Sida 5 av 7
Postat: mån jun 30, 2008 9:09 pm
av JBHunter
kanske inte är toppackingen i alla fall, funderar på om det kanske kan vara kolvringarna som är slut, så att det kanske är bensin i oljan å inte vatten.
Det som ryker är kanske inte vatten utan olja som sugs upp mellan ringarna å blocket men då borde ju röken vara blå.
den går väl skapligt när den är kall men ju varmare den är destå dårligare går den tycker jag

.
Postat: mån jun 30, 2008 9:27 pm
av Roger Persson
JBHunter skrev:kanske inte är toppackingen i alla fall, funderar på om det kanske kan vara kolvringarna som är slut, så att det kanske är bensin i oljan å inte vatten.
Det som ryker är kanske inte vatten utan olja som sugs upp mellan ringarna å blocket men då borde ju röken vara blå.
den går väl skapligt när den är kall men ju varmare den är destå dårligare går den tycker jag

.
Oljerök kan ju vara vit med..
Kan lova det rök rätt fint efter man bränt en kolv..
Ja trodde med det var vatten men nej.. Olja..
Det kan oxå bero på dåliga ventilstyrningar, tätningar på insug..
Avgas är inte lika känsligt..
Det märkt speciellt när man motor bromsar o sen gasar igen,
suger in olja..
Postat: ons aug 06, 2008 4:38 pm
av JBHunter
B20TicPower skrev:JBHunter skrev:kanske inte är toppackingen i alla fall, funderar på om det kanske kan vara kolvringarna som är slut, så att det kanske är bensin i oljan å inte vatten.
Det som ryker är kanske inte vatten utan olja som sugs upp mellan ringarna å blocket men då borde ju röken vara blå.
den går väl skapligt när den är kall men ju varmare den är destå dårligare går den tycker jag

.
Oljerök kan ju vara vit med..
Kan lova det rök rätt fint efter man bränt en kolv..
Ja trodde med det var vatten men nej.. Olja..
Det kan oxå bero på dåliga ventilstyrningar, tätningar på insug..
Avgas är inte lika känsligt..
Det märkt speciellt när man motor bromsar o sen gasar igen,
suger in olja..
Ventilstyrningarna kan väl inte vara så utslitna med tanke på att mätarn i bilen står på dryga 18k mil bara

, dock vet jag inte om det är orginalmotorn som sitter i eller ej.
Fått ur motorn ur bilen nu i alla fall så idag har jag tvättat av den.
Började även och riva den.
Kände inga vändkanter upptill i blocket men tror ni man måste(bör) hona/hena(vad e vad??) blocket i alla fall då jag sätter i nya kolvar å ringar??
Postat: fre aug 08, 2008 10:12 pm
av Roger Persson
JBHunter skrev:B20TicPower skrev:
Oljerök kan ju vara vit med..
Kan lova det rök rätt fint efter man bränt en kolv..
Ja trodde med det var vatten men nej.. Olja..
Det kan oxå bero på dåliga ventilstyrningar, tätningar på insug..
Avgas är inte lika känsligt..
Det märkt speciellt när man motor bromsar o sen gasar igen,
suger in olja..
Ventilstyrningarna kan väl inte vara så utslitna med tanke på att mätarn i bilen står på dryga 18k mil bara

