Ajden skrev:Jag har audi låda och audis lådor är inte klena om man väljer rätt sort.
Det kanske har ändrats sen jag försökte forska =) jag hittade bara äldre lådor till framhjulsdrivna bilar som enligt "internet" inte dög om man skulle trimma ordentligt.. vad är det för låda du har valt ?
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
Är som erik säger redan förberätt för att kunna sätta dit en aerodynamksik bottenplatta.
Angående lådorna så är det nog 012 lådan du tittat på den ska tydligen vara vek. Den jag har är en 016 låda som ska tåla en del men jag måste spärra mittdiffen.
och sen finns det en ändå kraftigare låda som heter 01E
Ajden skrev:Är som erik säger redan förberätt för att kunna sätta dit en aerodynamksik bottenplatta.
Angående lådorna så är det nog 012 lådan du tittat på den ska tydligen vara vek. Den jag har är en 016 låda som ska tåla en del men jag måste spärra mittdiffen.
och sen finns det en ändå kraftigare låda som heter 01E
Ok ok! ja det låter säkert bra =) med all säkerhet är det billigare än porsche lådor iaf =)
Vad kostar det att få en kaross-plugg framfräst?
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
Ajden skrev:Är som erik säger redan förberätt för att kunna sätta dit en aerodynamksik bottenplatta.
Angående lådorna så är det nog 012 lådan du tittat på den ska tydligen vara vek. Den jag har är en 016 låda som ska tåla en del men jag måste spärra mittdiffen.
och sen finns det en ändå kraftigare låda som heter 01E
Ok ok! ja det låter säkert bra =) med all säkerhet är det billigare än porsche lådor iaf =)
Vad kostar det att få en kaross-plugg framfräst?
Om man inte gör det själv så har jag hört att det kostar ca 200 tusen,
Så det blir att jag gör pluggen själv.
Fått dit några rör till i kväll, men inte hunnit så mycket som jag hoppades på pga, jag blivit tvungen att sjutsa runt en massa fyllon.
I morgon blir det en heldag i verkstan så då bör jag ha slipat till alla rör som ska på chassit utom i golvet som jag måste ta senare.
Då var nästan alla rör som ska vara där inpassade, är 4 rör som ska gå imot rockerfästena och kryssen i golvet som jag väntar med till senare. Har börjat helsvetsa en del också.
Lånade även Sirius Tilet-stol för att provsitta och kom fram till at en sån går det inte att ha. Får nog bli någon tunn och platt aluminiumstol istället.
Imponerande projekt!
Var det inte Du som byggde nån engelsk bil på zatzy för nåt år sen?? något med en hel del glasfiberjobb på??
Jag är nog inne lite på JPs linje med att Du borde haft en stålbalkskonstruktion för jiggen i botten trots allt. Jag skulle inte våga riskera att det slår sig när det är så mkt arbete nedlagt plus att det är lättare att få rören att sitta tillfälligt under jiggning
Är det någon speciell anledning till varför "instrumentbräderöret" sitter ca. 5-7 cm över den punkt där de övriga rören möts i hörnrören?? Tycker alla borde mötas i de knutpunkter som finns för bästa triangulering
Sista frågan: runda rör ? Ökas inte vridstyvheten för ett väghållingschassie mer om man har 4-kanter?
Jo det var jag som byggde den, men den bestod av lite för mycket kompromisser så nu ville jag göra något riktigt från början.
Det ska inte behövas någon jigg om man håller koll på hur man svetsar.
Jag kontrollmäter även i mellanåt för att se så det inte rört sig något och än så länge har det inte gjort det, skulle det röra sig något kan man rikta det med att svetsa på något annat ställe så det drar till sig.
Anledningen till att röret sitter lite högre upp är för att få platts med knäna. Annars skulle jag ha satt det på samma höjd som dom andra.
Nä runda rör ska vara bättre säger experterna. Och jag har inte satt mig inn allt för mycket varför man det är nog att de plana sidorna på ett 4-kantsrör kan fläxa medans ett runt rör har inte några raka sidor.
I dag har det blivit måånga timmar med tigen. Men det har resulterat i att jag hunnit svetsa så mycket att jag kunnat tagit ur den hur jiggen. Har inte häller lyckats mätt upp något att den slagit sig så det är ju bra.
Då var den löstagen, blev tvungen att kolla att motorn gick lätt dit.
Väger chassit blev 94 kg, men ska dit några till rör så vikten från cad modellen på 107 kg kommer nog att stämma bra.
Så här står den nu inför morgondagen med fortsatt helsvetsning och sätta dit kryssen i golvet.
Du har säkert rätt.....det var en ren fråga då jag noterat att alla väghållningbilar av rang ute i värden är byggda med monocoque eller 4-kant.....medan s dragracebilar är byggda med rundrör
Har själv arbetat med svetsnig (licencierat) i 5 års tid av livet och byggt ett par CrMo chassien......men då använt ståljigg (läs svetsbord) för ALLA stora dragracechassiebygare gör det.
Detta går säkert bra! Keep up the good work!!
mv hR
Senast redigerad av 2QIK4U den tis mar 11, 2008 10:33 am, redigerad totalt 1 gånger.
man behöver inte stålbord elr jigg om man vet hur materialet betersig när man svetsar!Har kollat på Ajdens svets grejjer och kan nog sätta en peng på att han har koll på läget! Cool kärra!
Har fortfarande inte slagit sig något trotts att jag fortsatt svetsandet i dag.
Men det är att jag svetsar inte mycket alls på ett ställe utan svetsar kanske 2-3 cm åt gången sen flyttar jag mig tillmotsatt sida på chassit coh svetsar där. Det tar en jädra tid men då slipper jag att det rör på sig.
Råkade köpa 4 fälgar fälgar till projektet nyss. Blev Corvette fälgar för det var bara sånna som jag lyckades hitta innom rimliga priser men ändå rätta mått på, var även det jag hade tagit med i beräkningarna när jag gjorde hjulupphäningen.
men som synns på bilen saknas det två däck så är det någon som har 2 st slutkörda däck med dimensionen 255/45-17" eller 265/45-17" så köper jag dom av er. Bara det inte är punktering.