Sida 5 av 7
Ett divergerande svar på en rak fråga...!
Postat: sön dec 21, 2008 4:54 pm
av J.Lundin
Jag tycker min fråga var väldigt rak, trots att jag ställde en fråga om olika konors påverkan vid tryckmätning.....

Re: Ett divergerande svar på en rak fråga...!
Postat: sön dec 21, 2008 4:58 pm
av Jens Gustavsson
J.Lundin skrev:Jag tycker min fråga var väldigt rak, trots att jag ställde en fråga om olika konors påverkan vid tryckmätning.....

hur mycket fel kan det bli tror du om man har en snygg lång colektor j lundin?
jag förstår att det kan dra iväg en del då hastigheten på gasen är hög.
Mätningar
Postat: sön dec 21, 2008 5:12 pm
av J.Lundin
Till att börja med så har jag alltid mätt differenstrycken på mina system och det är något jag under snart 30 år har propagerat för att man skall göra. Sedan så har systemen jag byggt varit designade så att dom innehållit en del areaändringar, vilket medfört att jag mätt på ett flertal punkter mellan motor och turbin. Utan att avslöja allt för mycket kan jag säga att det skiljt en hel del i tryck mellan de olika mätpunkterna. Så frågan är vilket uppmätt tryck anser ni vara det korrekta, det lägsta funna eller det högsta, Vad är det motorns cylindrar egentligen känner av...

Postat: sön dec 21, 2008 5:12 pm
av SWR
Jeg mistenker at kadett4wd tenker på trykket som er i eksosmanifolden helt oppe ved porten... altså loggføring av hvor høyt trykket er ved porten ved "scavenging events". Den utgående gassen vil jo variere trykket over hele manifoldens lengde pga pulser. Rimelig viktig parameter,men da tror jeg man bør snakke med Clint Gray på TFX for å måle det i realtime per veivgrad..
Middeltrykket i manifolden er jo mye lettere å finne ut. Og det gir jo et hint,selv om peaks ved kritiske punkter i løpet av de 720º en syklus tar kanskje gir bedre resultater å velge kammer fra..
Re: Ett divergerande svar på en rak fråga...!
Postat: sön dec 21, 2008 6:08 pm
av Kadett4wd
J.Lundin skrev:Jag tycker min fråga var väldigt rak, trots att jag ställde en fråga om olika konors påverkan vid tryckmätning.....

ja,, och var har man konor i ett turbogrenrör?
oftast i kollektorn eller?
Postat: sön dec 21, 2008 6:26 pm
av norrback
Medeltrycket vid turbin blir väl tryckskillnaden till atmosfären (downpipe) som turbinen arbetar med. Ja, påtal om det, har nån mätt trycket efter turbinen samtidigt som före? Medeltrycket i avgasporten ovanför ventilen är det som motorn "ser".
/Andre'
Re: Mätningar
Postat: sön dec 21, 2008 8:52 pm
av Jens Gustavsson
J.Lundin skrev:Till att börja med så har jag alltid mätt differenstrycken på mina system och det är något jag under snart 30 år har propagerat för att man skall göra. Sedan så har systemen jag byggt varit designade så att dom innehållit en del areaändringar, vilket medfört att jag mätt på ett flertal punkter mellan motor och turbin. Utan att avslöja allt för mycket kan jag säga att det skiljt en hel del i tryck mellan de olika mätpunkterna. Så frågan är vilket uppmätt tryck anser ni vara det korrekta, det lägsta funna eller det högsta, Vad är det motorns cylindrar egentligen känner av...

