Sida 5 av 32

Postat: fre jul 06, 2007 10:46 pm
av jimmy persson
Kommer bli riktigt grymt :)

Hur blir de med avgasmottrycket på denna spis då?

Blir det originalsprut?

Postat: lör jul 07, 2007 4:57 am
av Driddler
Kul bygge som sagt med en jäkla fart!

Men här gör det ont i hjärtat.

Citat: Här går samma rör upp (bara punktsvetsade här) Slut Citat; Se bild.

Men jag tror den där bilen kommer gå duktigt,duktigt bra duktigt.

Postat: lör jul 07, 2007 1:18 pm
av Galant turbo
jimmy persson skrev:Kommer bli riktigt grymt :)

Hur blir de med avgasmottrycket på denna spis då?

Blir det originalsprut?
Avgasmottrycket är ett av många stora bekymmer, Mitsubishi anger inte något A/R-värde på sina aggregat, men jag skulle gissa att det ligger på ca 0,5. Vansinnigt lite kan tyckas men på Saabmotorn de sitter på så är det en 2,3 litersmotor som ger ca 220hk orginal. Räcker på den motorn upp till säkert 280hk. I V12an blir det 2,5 liter per turbo och vi tänkte ladda ganska blygsamt för att få grejerna att hålla lite längre än en burnout vid Sibylla. Jag inbilldar mej att det kommer att funka och bli ett satans tidigt laddtryck med ett vridmoment värdigt en Catepillar, men det är kanske bara inbildning :D

Sprutet blir till en början orginal med ett programmerbart tilläggssprut (SMT6) går att mappa några extra spridare efter laddtryck och varvtal.
Driddler skrev:Kul bygge som sagt med en jäkla fart!

Men här gör det ont i hjärtat.

Citat: Här går samma rör upp (bara punktsvetsade här) Slut Citat; Se bild.

Men jag tror den där bilen kommer gå duktigt,duktigt bra duktigt.
Angående farten så ser det nog mycket snabbare ut än vad det är, startade 2005 men har inte lagt ut bilderna här förens nu. Snart är uppdateringarna ikapp den bistra verkligheten, då blir det lägre tempo
:)

Vad menar du med att det gör ont? Tycker du det ser galet ut att dra tryckrören snuddandes styrstagen? hehe, annars är ju smärta en högre form av njutning!

Postat: lör jul 07, 2007 1:33 pm
av Galant turbo
Då jag är en lat jävel, så har jag utnyttjat den obligatoriska soffsittartiden till att slänga ihop en principskiss på hur främst tryckrören kommer att gå. Tyvär så måste den intercooler som inte är ombyggd byggas om i bägge gavlarna :(

Jag betonar ännu en gång vikten av symmetri i dylika system:

Bild

Ser ju kanske väldigt korkat ut att dra rören så här, men det här är bara den 2-dimensionella bilden av det hela. I verkligheten blir skillnaderna i rörlängder ännu större. Det skulle man ju kunna tro beror på att jag är en idiot, men med dom givna förutsättningarna måste det bli så här eller inte alls...

Postat: lör jul 07, 2007 1:34 pm
av Galant turbo
Har kapat sönder den andra intercoolern så att anslutningarna kan vinklas rakt utåt i stället för uppåt och neråt. Tillverkade några muttrar i aluminium som ska svetsas fast på intercoolrarna också. Det är lite jobbigt att kapa så metallspånen yr in i cellpaketet....
Bild

Postat: lör jul 07, 2007 1:35 pm
av Galant turbo
Kom på att det är på tiden att räkna lite på turboaggregaten nu. Det vore ju intressant att upptäcka att man är helt ute och cyklar. Tyvär så har jag bara kompressormapen på aggregaten. Svårt att hitta någon lämplig information om avgashusen på Mitsubishis aggregat.

De data som behövs är enligt nedan:

L Motorvolym i liter
RPM Varvtal
VE Volymetrisk effektivt (85% är normalt på en 2-ventilad sugmotor)
Pr Pressure ratio
Boost Laddtryck

Först beräknas Pr, formel för detta:

Pr=14,7+Boost PSI / 14,7

Önskat laddtryck 0,5 bar=7,5psi ger:

Pr=14,7+7,5 / 14,7=1,510

Sen beräknas flödet vid ett antaget varvtal, drar till med 6000, nära maxvarv.

Formeln:

Airflow=L*RPM*VE*Pr / 5660 ger:

2,5*6000*85*1,510 / 5660= 337,9 CFM = 0,159 m3/s

Vi antar att luftflödet är linjärt med varvtalet så vid 3000 rpm blir flödet 0,08m3/s.
1500 rpm ger 0,04 m3/s. Vi sätter ut dessa varvtalspunkter i kompressordiagrammet och ser vad det blir.Gula linjer.

