Sida 5 av 12

Keep on rockin.

Postat: ons maj 28, 2008 4:29 am
av Sodergren
Hoppas den kommer ut snart.
Klå Wiklund i sommar nu :twisted:

Postat: ons maj 28, 2008 7:00 am
av Eric Wiklund
igår satte jag dit toppen!!
nu ska bara resten monteras dit sen kan vi köra :thumbright:
vi kanske skulle ut och tuna nån dag till helgen eller början av veckan?

Postat: ons maj 28, 2008 10:15 pm
av Simon Jonsson
Eric Wiklund skrev:igår satte jag dit toppen!!
nu ska bara resten monteras dit sen kan vi köra :thumbright:
vi kanske skulle ut och tuna nån dag till helgen eller början av veckan?
Roligt att din bil snart är i gång.
Jag har lite små jobb innan jag kan börja tuna ordentligt, men i slutet av nästa vecka kanske...
Man har ju haft hur mycket motivation som helst, men tid är det ju sämre av.

Postat: mån sep 08, 2008 8:17 pm
av Simon Jonsson
Här kommer en liten historia med bilder i korthet vad som som hänt i sommar.

144an har fått ett nytt baklyse , det andra hade spruckit

Bild

En ny tändning!

Bild

En ny tändspole

Bild

Monterat i bilen

Bild

Tech edge displayen

Bild

Bild


Torsdagen den 4 september svensk tid sprängdes B20in , när jag och Jens tunade lite innför fällfors.
Den rök rätt friskt ur vevhusventilationen och sprutade olja på framrutan vid laddtryck.
Troligtvis nån gammal stridsskada på nån kolv som totalhavererade vid laddtrycks höjning :D , körde med bra lambda och lågtändning

Tack B20 för den tid som varit!

Bild

Bild

Postat: mån sep 08, 2008 8:25 pm
av Martin H
trist :( men det blir väl en ny b20? :thumbright:

Postat: mån sep 08, 2008 8:32 pm
av Lången
Aj då..tråkigt tråkig. Bara att ta nya tag och bygga värre :thumbright:

Postat: mån sep 08, 2008 9:06 pm
av Eric Wiklund
som det lät på simon blir det nog ingen mer b20 :(
han får berätta mer själv

Postat: tis sep 09, 2008 12:18 pm
av Simon Jonsson
B20in kommer att ställas undan på en pall. Blir för mycket jobb att bygga den B20 jag vill ha i nulägget.
B20in började bli rätt mycke specialare så om det gick sönder nått så tog det tid att laga.
Hade redan börjat med en 8v B21 innan B20in gick sönder, tanken var att bygga en lättmekad motor som bygger på så mycket orginaldelar som möjligt.
Den ska gå att få igång på ett par kvällar om hela motorn rasat :) och Delarna ska gå köpa på OK parkvägen en fredag kväll.

//simon

Postat: ons sep 10, 2008 6:47 pm
av Magnus
klockren installation av tändboxen mm på alu plåten.bra med skiljeväggen också för störningar.bara att börja smida på b21an under vintern då :evil:

Postat: ons sep 10, 2008 7:51 pm
av Patrik E
Har du någon jordkabel till tändspolen? ser inte ut så.
Det ska du ha på den där, visst var det av mig du köpte boxen och spolen?

Postat: tor sep 11, 2008 2:24 pm
av Simon Jonsson
Patrik E skrev:Har du någon jordkabel till tändspolen? ser inte ut så.
Det ska du ha på den där, visst var det av mig du köpte boxen och spolen?
Jo jag har en jordkabel till tändspolen, men spolen är inte inkopplad på bilden.
Jo boxen,spolen och även varvräknaren köpte jag av dej för flera år sedan men det har aldrig blivit monterat :)

//simon

Postat: mån okt 06, 2008 6:57 pm
av Simon Jonsson
Jag har gjort en liten lista vad som kommer att säljas för att finansera delar av nya motorbygget.
Kommer at lägga ut en annons när jag skruvat isär motorn och se allt är i bra skick. Inga pris diskusioner i dena tråd.
Om nån är jätte intesserad av nått så går det bra att skicka ett PM :)


*Topp 44in 38ut , större håll för stödstänger, dubbla fjädrar Kommer att flödas innan försäljning.

*Topp 46in 38,5 ut, Boströms 11,4 topp, brutalt portad, dubblafjädrar
toppen är svetsad i en insugskanal. Kommer att flödas innan försäljning.

*Block B20 92mm borr

* Turbokit, Holset 51in 65 ut, wastegate, adaptergrenrör, tryckrör

Bild

Bild

Bild

Bild

Postat: mån okt 06, 2008 8:23 pm
av Simon Jonsson
Har honat ett b21 block, blir nog bra med lite färg på det :)

Bild

Har jängat och satt bultar i EGR hålen.

Bild

Även i spridar hålen

Bild

Dom sista bilderna på B20 i bilen :snyft: , bilderna togs i eftermiddags när jag började skruva ur motorn.

Bild
Bild

Postat: mån okt 06, 2008 9:40 pm
av Ersviken
Trevligt med lite nya bilder, man blir lite tårögd när b20 epoken går i graven, tur att du ersätter med en nästan lika bra motor (är ju bara kammen som de satt fel) :)
Vad är det för topp som är på gång, grundämne å framtidsplaner ?

Postat: mån okt 06, 2008 10:07 pm
av Simon Jonsson
Toppen är en 398 med dom små kylkanalerna från en 84as 245GLT
Tanken är en service vänlig motor som bygger på orginaldelar, som ändå ska lämna god effekt vid 2bar :)