Kompressormatad Monkeybike!

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Vrålapan
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: fre nov 09, 2007 11:14 pm

Inlägg av Vrålapan »

Jag tror det var när jag körde den i bänken som det blev varmt :evil:
men cylindern klarade sig


Bild
Jag har ingenting att säga och jag tänker säga det högt!
Användarvisningsbild
Vrålapan
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: fre nov 09, 2007 11:14 pm

Inlägg av Vrålapan »

idag fick jag till mina dubbla överliggande pipor...


Bild


Bild

och snart blir det att montera ihop resten av motorn
Jag har ingenting att säga och jag tänker säga det högt!
Användarvisningsbild
Vrålapan
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: fre nov 09, 2007 11:14 pm

Inlägg av Vrålapan »

Trist att man är så glömsk eller slarvig, den är klar men jag hittar inte locket till oljekastaren? :doh:
annars skulle den startats för länge sedan :?

O alla ni här som kör turbo vet ju hur fantastiskt kul det är att höra dumpventilen :thumbright: :twisted: :thumbright:
men det tycks få vänta...

Bild

o det skall bli mycket spännande att höra hur de nya dämparna låter o det blir körbart eller ej? vill ju inte gärna få ombesiktning igen :thumbdown:
Jag har ingenting att säga och jag tänker säga det högt!
Användarvisningsbild
Vrålapan
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: fre nov 09, 2007 11:14 pm

Inlägg av Vrålapan »

"Nu är det BARA bestyckningen kvar"
Jaha då har man insett att det inte går att bestycka utan att provköra
bestyckade så gott jag kunde o skulle sedan testa lite mellan isfläckarna men det var inte lätt! o då hände något som jag aldrig uppleft innan o jag blev lite fundersam, när jag belastade motorn så lät det precis som att topp-packningen gick ett kort ögonblick? kanske håller den inte tätt vid högre belstning? det är nämligen inte rätt packning 24moto har skickat fel två gånger så jag fick modifiera lite... ELLER så är det den så mytomspunna "spikningen" som låter så?

sen lite andra bekymmer, bränslepumpenligger pyrt till, den blir varm av avgasröret så den måste flyttas men det är ju en smal sak om inte alla anslutningar vore pressade eller limmade Suck!!!

så just nu känns det som att projektet får vila tills det blir barmark så att jag kan testköra riktigt! samt få rätt packning!!!!
Jag har ingenting att säga och jag tänker säga det högt!
Användarvisningsbild
Vrålapan
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: fre nov 09, 2007 11:14 pm

Inlägg av Vrålapan »

två timmar senare dvs 03.55 så har jag dragit toppbultarna lite till o då försvann ljudet nästan helt, om nu motorn blev belastad?

I morgon natt blir det nog till att stänga av brandlarmet i stora hallen o testköra på riktigt :hihi:
Jag har ingenting att säga och jag tänker säga det högt!
Användarvisningsbild
Vrålapan
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: fre nov 09, 2007 11:14 pm

Inlägg av Vrålapan »

Jaha då har man krökt ventilerna också :hihi:
men nya är på gång, toppen är på en liten resa till "den bästa" monkey mecken :thumbright:
man tackar o bockar för hjälp o stöttning i de mörkaste stunder :banana:
Jag har ingenting att säga och jag tänker säga det högt!
Användarvisningsbild
Vrålapan
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: fre nov 09, 2007 11:14 pm

Inlägg av Vrålapan »

Då har man fått smaka på livets goda! :hihi: om så bara för ett kort ögonblick!

Efter att fått på nya täta toppen o fått allt att lira så, slet den sig som en vildhäst mellan benen! framhjulslyft som bara "small till" o kalsongbyte var stundande! den for upp på bakhjulet på 2an i 30-40 km/h stan vad kul...
men sen sköt jag topp-packningen troligtvis pga för tidig tändning (har man hört :lol: ) avgasröret gick även det av? visserligen är flexrören inte de starkaste men det är nog bra drag i piporna om man så säger, inte nog med det när ny packning var på plats så körde jag några minuter sedan gick gängorna i blocket o pinnbultarna var lösa!!!