Verkar ju löjligt, vi dubblar laddtrycket:

Pr=14,7+15 / 14,7=2,02

Airflow=2,5*6000*85*2,02 / 5660= 455,13 CFM = 0,215 m3/s

Samma antaganden om flödets förhållande till varvtalet ger de röda linjerna i diagrammet. En kort slutsats är väl att aggregatet inte är särskillt optimalt. Ladda 1 bar vid 6000rpm blir inget vidare, men nu tänkte vi ju försöka hålla ned laddet runt 0,5. Kollar man på diagrammet så ser det ut att vara hyffsat nära surge-linjen. men det borde vara lugnt med 0,5 i laddtryck. Skulle man mot förmodan ha 1bar i laddtyck vid 1500 rpm :eek: så har man simmat ur bild helt. Vet inte hur mycket fel jag har räknat, sällsynt trött nu......
Bild

Postat: lör jul 07, 2007 1:36 pm
av Galant turbo
Har satt motorn i biltema stativet och börjat kolla lite, monterade proisoriskt dit generator och servopump för att se hur trångt det blir:
Bild

Här ser man den beryktade oljereturen på vänster sida. Det går även att se tryckröret som försvinner in under motorn:
Bild

Svetsade ihop ett WG-fäste som vart lite för bra, misstänker att det kommer att skita sej då det troligen kommer att ta i i något som jag inte tänkt på....
Bild

Lite provisoriskt monterat på höger sida:
Bild

Postat: lör jul 07, 2007 1:38 pm
av Galant turbo
Kumpanen gav sej på det inte helt lätta att "laga" den havererade kamkedjespännaren. Slipade bort lite av den mystiska plast/bakelitblandningen och det visade ju sej vara metall där inne, fint! Då går det ju att svetsa, lätt som en plätt! Resultatet vart förbluffande bra, men jag glömde ta kort på det färdiga resultatet, men lite "byggbilder" här:
Bild
Bild
Bild

Jamen vad gjorde jag då? Jo passade på att se till så att det skulle finnas plats för tryckrören från turbon på höger sida om motorn. Vart väldigt trångt så torpedvägen fick smaka på släggan. Jag gjorde det här mycket seriöst, mätte, markerade, plockade bort isolering, och gick på försiktigt. Blev minst 5cm mera plats där det behövdes som mest. Sprayade på rostskydd efter behandlingen t. o.m. Låter ju bra så långt, men vid provmontering så visade det sig att jag hade orsakat mindre skada och mer nytta om jag dragit släggan i skallen :mad: Det var minsann inget ivägen där jag "fixat plats".
Ska försöka komma ihåg att ta kort med delarna på plats så man ser hur galet det vart.
Before:
Bild
After:
Bild

Ett proffsjobb och ett ....tjaaa, klantj-a idiotjobb. Gissa vilken av oss som jobbar med motorutveckling och vilken som är datanörd och programerar C++?

Postat: lör jul 07, 2007 1:41 pm
av Galant turbo
Tog några bilder på den färdiga spännaren, bättre än ny, fast mycket fulare!
Bild
Bild

Pillade dit skiten så att man äntligen kan ställa in kammarna och dra ihop kåporna över kedjor och drev:
Bild

Klippte sönder karossen tillräckligt för att få dit intercoolrarna också, vart trängre än vad jag trodde (som vanligt):
Bild

Postat: lör jul 07, 2007 1:42 pm
av Galant turbo
För att få ditt någon wastegate på motorns högra sida så måste den sitta mellan blocket och turbon. Problemet är att där finns det inga fästpunkter i turbon, vad gör man då? Jo man kapar bort de på utsidan:
Bild
Bild

Sen svetsar man dit dom på insidan (Tack Peppe!):
Bild
Bild

Vips, så finns det två fästpunkter för en wastegate.

Postat: lör jul 07, 2007 1:43 pm
av Galant turbo
Fick hem nya sulor, sånt är ju dyrt så det vart så lite material som möjligt på sidorna och desto mer där det behövs; på bredden :D
Bild
Bild

Men det där är ju inte så mycket att titta på, nu går vi in på bonntrimningen som är mer i nivå med "plana toppen på Sachsen på cementgolvet". Då wastegateporten på de här turbosarna är lite klent dimensionerade för vårat ändamål så vart det till att porta avgashusen lite:

Riggning:
Bild

Bild

Bild

Borreliborreliborreliborreli....
Bild

Vilket jävla spån: :)
Bild

Sen vart det tillputsning av flapper-sätet, urslipning av lite vassa kanter och rengörning,

Postat: lör jul 07, 2007 1:46 pm
av Galant turbo
Det är det exklusivaste däcken på marknaden, och endast det bästa är gott nog :)
Provmonterade svålarna på bruksbilen (som är sänkt en dm...) Direkt när jag monterat dom hörde jag röster i huvudet som lät liknande: Mexicana extra ost! Smaka bra? Bästa pizza på stada! Äta här eller påse?

Se upp för en viss limo-variant av denna kebab med samma fälgar i sommar, den här är inget större hot just nu om du inte kör en mossig skoda...
Bild
Bild
Bild

Som en kille uttryckte det (Robbat), "Nankang is the shit!"

Postat: lör jul 07, 2007 1:53 pm
av M Bengtsson
De blir mkt småjobb som tar tid har jag märkt :doh: Menmen sånt behöver med göras, och de lönar ju sig i slutändan ;) :thumbright:

Postat: sön jul 08, 2007 11:45 am
av Hjorleifsson
Galant turbo skrev: Se upp för en viss limo-variant av denna kebab med samma fälgar i sommar, den här är inget större hot just nu om du inte kör en mossig skoda...
våldsammaste bruksbil jag kört iaf :thumbright:

Postat: sön jul 08, 2007 3:34 pm
av Kaos
När du räknar på Turbo agreagat så använder du "Pr" 14.7 är det Bensin eller det värde som man ska använda ? behöver räkna på min turbo då den surgar lite vid mellan varv på bilen.
klas