avgasmottryck

Diskussioner för erfaret folk
J.Lundin
Forumsberoende

Ett divergerande svar på en rak fråga...!

Inlägg av J.Lundin »

Jag tycker min fråga var väldigt rak, trots att jag ställde en fråga om olika konors påverkan vid tryckmätning..... :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Ett divergerande svar på en rak fråga...!

Inlägg av Jens Gustavsson »

J.Lundin skrev:Jag tycker min fråga var väldigt rak, trots att jag ställde en fråga om olika konors påverkan vid tryckmätning..... :)
hur mycket fel kan det bli tror du om man har en snygg lång colektor j lundin?

jag förstår att det kan dra iväg en del då hastigheten på gasen är hög.
J.Lundin
Forumsberoende

Mätningar

Inlägg av J.Lundin »

Till att börja med så har jag alltid mätt differenstrycken på mina system och det är något jag under snart 30 år har propagerat för att man skall göra. Sedan så har systemen jag byggt varit designade så att dom innehållit en del areaändringar, vilket medfört att jag mätt på ett flertal punkter mellan motor och turbin. Utan att avslöja allt för mycket kan jag säga att det skiljt en hel del i tryck mellan de olika mätpunkterna. Så frågan är vilket uppmätt tryck anser ni vara det korrekta, det lägsta funna eller det högsta, Vad är det motorns cylindrar egentligen känner av... :)
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

Jeg mistenker at kadett4wd tenker på trykket som er i eksosmanifolden helt oppe ved porten... altså loggføring av hvor høyt trykket er ved porten ved "scavenging events". Den utgående gassen vil jo variere trykket over hele manifoldens lengde pga pulser. Rimelig viktig parameter,men da tror jeg man bør snakke med Clint Gray på TFX for å måle det i realtime per veivgrad..

Middeltrykket i manifolden er jo mye lettere å finne ut. Og det gir jo et hint,selv om peaks ved kritiske punkter i løpet av de 720º en syklus tar kanskje gir bedre resultater å velge kammer fra..
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Re: Ett divergerande svar på en rak fråga...!

Inlägg av Kadett4wd »

J.Lundin skrev:Jag tycker min fråga var väldigt rak, trots att jag ställde en fråga om olika konors påverkan vid tryckmätning..... :)

ja,, och var har man konor i ett turbogrenrör?
oftast i kollektorn eller?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Medeltrycket vid turbin blir väl tryckskillnaden till atmosfären (downpipe) som turbinen arbetar med. Ja, påtal om det, har nån mätt trycket efter turbinen samtidigt som före? Medeltrycket i avgasporten ovanför ventilen är det som motorn "ser".

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Mätningar

J.Lundin skrev:Till att börja med så har jag alltid mätt differenstrycken på mina system och det är något jag under snart 30 år har propagerat för att man skall göra. Sedan så har systemen jag byggt varit designade så att dom innehållit en del areaändringar, vilket medfört att jag mätt på ett flertal punkter mellan motor och turbin. Utan att avslöja allt för mycket kan jag säga att det skiljt en hel del i tryck mellan de olika mätpunkterna. Så frågan är vilket uppmätt tryck anser ni vara det korrekta, det lägsta funna eller det högsta, Vad är det motorns cylindrar egentligen känner av... :)
ja rent gasväxligs mässigt skulle det ju va mest intresant att veta trycket nära toppen men ibland är det ju mer turbons tryck balans man vill veta så det är kanse lite två olika saker men oftast är det ju turbinens tryck och laddtrycket just utanför kompressorn som är intressantast.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Jag anser att för att kunna producera mängder med effekt är det just under overlap det är viktigt.
vad sen turbon får handha för tryck in i turbin kommer i andra hand.

det är juh motorn som producerar effekten.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Kadett4wd skrev:Jag anser att för att kunna producera mängder med effekt är det just under overlap det är viktigt.
vad sen turbon får handha för tryck in i turbin kommer i andra hand.

det är juh motorn som producerar effekten.
jag håller med men det går inte att mäta med utrustning under 150000kr därför svårt för 99.9% av de på detta forum.

