tryck funderingar
I ett oljesystem vill man ha trycket ända ut till lagren, det är där strypningen ska vara. Kanalerna kan vara mindre utan att bli en strypning om det går mindre olja i dom.
I ett turbosystem ska motorn vara strypningen, inte rören.
Om rören är strypning (olja eller turbo) så minskar flödet och det vill man inte.
I ett turbosystem ska motorn vara strypningen, inte rören.
Om rören är strypning (olja eller turbo) så minskar flödet och det vill man inte.
Tryckökningen sker i så fall i det grövre röret mellan pumpen och det mindre röret. Och det är i så fall för att strypningen är så stor att pumpen inte kan trycka igenom lika mycket olja.
Det som i praktiken händer om en liten oljekanal börjar klägga igen och bli mindre är att oljeflödet i den kanalen minskar så lagret efter kanalen får för lite olja. Trycket vid lagret blir alltså lägre. Det kommer inte att märkas på oljetrycket vid pumpen.
Det som i praktiken händer om en liten oljekanal börjar klägga igen och bli mindre är att oljeflödet i den kanalen minskar så lagret efter kanalen får för lite olja. Trycket vid lagret blir alltså lägre. Det kommer inte att märkas på oljetrycket vid pumpen.
så det kommer vara samma tryck? i alla kanaler (nästan ialla fall)Tryckökningen sker i så fall i det grövre röret mellan pumpen och det mindre röret. Och det är i så fall för att strypningen är så stor att pumpen inte kan trycka igenom lika mycket olja.
Det som i praktiken händer om en liten oljekanal börjar klägga igen och bli mindre är att oljeflödet i den kanalen minskar så lagret efter kanalen får för lite olja. Trycket vid lagret blir alltså lägre. Det kommer inte att märkas på oljetrycket vid pumpen.
det blir väll en tryckminskning istället i mindre rör eftersom dom hämmar flödet?
förstår inte varför du hakat upp dig på att trycket skulle öka i små rör? det gör det inte...
om det har med högtryckstvätten åter igen att göra så skulle det inte bli något tryck om inte munstycket var litet för då skulle det bli ett stort flöde & pumpen skulle inte kunna leverera vattnet som krävs för att få 100 bars tryck.. tack vare att munstycket är så litet & begränsar flödet så kan pumpen bygga ett högre tryck, hade systemet varit helt slutet hade den byggt 100 bar direkt sen hade man aldrig behövt pumpa in mer vatten utan trycket skulle vara konstant om det inte finns något läckage..
dvs ju mindre munstycke desto högre tryck får man INNAN munstycket, men efter får man inget tryck efter mer än strålen som mattas av rätt snabbt..
så i en motor med små kanaler jämfört med tryckrören och kolvar som far upp & ner & suger in luft, kommer man få mata på så mycket luft så till slut kanalerna blir strypningen
först då bygger man ett övertryck i insuget
men i kanalerna i sig är det fortf vakum dvs undertryck
det enda som ökar i kanalerna är gashastigheten och det har med flöde att göra men det betyder INTE att det flödar MER luft än i tryckrören, men luften rör sig snabbare..
förstår inte varför du hakat upp dig på att trycket skulle öka i små rör? det gör det inte...
om det har med högtryckstvätten åter igen att göra så skulle det inte bli något tryck om inte munstycket var litet för då skulle det bli ett stort flöde & pumpen skulle inte kunna leverera vattnet som krävs för att få 100 bars tryck.. tack vare att munstycket är så litet & begränsar flödet så kan pumpen bygga ett högre tryck, hade systemet varit helt slutet hade den byggt 100 bar direkt sen hade man aldrig behövt pumpa in mer vatten utan trycket skulle vara konstant om det inte finns något läckage..
dvs ju mindre munstycke desto högre tryck får man INNAN munstycket, men efter får man inget tryck efter mer än strålen som mattas av rätt snabbt..
så i en motor med små kanaler jämfört med tryckrören och kolvar som far upp & ner & suger in luft, kommer man få mata på så mycket luft så till slut kanalerna blir strypningen
först då bygger man ett övertryck i insuget
men i kanalerna i sig är det fortf vakum dvs undertryck
det enda som ökar i kanalerna är gashastigheten och det har med flöde att göra men det betyder INTE att det flödar MER luft än i tryckrören, men luften rör sig snabbare..

så det är samma tryck i alla kanaler?larsat skrev:det blir väll en tryckminskning istället i mindre rör eftersom dom hämmar flödet?
förstår inte varför du hakat upp dig på att trycket skulle öka i små rör? det gör det inte...
om det har med högtryckstvätten åter igen att göra så skulle det inte bli något tryck om inte munstycket var litet för då skulle det bli ett stort flöde & pumpen skulle inte kunna leverera vattnet som krävs för att få 100 bars tryck.. tack vare att munstycket är så litet & begränsar flödet så kan pumpen bygga ett högre tryck, hade systemet varit helt slutet hade den byggt 100 bar direkt sen hade man aldrig behövt pumpa in mer vatten utan trycket skulle vara konstant om det inte finns något läckage..
dvs ju mindre munstycke desto högre tryck får man INNAN munstycket, men efter får man inget tryck efter mer än strålen som mattas av rätt snabbt..
så i en motor med små kanaler jämfört med tryckrören och kolvar som far upp & ner & suger in luft, kommer man få mata på så mycket luft så till slut kanalerna blir strypningen
först då bygger man ett övertryck i insuget
men i kanalerna i sig är det fortf vakum dvs undertryck
det enda som ökar i kanalerna är gashastigheten och det har med flöde att göra men det betyder INTE att det flödar MER luft än i tryckrören, men luften rör sig snabbare..
men att hastigeheten/flödet förändras?

