26, 2007 2:41 pm
av larsat
ja 7 bar men det motsvarar ju 5 bars bränsletryck på spridarna eftersom man har 2 bars mottryck iom laddtrycket på undersidan...
7-2=5 eller?
isåfall flödar spridarna ca 29% mer än med en linjär BTR...
det låter ganska mycket? får du inte problem med bludder då istället & sotiga stift?
kör man på E85 kan det kanske fungera bättre..
har ingen erfarenhet av proggressiva BTRer, du kanske vet mer?
Postat: fre okt 26, 2007 2:53 pm
av Jimmen
Okej jag hade tänkt att försöka göra niten justerbar, ersätta den med en skruv eller liknande.
Är det röd rand eller är större delen av spridaren röd?[/quote]
Så kan man göra. Större delen av spridaren är röd och dom är ganska lagom stora om man ska åka e85.
Postat: fre okt 26, 2007 5:57 pm
av K.jonsson
larsat skrev:ja 7 bar men det motsvarar ju 5 bars bränsletryck på spridarna eftersom man har 2 bars mottryck iom laddtrycket på undersidan...
7-2=5 eller?
isåfall flödar spridarna ca 29% mer än med en linjär BTR...
det låter ganska mycket? får du inte problem med bludder då istället & sotiga stift?
kör man på E85 kan det kanske fungera bättre..
har ingen erfarenhet av proggressiva BTRer, du kanske vet mer?
Stiften är just nu bruna och fina, den börjar spika litegran vid ungifär 6000 varv.
Jag har ingen tidigare erfarenhet av progresiv regulator.
Tänker inte köra e85 för jag ska köra en del med bilen på vinter också
/K