, dock vet jag inte om det är orginalmotorn som sitter i eller ej.
Fått ur motorn ur bilen nu i alla fall så idag har jag tvättat av den.
Började även och riva den.
Kände inga vändkanter upptill i blocket men tror ni man måste(bör) hona/hena(vad e vad??) blocket i alla fall då jag sätter i nya kolvar å ringar??
Hona gör man väl för att få bättre smörjning under
inkörningen av nya ringar.. Ja brukar köra med
biltema brynen till borrmaskin och kristall olja..
Jag vill inte ha något som är smörjande, bara något
som gör rent brynet så att det inte bäckar igen..
Borde funka bra med fotogen med.. kanske tom
lamp olja.. Det har ja dock inte testat..
Kör man med något som är för smörjande så tar det inte så bra..
Bara ett litet tipps.. Funkar för mig iaf..
Postat: tis apr 14, 2009 2:33 pm
av JBHunter
Ja, efter att projektet legat lite på is under vintern på grund av brist på riktig garageplats (kallgarage e inte så kul å meka i) så har jag satt fart igen.
Rivit isär motorn i molekyler men hittar då det här:
Är blocket helt värdelöst eller går det laga/ täppa till utan att det sprutar ut olja som hamnar bakom kåpan å kladdar ner vev/kamaxeldrev???
Sitter ju så pass högt upp så jag tycker det inte borde komma ut nått men jag vänder mig ändå till STS för att höra vad ni andra tycker.
Postat: tis apr 14, 2009 6:16 pm
av Fredrik Eriksson
JBHunter skrev:Ja, efter att projektet legat lite på is under vintern på grund av brist på riktig garageplats (kallgarage e inte så kul å meka i) så har jag satt fart igen.
Rivit isär motorn i molekyler men hittar då det här:
http://novusorigo.se/holeinblock.JPG
Är blocket helt värdelöst eller går det laga/ täppa till utan att det sprutar ut olja som hamnar bakom kåpan å kladdar ner vev/kamaxeldrev???
Sitter ju så pass högt upp så jag tycker det inte borde komma ut nått men jag vänder mig ändå till STS för att höra vad ni andra tycker.
Vad döljer sig bakom "hålet" då?

Är det rakt ut i motorn eller?

Det var ju ett tag sedan man kollade i en B18/B20

Postat: tis apr 14, 2009 6:59 pm
av JBHunter
Det är hål in till....ja vet inte vad det kallas......i plan med toppen på lyftarana i alla fall.
Postat: tis apr 14, 2009 7:20 pm
av Fredrik Eriksson
JBHunter skrev:Det är hål in till....ja vet inte vad det kallas......i plan med toppen på lyftarana i alla fall.
Jah men då är jag med, du kanske ska leta ett annat block kanske?

Postat: tis apr 14, 2009 7:42 pm
av JBHunter
Mjo, men bäst(för plånboken) vore ju om det går att laga.
Postat: tis apr 14, 2009 8:44 pm
av Fredrik Eriksson
JBHunter skrev:Mjo, men bäst(för plånboken) vore ju om det går att laga.
Ja men du kan väl svetsa igen hålet

Postat: tis apr 14, 2009 8:46 pm
av Rogge
om jag inte har fel så är det ett standard hål.. har haft dom i de blocken jag har liggandes iaf..
Postat: tis apr 14, 2009 8:59 pm
av Fredrik Eriksson
Blev nyfiken på om det var så, men jag var ut och kollade och visst ska det se ut så där. Så det e inget som du behöver bry dig om

Har du kvar 75:ans vevaxel?
Postat: tis apr 14, 2009 9:15 pm
av JBHunter
Ta me tusan....det ska altså va ett hål där eller???
Trodde det va trasigt eftersom kanterna inte e jämna.
Nej tyvärr har jag sålt bort veven från 75an.....ända som e kvar av den motorn e en a-kam, kolvar, komplett kopping + svänghjul samt en hög me skruvar

Postat: tis apr 14, 2009 9:33 pm
av Fredrik Eriksson
JBHunter skrev:Ta me tusan....det ska altså va ett hål där eller???
Trodde det va trasigt eftersom kanterna inte e jämna.
Nej tyvärr har jag sålt bort veven från 75an.....ända som e kvar av den motorn e en a-kam, kolvar, komplett kopping + svänghjul samt en hög me skruvar

Japp det skall vara ett hål där

jaha det var ju synd att du inte hade kvar 75:ans vev.. annars hade du ju haft nytta av den iframtiden med lite M-stakar och B21a kolvar om du skall upp i 300 hästar

Postat: tis apr 14, 2009 10:16 pm
av Roger Persson
Kul att det börjar röra på sej här igen..