som jag ser det är det högst tryck vid pumpen och lägst tryck vid läckaget hur man än gör..
sen spelar det ingen roll vilket system..
insug: turbon är luftpump, motorn suger i sig luft & därmed läckaget..
oljetryck: pumpen bygger upp ett tryck & det läcker tillbaka in i motorn genom små kanaler & via lager m.m.
högtryckstvätt: pumpen jobbar upp ett tryck, munstycket är läckaget
osv
i alla dessa fall har man något som skapar ett tryck, en pump.. och någonstans ett läckage.. därimellan är trycket i stort sett det samma men inte redigt, det är högst vid pumpen & sjunker sedan på vägen, snabbare ju fler strypningar som finns..
däremot i ett bildäck t.ex. bygger man upp ett tryck via ventilen på 2-3 bar & sedan finns inget läckage.. då jämnar trycket ut sig & blir lika överallt, men det tar ju självklart en kort tid innan trycket jämnar ut sig oxå just när man fyller på
i det fallet ett slutet system om man har en pump som bara går & går så kommer ju till slut däcket explodera då det inte finns något läckage..
så allt beror på din definition av orden LIKA/SAMMA
i stort sett ja, men allt är relativt..
sen spelar det ingen roll vilket system..
insug: turbon är luftpump, motorn suger i sig luft & därmed läckaget..
oljetryck: pumpen bygger upp ett tryck & det läcker tillbaka in i motorn genom små kanaler & via lager m.m.
högtryckstvätt: pumpen jobbar upp ett tryck, munstycket är läckaget
osv
i alla dessa fall har man något som skapar ett tryck, en pump.. och någonstans ett läckage.. därimellan är trycket i stort sett det samma men inte redigt, det är högst vid pumpen & sjunker sedan på vägen, snabbare ju fler strypningar som finns..
däremot i ett bildäck t.ex. bygger man upp ett tryck via ventilen på 2-3 bar & sedan finns inget läckage.. då jämnar trycket ut sig & blir lika överallt, men det tar ju självklart en kort tid innan trycket jämnar ut sig oxå just när man fyller på
i det fallet ett slutet system om man har en pump som bara går & går så kommer ju till slut däcket explodera då det inte finns något läckage..
så allt beror på din definition av orden LIKA/SAMMA
i stort sett ja, men allt är relativt..
ja de borde det bli om röret innan strypningen är lika stort vilket det inte är på din bild, sedan måste du visa vilket håll flödet är m.m.
trycket blir högre men mängden luft, olja, vatten som når slutänden på systemet blir lägre än om de hade varit stort rör hela vägen..
det blir ju dock ingen märkbar skillnad förrens det blir väldigt smala strypningar, som sagt man kanske har 0,1 bars tryckfall genom en intercooler vilket inte är jättemycket om man laddar 1 bar.. i just det fallet spelar det ingen större roll för man mäter trycket i insuget och sedan får turbon jobba tills man når rätt tryck
men det kan vara bra att hålla koll på om man har läckage, högt mottryck, dålig IC m.m.
tänk på att i ett oljesystem t.ex. kan du inte få högre tryck genom att montera turbo, då sjunker snarare trycket lite eftersom du tillför ytterligare ett läckage in i motorn.. de stypningar/läckage som finns vid lager osv kvarstår ju
vissa pumpar klarar nog dessutom att "slira" eller har någon bypass ventil eller någonting som gör att det inte blir mer än ett visst tryck sedan släpps luften ut, annars skulle någonting gå sönder
detta har ju även vissa i turbosystem s.k. blow off
det finns ju alltid en maxkapacitet för alla pumpar
trycket blir högre men mängden luft, olja, vatten som når slutänden på systemet blir lägre än om de hade varit stort rör hela vägen..
det blir ju dock ingen märkbar skillnad förrens det blir väldigt smala strypningar, som sagt man kanske har 0,1 bars tryckfall genom en intercooler vilket inte är jättemycket om man laddar 1 bar.. i just det fallet spelar det ingen större roll för man mäter trycket i insuget och sedan får turbon jobba tills man når rätt tryck
men det kan vara bra att hålla koll på om man har läckage, högt mottryck, dålig IC m.m.
tänk på att i ett oljesystem t.ex. kan du inte få högre tryck genom att montera turbo, då sjunker snarare trycket lite eftersom du tillför ytterligare ett läckage in i motorn.. de stypningar/läckage som finns vid lager osv kvarstår ju
vissa pumpar klarar nog dessutom att "slira" eller har någon bypass ventil eller någonting som gör att det inte blir mer än ett visst tryck sedan släpps luften ut, annars skulle någonting gå sönder
detta har ju även vissa i turbosystem s.k. blow off
det finns ju alltid en maxkapacitet för alla pumpar

-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 35
- Blev medlem: mån dec 04, 2006 8:33 pm