Sida 5 av 8

Postat: tis nov 20, 2007 10:09 pm
av Tommy Luhr
Wezzli skrev:Köra ifrån rymdfärjor i rymden, var det så dom sa? Kan bli verklighet, eller? ...haha :hihi:

Sade katten
Och det menas vaddå?

Postat: tis nov 20, 2007 10:37 pm
av lasse wankel
Tommy Luhr skrev:Japp då har man fått betalt för timmarna i garaget, nästan.

Portade ju hål i avgas så den blev inte riktigt som tänkt. fick göra om kanalen för att ligga safe.

Men detta var ju en prototyp topp, men den skall ändå gå att genomföra på en riktig topp.

En sak som var skit var ju den att vi inte kunde göra några riktiga säten.
Inte ett radiesäte närvarade vid flödningen.
jag har istortsett kört till sätet med slipstiftet haha.
Körde ju sätena 45grader i tätningen och vanliga 15 grader och under ventilen vart den ju portad upp i stort sett.

Han hade dödat kompressorn Halvarsson och hans maskin var ur funktion.
Skit samma, är vi här skall det flödas tyckte jag.

Slängde upp den
och körde toppen med följande resultat:

Lyft in-ut vid 28"
2,5--90---91
5----181--170
7,5--255--215
10---306--247
12,5-337--264
15---356--283


Ganska nöjd. Går nog fila ytterligare på dom siffrorna.
Halvarssons bänk gick i botten på avgaskanalen så den sista siffran på 15mm i lyft kan nog vara högre med någon cfm.

Kommentarer?
Mycket imponerande flödessiffror! Men vad jag inte får ihop är att om kompressorn var paj hur flödade ni då? Flödesbänken ger den 28" vid 15 mm lyft? Detta torde isåfall vara en av de värsta 4V topparna jag hört om! Hmm ska höra med den "hemlige" om han vill avslöja lite flödesdata? Vore kul om du skrev lite om den hör flödningen på www.zatzy.com under V8 och jänkare i min portningsspekulationstråd! Räknade som sug motor på din topp och med 356 cfm räcker insugsflödet till ca 366 hk :twisted:

/Lasse

Postat: tis nov 20, 2007 10:47 pm
av Ante Karlsson
lasse: var kompressorn i hans ventilsätesmaskin som hade lagt av..Därför inga nya säten kördes innan flödesmätningen. Samt kanalen under sätet inte togs upp som den skulle göras..

Detta är inte värsta volvo 16v toppen som finns .. Över 380cfm/28"/15mm på insug finns.. :D

Postat: tis nov 20, 2007 10:50 pm
av Gustav N
Grymma siffror :thumbright:
Tänk om man bara hade ditt 10mm flöde :?

Blir intressant och se vad den presterar i bänk framöver, vad blir det för pinnar?

/Gustav

Postat: tis nov 20, 2007 11:45 pm
av lasse wankel
Ante - Arvika skrev:lasse: var kompressorn i hans ventilsätesmaskin som hade lagt av..Därför inga nya säten kördes innan flödesmätningen. Samt kanalen under sätet inte togs upp som den skulle göras..

Detta är inte värsta volvo 16v toppen som finns .. Över 380cfm/28"/15mm på insug finns.. :D
Då får "Hemlige Arne" nåt att bita i :hihi: Vilken ventilstorlek var det :?:

/Lasse

Postat: ons nov 21, 2007 6:49 am
av Fredde Holmgren
Ser bra ut, min flödar högre upp till 10mm sen drar du ifrån.

Postat: ons nov 21, 2007 9:02 am
av Tommy Luhr
det är 36mm ventiler i den.
Lasse: skall kolla om inte jag kan göra ett inlägg i din tråd där.
Är inte inne på Zatzy så ofta.

Vore kul att flöda den med riktiga säten igen.

Men men. måste börja med en ny topp nu och motorn.

Tack för alla kommentarer:)
Roligt att läsa :D

Postat: ons nov 21, 2007 6:51 pm
av larsat
mätte lite nyss:

insugssidan är orginal 46x26mm.
insugspackningen är 47x28mm men går att ta upp större.
är det för stort att ta upp kanalen till 53x31mm mot fläns?
det skulle motsvara 37% större area än orginal.

avgassidan är orginal 50x29mm.
avgaspackningen är 56x34mm.
kan man ta upp lika stort som packningen är & matcha mot grenröret?
det skulle motsvara 30% större area än orginal.

kom med tips ni som kan! :)

grattis till fina siffror tommy! hoppas ja inte sabbar din tråd :wink:

Postat: tor nov 22, 2007 8:35 pm
av larsat
kom igen nu ni som kör 16V, vad kör ni med för storleksmått mot insugs&avgas flänsar?
tommy du hade väll inte filat så mycke på din insug som du flödade? vad har du för bredd & höjd på den längst ut?

Postat: tor nov 22, 2007 8:48 pm
av Tommy Luhr
larsat skrev:kom igen nu ni som kör 16V, vad kör ni med för storleksmått mot insugs&avgas flänsar?
tommy du hade väll inte filat så mycke på din insug som du flödade? vad har du för bredd & höjd på den längst ut?
vet inte just nu faktiskt.

bredda den 3-4mm på vardera sida om du vill.
jobba sedan med grytans utformning

Postat: tor nov 22, 2007 9:18 pm
av larsat
det går alltså ta 3mm runt om ute vid flänsen & sen fortsätta rakt in till delningen av kanalen utan att man portar in i nån vattenkanal?
känns som man skulle vilja upp mot 37mm efter delningen
detta med delningsväggen, kan man inte ta bort en del av den i änden & göra knivskarp eller är det bättre med en rundning?
har sett nått om detta i trådar innan.

Postat: tor nov 22, 2007 10:16 pm
av Kadett4wd
ut inbillar jag mig att det är bättre med knivskarp.

Postat: tor nov 22, 2007 10:20 pm
av Tommy Luhr
passa dig för att ta 3mm i taket på osvetsad topp.

Blir inte mycket kött kvar då.

Postat: sön nov 25, 2007 10:21 am
av Lacke
larsat skrev:vad flödar 16V GLT toppen orginal in/ut?
Hej Larsat ventiler är 34,5 inn 31,5 ut den flödar
229 cfm in 220 cfm ut i STD utförande

Häls. Lacke

Postat: sön jun 08, 2008 1:33 pm
av Tommy Luhr
Dags att uppdatera denna tråden lite istället för att skapa en ny tråd.

Har köpt sådan härlig 2k-silicone och gjutit av kanalerna.
En insug och en avgas.
Insuget är inte färdigbearbetat än, men menst finputs återstår.
Avgas är avgjutning av flödestest toppen som beskrivs längre fram i tråden.

Lite bilder insug + avgas (th):
Bild

bilder insug:
Bild
Bild

Bilder avgas:
Bild
Bild


Vad tror ni om inner radien på insug, skulle inte den kunna gå att räta ut mer?
Erland fick ju mer flås ur sin "tävlingstopp" med att minska radien i botten.

Det är redan minskade radie på denna insugnings kanalen men inte nog verkar det som.

Notera puckeln i ytterradien på insug som man brukar plasta bort.

Har ni några synpunkte/frågor så fråga på.
Sitter hemma och är sjuk så jag har all tid i världen att svara.
Dåliga bilder blev det med........