Det som ryker är kanske inte vatten utan olja som sugs upp mellan ringarna å blocket men då borde ju röken vara blå.
den går väl skapligt när den är kall men ju varmare den är destå dårligare går den tycker jag

JBHunter skrev:kanske inte är toppackingen i alla fall, funderar på om det kanske kan vara kolvringarna som är slut, så att det kanske är bensin i oljan å inte vatten.
Det som ryker är kanske inte vatten utan olja som sugs upp mellan ringarna å blocket men då borde ju röken vara blå.
den går väl skapligt när den är kall men ju varmare den är destå dårligare går den tycker jag.
Ventilstyrningarna kan väl inte vara så utslitna med tanke på att mätarn i bilen står på dryga 18k mil baraB20TicPower skrev:JBHunter skrev:kanske inte är toppackingen i alla fall, funderar på om det kanske kan vara kolvringarna som är slut, så att det kanske är bensin i oljan å inte vatten.
Det som ryker är kanske inte vatten utan olja som sugs upp mellan ringarna å blocket men då borde ju röken vara blå.
den går väl skapligt när den är kall men ju varmare den är destå dårligare går den tycker jag.
Oljerök kan ju vara vit med..![]()
Kan lova det rök rätt fint efter man bränt en kolv..
Ja trodde med det var vatten men nej.. Olja..
Det kan oxå bero på dåliga ventilstyrningar, tätningar på insug..
Avgas är inte lika känsligt..
Det märkt speciellt när man motor bromsar o sen gasar igen,
suger in olja..
JBHunter skrev:Ventilstyrningarna kan väl inte vara så utslitna med tanke på att mätarn i bilen står på dryga 18k mil baraB20TicPower skrev:
Oljerök kan ju vara vit med..![]()
Kan lova det rök rätt fint efter man bränt en kolv..
Ja trodde med det var vatten men nej.. Olja..
Det kan oxå bero på dåliga ventilstyrningar, tätningar på insug..
Avgas är inte lika känsligt..
Det märkt speciellt när man motor bromsar o sen gasar igen,
suger in olja.., dock vet jag inte om det är orginalmotorn som sitter i eller ej.
Fått ur motorn ur bilen nu i alla fall så idag har jag tvättat av den.
Började även och riva den.
Kände inga vändkanter upptill i blocket men tror ni man måste(bör) hona/hena(vad e vad??) blocket i alla fall då jag sätter i nya kolvar å ringar??
JBHunter skrev:Ja, efter att projektet legat lite på is under vintern på grund av brist på riktig garageplats (kallgarage e inte så kul å meka i) så har jag satt fart igen.
Rivit isär motorn i molekyler men hittar då det här:
http://novusorigo.se/holeinblock.JPG
Är blocket helt värdelöst eller går det laga/ täppa till utan att det sprutar ut olja som hamnar bakom kåpan å kladdar ner vev/kamaxeldrev???
Sitter ju så pass högt upp så jag tycker det inte borde komma ut nått men jag vänder mig ändå till STS för att höra vad ni andra tycker.
Japp det skall vara ett hål därJBHunter skrev:Ta me tusan....det ska altså va ett hål där eller???
Trodde det va trasigt eftersom kanterna inte e jämna.
Nej tyvärr har jag sålt bort veven från 75an.....ända som e kvar av den motorn e en a-kam, kolvar, komplett kopping + svänghjul samt en hög me skruvar