Bandvagns bygge, 2.5L turbodiesel. Filmer på s.7

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Holm
För mycket laddtryck

Inlägg av Holm »

Två arbetstimmar till innan det är dags att lägga på band...
Det som ska göras är att montera dit dom främre hjulen, ,mecka dit stolen och ställa på dieselpumpen lite... Behöver ju lite mer soppa nu när det finns luft att tillgå :wink: Vill även ha lite högre tomgång pga stora vibrationer i turbo/ljuddämpare. Höjer man varvet aningen blir det mycket bättre... Det kommer i nån slags självsvängning på tomgång och skulle tippa på att adaptergrenröret spricker rätt fort...
Wiii vad kul det ska bli att åka lite, snö finns det ju nu också, perfekt!
Audi A4 Tdiq
BMW E36 2.8 Turbo 490whp
Skidoo Summit Freeride
Holm
För mycket laddtryck

Inlägg av Holm »

Provkörd!
Skönt att äntligen få åka lite igen...
Bilder och mer utförlig rapport kommer...
Audi A4 Tdiq
BMW E36 2.8 Turbo 490whp
Skidoo Summit Freeride
RampagE_740
För mycket laddtryck

bandvagn

Inlägg av RampagE_740 »

Høres bra ut!
Øs på med bilder, gromt med "udda" hjemmebygg! :thumbright:
Holm
För mycket laddtryck

Inlägg av Holm »

Passade på att ta ut den en dag när solen sken och det inte var så kallt...

Bild
Dags för första bandet... Var lite knöligt innan man kom på hur man skulle göra det smidigast... Bort med det bakersta hjulet, lägga över bandet över drivhjulet och det första hjulet, sedan lirka in det bakre hjulet i bandet och få dit det på navet... Gick riktigt smidigt när man fick in snitsen...

Bild
Bara ett band kvar... De individuella bandspänningarna funkade kanon...
Sedan i med stolen, men jag kunde inte hålla mig, det blev en liten provsväng sittandes på ramen innan stolen åkte i. :wink:

Bild
Dags för en riktig tur i skogen!

Summa sumarum...

Det mesta fungerade tillfredställande... Hydrauliken, boggisarna, de nya däcken mm...

De som inte funkar riktigt än är turbon och växellådan...

Automaten skickar i växlarna väldigt tidigt vid låga varv... Men det borde gå att justera någonstans, men jag vet inte riktigt vart... Har ju en vajer från gasreglaget ner till automaten, men har fått för mig att den bara är till för kickdown funktionen eller är den med och även bestämmer växlingsvarvtal? Någon som vet?

Sen får jag ingen fart på turbon... Den är med och visslar så fint men det blir inget laddtryck att tala om, 0.2-0.4 får jag...
Ligger man och kör på ettan funkar det men när lådan slår i tvåan ute i snön så finns det ingen ork... Låter nästan som turbon kväver motorn på nåt vis... Vet inte hur man ska justera vnt-skenorna i avgashuset... Öppnar man upp dom borde man väl få ännu sämre ladd...

Nåja får ut och labba mer med det här framöver nån gång, kul att iaf fått pröva lite igen!
Audi A4 Tdiq
BMW E36 2.8 Turbo 490whp
Skidoo Summit Freeride
jol
Forumsberoende

Inlägg av jol »

Film!! :thumbright:
Peter Strandberg
Alfa kombi
Kjell Niklasson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Kjell Niklasson »

Här är ett vakuumschema. Det skall vara vakuumventilen på sidan av insprutningspumpen som styr automaten (nr 26 på första bilden). Sitter fast med två m6'or i pumpen, och går att justera.

Bild

Bild

Och här en länk till vad som är vad. Det är lite rörigt, eftersom EGR grejerna är med. Men tittar man på den andra bilden så blir det kanske lite klarare.

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 125&SGN=08

Förövrigt, mycket imponerande bygge!
Kristoffer Helle
Forumsberoende

Inlägg av Kristoffer Helle »

mycket imponerande bygge!!! :thumbright:
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Holm
För mycket laddtryck

Inlägg av Holm »

Kjell Niklasson skrev:Här är ett vakuumschema. Det skall vara vakuumventilen på sidan av insprutningspumpen som styr automaten (nr 26 på första bilden). Sitter fast med två m6'or i pumpen, och går att justera.