så det man gör är att mäta medel trycket före turbinen sen om man har rätt läng på grenröret så kommer det en undertrycks puls rakt in i överlappet.
Nisse977
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Nisse977 »

Jens Gustavsson skrev:
Nisse977 skrev:om man tex skulle ha 0,3 bar i grenröret vid redline, är det samma sak som att man förlorar 0,3 bar i laddtryck jämfört med att inte ha något motstånd alls i avgassystemet? Eller gör det inte så stor skillnad?
nej det är inte samma sak som att man förlorade 0.3bar i laddtryck.

hur ska man förklara enkelt? trycket på insugningssidan på värkar luftens densitet och det på värkar effekten rätt linjärt.

på en kompressor motor där avgastrycket är långt under laddtrycket i alla lägen så påverkas inte avgastrycket effekten så mycket på grund av motorns fylnads grad utan det är nog mer pumpförluster som gör att man hittar en hel del hk då man sänker trycket i avgasystemet.

lägsta möjliga avgastryck är alltid bäst :thumbright: vet att en stor hemlighet i banracing i usa länge var man jagar undertrycks zoner under bilen där avgasrören slutade så man rent utav hadde ett under tryck i avgasrärs mynningen.

Sumering du kommer alldrig att hitta lika många hk som om du ökade laddtrycket 0.3bar. men jobba vidare med avgasröret det är alltid bra att få det så bra som möjligt :thumbright:

obs nu snackar jag om tryck i colektorn på grenröret. i grenrörets rör så är det pulser och hastigheter som ska ha harmoni för att hjälpa motorns gasväxlig där är inte störst rör med minst motstånd bäst.
Hej och tack för ditt svar!

Jag avstår till att börja med att bygga om avgassystemet från 2,5 till 3 tum. För om det inte gör allt för stor effektsänkning är det nog tystare med 2,5 än 3tum. Det är ju roligare att få köra på banträffarna med 20-30hk mindre än att inte få köra alls ;)

Finns det någon allmän regel gällande systemens storlek? tex 2 tum passar upp till 200hk, 2,5 tum upp till 300hk osv? Eller är det alltid till att mäta mottrycket?
Som sagt måste jag ha ett system som max ger 95db, och samtidigt vill man inte förlora massa hästar.
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banpreppad)
2,7L smidd turbomaskin SC6162 ar 0,63
606whp 809wNm
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

95db bör du även klara med ett 3" utan större problem.
Nisse977
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Nisse977 »

Tror du det?

Det jag tänker på är att det brukar bli ett väldigt vasst ljud från kompressorbilar eftersom de har överladdning (precis som med turbo) MEN inte har en impeller som klipper sönder ljudet innan de går vidare ut genom avgasröret. Tänker tex på han som körde en grön E46 M3a på Gatebil i somras, den lät nästan som en metanol RC-bil :P

Det blir till att köra 2,5 tum, mäta mottrycket och bygga om vid behov.
Att ha extraktorgrenrör och racecat borde väl göra rätt stor skillnad mot ett orignalsystem får man hoppas :P
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banpreppad)
2,7L smidd turbomaskin SC6162 ar 0,63
606whp 809wNm
Användarvisningsbild
Hewran
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Hewran »

Som ett litet instick så undrar jag över hur ni har löst själva mätningen av mottrycket.

Vad för grejer har ni svetsat/gängat i grenröret för att sen tex sätta dit nån meter bromsrör och sen slang in i mätaren.

På enklast möjliga sätt.

Bilder är ju alltid trevligt också :wink:

MVH

O
-LIKET RACING- Hand in hand with Murphy since 2010

EVO 3: 10.11 @ 222km/h
http://www.witune.se
youask
För mycket laddtryck

Inlägg av youask »

Bromrsrörsförlängningsnippel?:)
x_fighter
För lite laddtryck

Re: avgasmottryck

Inlägg av x_fighter »

Vart skall jag montera avgastrycksmätaren.. strax före turbo eller strax efter turbo. -- alltså i kollektorn eller på downpipen??
Skriv svar