Sida 5 av 6

Postat: tor okt 14, 2004 11:43 am
av Jens Gustavsson
en org topp flödar ca 85cfm/25tum/11mm. återkommer sen i frågan!

Postat: tor okt 14, 2004 5:42 pm
av larsat
orginal toppar:
VOLVO 8V 405 44/35mm ventiler, 2mm lyft, 28"vp, in/ut: ?/40,5 cfm
VOLVO 8V 405 44/35mm ventiler, 4mm lyft, 28"vp, in/ut: ?/75,3 cfm
VOLVO 8V 405 44/35mm ventiler, 6mm lyft, 28"vp, in/ut: ?/103,9 cfm
VOLVO 8V 405 44/35mm ventiler, 8mm lyft, 28"vp, in/ut: ?/123,7 cfm
VOLVO 8V 405 44/35mm ventiler, 10mm lyft, 28"vp, in/ut: ?/134,9 cfm
VOLVO 8V 405 44/35mm ventiler, 12mm lyft, 28"vp, in/ut: ?/137,0 cfm

Postat: tor okt 14, 2004 7:33 pm
av peppe
Jens Gustavsson skrev:DET ÄR DÄRFÖR EN FLÖDES BÄNK ÄR SÅ BRA ATT HA. ÄVEN OM DEN ÄR GORD AV 3 DAMMSUGARE ! (STÖRST ÄR SÄLLAN BÄST)
Skulle det gå att flöda två toppar från en V8:a i din bänk? Skulle vara roligt att veta, om det är en bromskloss eller om det är dugligt.

Postat: fre okt 15, 2004 8:25 am
av Jens Gustavsson
larsat vad är det för kanal? kan inte va en org avgas i alla fall.

Postat: fre okt 15, 2004 8:28 am
av Jens Gustavsson
jag har flödat V8 toppar i bänken förut. den räcker dock inte till full-race bigblock toppar. i detta utförande (ska modifieras)

Postat: fre okt 15, 2004 9:40 am
av Daniel Bjälevik
Min 8v topp Portad av Pacman o flödad i Erlands bänk flödade som följer

.............IN........UT
2mm.....32,9.....28,3
4mm.....62,0.....54,2
6mm.....91,0.....69,0
8mm....113,8....85,5
10mm..137,3....97,9
12mm..149,7...101,0
14mm..141,4...103,4

Värden i CFM @ 10"vp
för 28"vp ta x 1,67

Den e portad för en kam med max 12 mm lyft för jag körde med en T5 kam förut,över 12mm stallar i insugskanalen!sitter 48/40 ventiler i
Tänkte försöka hitta nån som skulle vara villig o ta fram en ny kam till toppen,nån som har nå bra tips??

//Bjäle

Postat: fre okt 15, 2004 1:17 pm
av larsat
det ska vara en orginaltopp (kanalerna), antagligen (med tanke på bra värden) är ventilerna nyinslipade och det verkar dumt att BARA göra det jobbet utan att porta lite oxå när man ändå har isär allt.. men det är väll gjort på test.. det är en pacman topp

Postat: fre okt 15, 2004 1:59 pm
av Jens Gustavsson
jonas t .jag skulle satsa på en 46/40 eller 46/42 med fördelen att slippa byta sätes ring på insugnings sätet. en sådan flödar rätt portad ca 240/28tum/13mm in och ca 160-165 ut.

Postat: fre okt 15, 2004 2:25 pm
av Jonas T
Jens: Ang toppen är nog ungefär så jag också tänkt, men vad tror du om kamaxeln? Har försökt sätta mig in i kamaxeldjungeln men det är mycket som känns oklart där. Har du några profiler att rek till den här motorn? Har läst det du skrivit på Sävarsidan men om man skulle speca lite grovt på Duration in/ut, nockvinkel, lyft?

MVH Jonas

Postat: fre okt 15, 2004 4:06 pm
av larsat
här är en portad topp med orginalventiler
pacman topp:
VOLVO 8V 405 44/35mm ventiler, 2mm lyft, 28"vp, in/ut: ?/48,0 cfm
VOLVO 8V 405 44/35mm ventiler, 4mm lyft, 28"vp, in/ut: ?/76,0 cfm
VOLVO 8V 405 44/35mm ventiler, 6mm lyft, 28"vp, in/ut: ?/114,9 cfm
VOLVO 8V 405 44/35mm ventiler, 8mm lyft, 28"vp, in/ut: ?/131,2 cfm
VOLVO 8V 405 44/35mm ventiler, 10mm lyft, 28"vp, in/ut: ?/140,6 cfm
VOLVO 8V 405 44/35mm ventiler, 12mm lyft, 28"vp, in/ut: 219/155,3 cfm

Postat: fre okt 15, 2004 4:33 pm
av larsat
jens hur långt tror du en 46/38mm topp med ca 235cfm IN / 165cfm UT, 28"vp, 12mm lyft, med specialkam som öppnar avgasventilen lite tidigare (detta innebär alltså mindre nockvinkel??) räcker i varvtal och grundeffekt?
tänkte mig lite över 300 graders duration och omkring 114 graders nockvinkel, hur många grader ska man gå ner på nockvinkeln och vilken duration är lagom? är tacksam för alla tips!! :wink:

Postat: sön okt 17, 2004 4:35 pm
av Jens Gustavsson
jonas t, först hur stor är din turbo in, 57 eller 61mm? det är den som kommer att begränsa effekten om man har för vass cam. vilken typ av bränsle har du tänkt köra på när du tävlar, laddtryck?, kompa, sen finns det cammar för olika stora lyftare, dom blir dock nästan dubbelt så dyr.

Postat: sön okt 17, 2004 4:41 pm
av Jens Gustavsson
larsat hur långt den räcker och hur cammen ska se ut beror mycket på hur stor turbo man har(avgastrycket) och vilket laddtryck, grenrör mm. sen så ökar man nock vinkeln för att minska överlappet. sen vid vilket mät spel menar du när du säger 300grader (ventil spel)?

Postat: sön okt 17, 2004 9:57 pm
av Jonas T
Jens:

Storleken på inloppet är 57mm
Har ännu bara kört på vanlig 98
Laddar idag 1.8bar
Kompa på ungefär 7:0 (väl lågt kanske?) Dessa kolvarna är tagna 5 mm rakt av vilket ger en helt plan kolvtopp (d v s vänder 5mm ner i cyl) Har även en uppsättning orörda kolvar vilket borde ge runt 8:0
Stora tryckare låter som sagt dyrt, kör hellre snikvariant :D .

MVH Jonas T

Postat: tis okt 19, 2004 11:54 am
av Jens Gustavsson
Bjale_Racing: jag tänkte beställa några special-kammar efter jul om du är intresserad. Berätta lite mer om motorn så ska jag fundera lite och se vad det finns för kammar till dig och jonas t. Stallningen över 12mm har jag inte sett på de liknande toppar vi portat/flödat. Beskriv kanalens utformning så kanske jag har någon lösning. Är hängmagen kvar i taket, dim mm. Avgassidan verkar bra: 168cfm/28tum!