Så nu blir det Helicoil o kopparpackning samt att jag justerar ner tändningen...
Bild


Bild[/list]
Jag har ingenting att säga och jag tänker säga det högt!
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

haha :D jäklar vilken bus-räser :lol:
har också funderat på om man ska tvångsmata en tvåhjuling nån gång 8) lite fränt :D
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

kul att den rullar!
tror du inte att det skulle va läge att köra på högoktanig racesoppa,
i allafall tills allt är utjusterat?tändningssänkning funkar men att gå
för lågt skapar värme,inte alltid så välkommet i en luftkyld motor :) .
vad ligger tändningen på nu? vi körde med 25-26 grader på gasapan
och CSP racesoppa, det verkade funka. när vi gick över till E85 och starköl blev det ont i motorn! :hihi:

/Fredde
TheWho
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jul 31, 2008 12:17 pm
Ort: Åland

Inlägg av TheWho »

haha, schysst packning :doh:

Off, kmr någon in på monkeybiker.net? Jag gör det int..
Bad Request

Your browser sent a request that this server could not understand.
Size of a request header field exceeds server limit.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

packningen såg likadan ut i min turbofiddy efter jag kört launchcntrollen lite för mycket :hihi:

jag klippte till en 2mm kopparpackning å limmade runtom med locetiite å det höll bättre....
Användarvisningsbild
Vrålapan
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: fre nov 09, 2007 11:14 pm

Inlägg av Vrålapan »

jag håller på att fila till packningen 1,25mm tjock är den, en packning som använts några gånger är 1,1 mm o den bör ju pressas samman iaf 0,1 mm så jag räknar med två tiondelar extra... plus lite snällare tändning! det blir nog super om jag få gängorna att hålla :lol:

är lite motståndare till E85 o sådana tilltag den skall helst gå på vanlig soppa...
Jag har ingenting att säga och jag tänker säga det högt!
Användarvisningsbild
Vrålapan
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: fre nov 09, 2007 11:14 pm

Inlägg av Vrålapan »

Tyvärr har jag noll koll på hur tändningen står! :shock:
kanske läge att skaffa en strob... men skall fila fästet till pickupen lite så att jag kan flytta den någon mm
Jag har ingenting att säga och jag tänker säga det högt!
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

Vrålapan skrev:Tyvärr har jag noll koll på hur tändningen står! :shock:
kanske läge att skaffa en strob... men skall fila fästet till pickupen lite så att jag kan flytta den någon mm
ja en strobb är ett måste när man fibblar med överladdning :shock:

varöfr inte fixxa nått lite mer hajtech va det gäller tädingen??
om du vill få ordentlig hållbarhet så känns det som du behöver nått som är lite mer ställbart. gärna med retard under laddtryck å en högre kurva utan ladd.

MS tex :thumbright:
Användarvisningsbild
Vrålapan
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: fre nov 09, 2007 11:14 pm

Inlägg av Vrålapan »

Jag har funderat på det men det är först nu som det blivit GALET DRAG i grejerna :shock: ska börja med att hitta en lösning så att jag kan justera tändningen, kanske så enkelt att jag fixar en skruv så att jag kan justera pickupen med en skruv, men naturligtvis måste jag ha en stroplampa problemet uppstår ju när jag måste veta graderna (ok man är ju inte dum men men man måste ha rätt grejer)

men satan vad galet det blev när allt lirade! ni som överladdat en bil o fått 3 dubbelt med hk vet vad jag pratar om o tänk sedan att det är i en maskin med hjulbas son är i mitt fall 46 cm!!!!!!

Jag skrattar varje kväll innan jag trynar... :hihi:

pratade med en kompis som är polis idag han sa -jag vet ifan vad jag skall göra om jag stannar dig... din masikin är ju helt fel för gatan....


:thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright:
Jag har ingenting att säga och jag tänker säga det högt!
Skriv svar