ja rent gasväxligs mässigt skulle det ju va mest intresant att veta trycket nära toppen men ibland är det ju mer turbons tryck balans man vill veta så det är kanse lite två olika saker men oftast är det ju turbinens tryck och laddtrycket just utanför kompressorn som är intressantast.
Postat: mån dec 22, 2008 11:02 am
av Kadett4wd
Jag anser att för att kunna producera mängder med effekt är det just under overlap det är viktigt.
vad sen turbon får handha för tryck in i turbin kommer i andra hand.
det är juh motorn som producerar effekten.
Postat: mån dec 22, 2008 11:10 am
av Jens Gustavsson
Kadett4wd skrev:Jag anser att för att kunna producera mängder med effekt är det just under overlap det är viktigt.
vad sen turbon får handha för tryck in i turbin kommer i andra hand.
det är juh motorn som producerar effekten.
jag håller med men det går inte att mäta med utrustning under 150000kr därför svårt för 99.9% av de på detta forum.
så det man gör är att mäta medel trycket före turbinen sen om man har rätt läng på grenröret så kommer det en undertrycks puls rakt in i överlappet.
Postat: tor dec 25, 2008 1:38 pm
av Nisse977
Jens Gustavsson skrev:Nisse977 skrev:om man tex skulle ha 0,3 bar i grenröret vid redline, är det samma sak som att man förlorar 0,3 bar i laddtryck jämfört med att inte ha något motstånd alls i avgassystemet? Eller gör det inte så stor skillnad?
nej det är inte samma sak som att man förlorade 0.3bar i laddtryck.
hur ska man förklara enkelt? trycket på insugningssidan på värkar luftens densitet och det på värkar effekten rätt linjärt.
på en kompressor motor där avgastrycket är långt under laddtrycket i alla lägen så påverkas inte avgastrycket effekten så mycket på grund av motorns fylnads grad utan det är nog mer pumpförluster som gör att man hittar en hel del hk då man sänker trycket i avgasystemet.
lägsta möjliga avgastryck är alltid bäst

vet att en stor hemlighet i banracing i usa länge var man jagar undertrycks zoner under bilen där avgasrören slutade så man rent utav hadde ett under tryck i avgasrärs mynningen.
Sumering du kommer alldrig att hitta lika många hk som om du ökade laddtrycket 0.3bar. men jobba vidare med avgasröret det är alltid bra att få det så bra som möjligt
obs nu snackar jag om tryck i colektorn på grenröret. i grenrörets rör så är det pulser och hastigheter som ska ha harmoni för att hjälpa motorns gasväxlig där är inte störst rör med minst motstånd bäst.
Hej och tack för ditt svar!
Jag avstår till att börja med att bygga om avgassystemet från 2,5 till 3 tum. För om det inte gör allt för stor effektsänkning är det nog tystare med 2,5 än 3tum. Det är ju roligare att få köra på banträffarna med 20-30hk mindre än att inte få köra alls
Finns det någon allmän regel gällande systemens storlek? tex 2 tum passar upp till 200hk, 2,5 tum upp till 300hk osv? Eller är det alltid till att mäta mottrycket?
Som sagt måste jag ha ett system som max ger 95db, och samtidigt vill man inte förlora massa hästar.
Postat: tor dec 25, 2008 3:35 pm
av peppe
95db bör du även klara med ett 3" utan större problem.
Postat: fre dec 26, 2008 5:01 pm
av Nisse977
Tror du det?
Det jag tänker på är att det brukar bli ett väldigt vasst ljud från kompressorbilar eftersom de har överladdning (precis som med turbo) MEN inte har en impeller som klipper sönder ljudet innan de går vidare ut genom avgasröret. Tänker tex på han som körde en grön E46 M3a på Gatebil i somras, den lät nästan som en metanol RC-bil
Det blir till att köra 2,5 tum, mäta mottrycket och bygga om vid behov.
Att ha extraktorgrenrör och racecat borde väl göra rätt stor skillnad mot ett orignalsystem får man hoppas

Postat: sön dec 28, 2008 10:47 pm
av Hewran
Som ett litet instick så undrar jag över hur ni har löst själva mätningen av mottrycket.
Vad för grejer har ni svetsat/gängat i grenröret för att sen tex sätta dit nån meter bromsrör och sen slang in i mätaren.
På enklast möjliga sätt.
Bilder är ju alltid trevligt också
MVH
O
Postat: mån dec 29, 2008 1:17 am
av youask
Bromrsrörsförlängningsnippel?:)
Re: avgasmottryck
Postat: ons aug 21, 2013 2:44 pm
av x_fighter
Vart skall jag montera avgastrycksmätaren.. strax före turbo eller strax efter turbo. -- alltså i kollektorn eller på downpipen??