Sida 5 av 56

Postat: ons aug 22, 2007 8:58 pm
av Roger Persson
T Fahlgren skrev:imponerande arbete :thumbright:


Tackar för att det är imponerande.. :)

Postat: ons aug 22, 2007 9:08 pm
av volvoraggaren
Grymt arbete :!: Om man ändå hade en bråkdel av den kunskapen och ha tillgång till det. Lycka till :)

Postat: ons aug 22, 2007 9:17 pm
av Roger Persson
volvoraggaren skrev:Grymt arbete :!: Om man ändå hade en bråkdel av den kunskapen och ha tillgång till det. Lycka till :)


Jo är nog rätt bortskämd med kunskap och maskiner.. :lol:

Skulle inte ens vilja tänka på vad dessa vippor skulle kosta
om dom var köpegrejer.. tippar på 1200-1500 kr st..

Postat: ons aug 22, 2007 9:37 pm
av mattias
Ja det är minst sagt imponerande att se vad som går att göra med rätt motivation och grejer. :)
Ska bli kul att se vad det blir av den här B20in när det är uttestat..

Postat: tor aug 23, 2007 6:04 pm
av Roger Persson
mattias skrev:Ja det är minst sagt imponerande att se vad som går att göra med rätt motivation och grejer. :)
Ska bli kul att se vad det blir av den här B20in när det är uttestat..


Tackar för den fina komentaren.. :)

Motivation och arbetsglädje finns de gott om ibland iaf.. :)

Kommer upp me lite bilder snart.. 6 har blivit 8..

Cirkeln är sluten.. 8)

Hoppas dessa vippor är oförstörbara.. :twisted:

Postat: tor aug 23, 2007 6:15 pm
av Roger Persson
Håller fortfarande spånar på vilken kam ja ska ha i motorn..
Lutar åt de som ja fick råd om förut.. Stålkam..

Steg 3 toppen ska testköras först så ja vet att den håller..
Möjligt det blir med A kam och dubbla dellisar 40mm..
Tagit en hel del spån ur avgaskanalerna.. Nåstan så man
är lite orolig.. :roll: Ska mäta på en annan topp som ja portat
liknande och jämföra för att stilla min ångest.. :roll:

Ett litet frågeteckan är vilken höjd bryggan ska ha..

Ja tror att vipporna ska stå vinkelrätt mot talricken stängd
ventil.. Alltså ca 6.6mm från skaftet till centrum på axeln..

Någon som har nåttannat förslag..?

Måste även troligen special beställa 8mm stötstänger för
att de ska funka och då får ja nog borra upp hålen i toppen
med för dom..

Höll på 2.5 timmar till idag med vipporna.. :)

Bilderna får tala om vad som är gjort med dom..

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... ippor7.JPG[/img]
[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... ippor6.JPG[/img]

Postat: tor aug 23, 2007 8:33 pm
av j björk
Snyggt :thumbright:
Gör du eget kamämne också sedan?
Måste väl vara lite lurigt med drevet till oljepump/kamdrivning i så fall..

Postat: tor aug 23, 2007 9:59 pm
av Roger Persson
j björk skrev:Snyggt :thumbright:
Gör du eget kamämne också sedan?
Måste väl vara lite lurigt med drevet till oljepump/kamdrivning i så fall..


Tackar.. :)

Fan där sa du nått.. :) Fast det är ju ett litet problem med drevet..

Enklare att köpa färdigt.. Dock dyrare..

Postat: tis aug 28, 2007 4:17 pm
av Roger Persson
Hämtade ut lite grejs idag..

40 46 rostfria, Intervalves switzwerland..
som ev ska göras om avgas till 38.5..

Svider att det första man kanske ska göra är svarva
ner dom från 40 till 38.5..
Med tanke på priset är 1060 kr för bara avgas, :lol:

En liten tanke är att ev flytta iväg avgas ventilen
0.75 och köra med 40mm ventil som den är..

Borra bronsstyrningar för avgas excentriskt och
brotcha.. Skippa ventiltätning helt på avgas..

Sen klocka igen i dom nyborrade/brotchade
(7.98 H7) styrningarna och fräsa säten och
porta lite mer i brunnen med 32 bullmill..

Frågan är om den kommer ta i cylindern
i kanten med runt 12-13 i lyft.. Ska räkna
lite på hur mkt frigång/inte frigång det är..

I värsta fal kan man ju fräsa utag i blocket..
Har ju ändå inte satt i kolvar än..

Jobbigt läge.. Men det gillar man ju.. :)

Bild

Bild

Postat: tis aug 28, 2007 4:24 pm
av T Fahlgren
jag kan nästan garantera att ventilen inte kommer ta i någonstans.

en dålig sak är nog att flödet minskar tack vare den trånga passagen som blir mellan ventil och förbräningsrum/cylinder.

Postat: tis aug 28, 2007 4:38 pm
av Roger Persson
T Fahlgren skrev:jag kan nästan garantera att ventilen inte kommer ta i någonstans.

en dålig sak är nog att flödet minskar tack vare den trånga passagen som blir mellan ventil och förbräningsrum/cylinder.


Jo åt de hållet man flyttar åt blir ju mindre.. Jämför man mot 38.5
ventil och 40 mm ventil flyttad 0.75 blir det närmare bestämt
1.5mm närmare cylinderväggen.. (talrickens kant) Det mesta
flödet blir väl ändå från mitten och från sidorna ändå.. Detman
tjänar på är kanske mest att avgaskanalen blir mkt rakare ut
och mer centrerad..

Postat: tis aug 28, 2007 5:11 pm
av Martin H
B20TicPower skrev: Detman
tjänar på är kanske mest att avgaskanalen blir mkt rakare ut
och mer centrerad..
det vill du inte åstakomma

Postat: tis aug 28, 2007 6:55 pm
av Roger Persson
mhr144 skrev:
B20TicPower skrev: Detman
tjänar på är kanske mest att avgaskanalen blir mkt rakare ut
och mer centrerad..
det vill du inte åstakomma


Kollade lite på det nu..

svarvar ja ner 46 till 45.5 och 40 till 39.5 så går de fritt.. Så blir det.. Skippar flytta isär nått.. Då behöver ja inte röra insugssäter och avgas sätet får ja dock fräsa upp lite till .. men annars funkar det perfekt.. :)

Postat: tis aug 28, 2007 8:36 pm
av Roger Persson
mhr144 skrev:
B20TicPower skrev: Detman
tjänar på är kanske mest att avgaskanalen blir mkt rakare ut
och mer centrerad..
det vill du inte åstakomma


Vad grundar du det på föresten..? :)

Postat: tis aug 28, 2007 9:09 pm
av Martin H
kanalens flödes riktning vill man ha mot centrum av cylindern inte mot väggen. det är ju dumt att göra det sämre än vad det är på en redan kass konstruktion.