B20 special steg 6-7, Rest 4ports 48mm special spjällhus..

Diskussioner för erfaret folk
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag har lite b20 grejer kvar om det finns intresse.
Ett eller 2 block, kanske ett par toppar.
Jag har i alla fall en sönderportad topp du kan få om du vill :thumbright:
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

j björk skrev:Jag har lite b20 grejer kvar om det finns intresse.
Ett eller 2 block, kanske ett par toppar.
Jag har i alla fall en sönderportad topp du kan få om du vill :thumbright:


Är de fina toppar..? Låter intressant.. Vart bor du..?
Är de långt kan de ju bli dyrbart.. :(

Är det en seriöst portad topp/lite för seriöst så man
kommit ut i vattnet..? ;) Nyfiken på om det finns nått
lärdomsvärde på portningen med andra ord.. :)

Skulle ju i så fall kunnas kapas rakt över i skivor,
på längden.. hela vägen över avgas o insug..

typ 10mm ung i steg.. är nyfiken på hur mkt gods
de finns ta av ur förbränningsrummena så vore
en bra studie.. :)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Tar det på pm.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Fredagsnöjjet.. :)

Vad tycks om detta tro..?
De går pilla igenom en 40-41mm ventil..

Jens den är näst intill färdig för flödning.. :)
D portat insug och avgas.. :roll:

Våga va kritisk ifall det är nått som ser dåligt ut så.. 8)


Bild

Bild

Bild

Belöningen på vänster sida.. 8)
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

ska bli spännande att se flödessiffrorna på denna. byggde en b20 för många år sen med liknande höjning på insug, den gick sjukt bra, tyvärr vart den alldrig bromsad med den gick inte mycket sämre än min nuvarande b230. är f-rummen beräknade på de lyft o ventilstorlek du ska åka eller är det bara tillhöfftat.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

rätt svårt att se på bild, du får skicka den så mäter jag och funderar lite, kan testa med lite fylning på nåra ställen också om du vill.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ser ut som om botten på avgas måste upp en hel del för att få till innerradien.
men jag kan lura mig på bilderna med.

sjukt roligt att följa denna tråden, hoppas den får ett slut med sjukt bra topp.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Denna bilden kanske kan vara till hjälp i bedömningen..?
Lägger te en te bild på inner radien från andra hållet..

Tahet nära så konar inte så mkt som på bilden.. Lutar mot
att nästa topp som ska försökar föras hel o andvändbar
ska få ett mått på 42 bred 39 hög och inte lika djupt borrad
som denna topp är.. minska djupet med minst 5mm för att
kunna få bättre övergång.. med D portad inner radie..


Denna är 43,5-39 onödigt bred kanske?
Bytte ut kutsen som sitter för först hade ja borrat 43.5-41
och de var 2mm för stort o gick inte alls matcha med de
gods som finns.. Därav extra stoppskruv hål..

Bild

Extra bild.. :) Synns de blev lite porer.. :angryfire:

Bild

4 timmars jobb..
Senast redigerad av Roger Persson den fre sep 21, 2007 9:54 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

mhr144 skrev:ska bli spännande att se flödessiffrorna på denna. byggde en b20 för många år sen med liknande höjning på insug, den gick sjukt bra, tyvärr vart den alldrig bromsad med den gick inte mycket sämre än min nuvarande b230. är f-rummen beräknade på de lyft o ventilstorlek du ska åka eller är det bara tillhöfftat.



Förbränningsrummena är lite kopia av lite olika ja sett bilder på..

De finns ganska bra me gods kvar.. ja skulle vilja klyva o kapa
"lite" för att se hur mkt de finns ta bort.. Tror de finns en hel del
gods iaf.. Mest på tändstift sidan, sjukt mkt gods där.. och även
på andra sidan, mer än man tror.. Skulle gå göra en riktigt fin
radie där med, 45 grader fas skulle inte va nå problem alls
bortåt 60grader borde funka med..

Toppen är planad ca 3.3-3.5mm..
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Jens Gustavsson skrev:rätt svårt att se på bild, du får skicka den så mäter jag och funderar lite, kan testa med lite fylning på nåra ställen också om du vill.


Kanske dumt om ja portar den helt färdigt då efter mitt tycke..?

Kanske bättre skickar den som den är nu så kan du leka lite
med den som du vill.. :)

Dock ska inner radien inte svetsas..Så den ska det inte slipas
ut till där den är svetsad.. Var riktigt svår svetsat där så
det är verkligen respekt lyckas med det.. Tror att det har
mindre betydelse där ändå eftersom kanalen är rest med..

Den sidan i insuget mot avgas sidan är mest bara D portad..
Är mest bara slipat D form på den sidan.. Lika så inner
radinen är bartra slipad för få hyfsad övergång till resningen..

kanske max 2mm.. Knölen är borttagen på insug med..

Lite annanfakta:

In i toppen är måtter ungifär 39 43bred.. Djupet på pluggen
för att plugga gamla kanalen är 30mm och äör borrat 41mm..
Det är även match borrat efter kanalen så man får borra 39
först och sen flytta lite för få det centrerat längre in..
Måttet mellan pinn bulthålet till toppen o insugkanalen är
ca 1.5mm gods kvar.. Vad det är borrt med för vinkel har ja
inte koll på tyvär..
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

volvo140turbo skrev:ser ut som om botten på avgas måste upp en hel del för att få till innerradien.
men jag kan lura mig på bilderna med.

sjukt roligt att följa denna tråden, hoppas den får ett slut med sjukt bra topp.


Själva botten på avgas har ja inte slipat nått alls på..
Har bara slipat bort knölen.. sen kant man ser är sen
som dins framför knölen annars.. Så där finns de en
del gods ta bort..

Har mest jobbat med inner radien på avgas och gjort den
bred och hyfsad radie..

Det är faktiskt sjukt kul greja med den här toppen med.. :)
Kul få sånna fina komentarer med för de man gör..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

den är nog redo för ett test nu, ser fin ut!

har du nån överdel till början av canalen?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

skall bli riktigt roligt att se vad den kommer att flöda.

skulle man inte kunna ha lyft upp mot 16-18mm med vipparmar?

satan vilken manlig motor det skulle gå att bygga.

skit i vatten i motorn, fyll med betong och kör mettis.
Bromsa 1000hk med en sådan topp och bli hur svår slagen som hellst i retro kretsen med b20 :)

kör du utan vatten kan du fräsa upp överallt där du svetsat och fortfarande ha toppen i ett stycke.

sådant här tycker jag är så manligt :thumbright: det rycker lite i baugetten :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

det ser mycket bra ut! :thumbright:

kommer du inte att svetsa någonting på avgaskanalsgolvet?
hoires
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Jens Gustavsson skrev:den är nog redo för ett test nu, ser fin ut!

har du nån överdel till början av canalen?


Ja har en överdel till kanalen i aluminium.. Den ska dock fräsas
lite och skruvas fast för att väga mindre.. Ska fällas in kil på
avgas med..

Skickar ett pm sen..
Skriv svar