Och här en länk till vad som är vad. Det är lite rörigt, eftersom EGR grejerna är med. Men tittar man på den andra bilden så blir det kanske lite klarare.

Förövrigt, mycket imponerande bygge!
Okej, kanon!
Hade lite på lur att det var den som kunde spela in... får pröva att vrida på den och se, men vajern då? Är det enbart för kickdown?

Förövrigt, är det du som även kallas dieselmeken eller har jag fått det om bakfoten?

Hade ni/du labbat något med vnt.agg styrda med vanlig wastegateklocka istället för vaakumklocka som det är original?
Tyckte att den uppförde sig underligt... Var precis som den storknade när det borde l börja ladda istället. Funderar på om jag har skenorna för tight och när det börjar bli mer avgaser så blir det för mycket mottryck... Men jag borde ju fått en del laddtryck då i vilket fall, men det lyser nästan med sin frånvaro, får ju inte mer än 0.4...

Men ska labba lite med automaten, det kan ju vara så att den skickar i växlarna alldeles för tidigt så motorn inte orkar upp i varv och bygger tryck. Har ingen varvräknare monterad just nu så jag vet inte hur den varvar...

Ös på med ideer!

Förresten, om man ska ställa på pumpen så man får lite mer bränsle, då är det skruven nere till höger innanför kåpan i bakkant på pumpen. Skruvas in eller ut?

Tack för alla komentarer!
Film kanske kommer om man får lite fart på den...
Audi A4 Tdiq
BMW E36 2.8 Turbo 490whp
Skidoo Summit Freeride
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Tjena! Får börja med att säga att det är ett väldigt kul bygge, läser med stort intresse!

Vad har du för lagring för boogin? Mittenlagringen alltså. :thumbright:
Kjell Niklasson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Kjell Niklasson »

Holm skrev:Hade lite på lur att det var den som kunde spela in... får pröva att vrida på den och se, men vajern då? Är det enbart för kickdown?
Det stämmer nog. Är ingen expert på automater igentligen.
Holm skrev:Förövrigt, är det du som även kallas dieselmeken eller har jag fått det om bakfoten?
Nej, det har du fått om bakfoten. Dieselmeken finns här på Sävar också. Jag ploppar upp här och var på olika forum också, men mest där det handlar om mercadieslar.
Holm skrev:Förresten, om man ska ställa på pumpen så man får lite mer bränsle, då är det skruven nere till höger innanför kåpan i bakkant på pumpen. Skruvas in eller ut?
Stämmer bra. Utåt för mer bränsle. Här är en länk till Mbsca, där jag förklarat hur man gör. Tror att man kanske måste vara medlem på forumet för att se den, men har för mig att du har en andvändare där också?

http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.ph ... va#p514868
Holm
För mycket laddtryck

Inlägg av Holm »

Okej, men du verkar ju ha koll på merca iaf...
Jo har användare på mbsca också och var in där och sökte detta för några dagar sen men hittade inget riktigt bar, men dina bilder och förklaringar var ju kanon!
Du råkar inte veta nån som har en alda liggande?
Audi A4 Tdiq
BMW E36 2.8 Turbo 490whp
Skidoo Summit Freeride
Holm
För mycket laddtryck

Inlägg av Holm »

Johnny skrev:Tjena! Får börja med att säga att det är ett väldigt kul bygge, läser med stort intresse!

Vad har du för lagring för boogin? Mittenlagringen alltså. :thumbright:
Tack, tycker det är kul med lite udda grejer!
Lagringen är bara vanlig bronsbussning eller mässing, eller vad det nu är för material.
Sitter en solid axel på balken mellan höger och vänster sida. Sedan sitter det ett isvetsat rör i vaggan som bussningen sitter i. Man skjuter bara på vaggan på axeln och skruvar dit plattan som ser tilll att det inte glider av.
Audi A4 Tdiq
BMW E36 2.8 Turbo 490whp
Skidoo Summit Freeride
turbodart
För mycket laddtryck

Inlägg av turbodart »

så her ska du sette opp en vnt for mekanisk kontroll!

Bild
Daniel Krüger
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Kul med provkörning :thumbright:

Tycker det här är intressant, skulle vara fränt med en mindre variant att klippa gräs och ploga snö med :hihi:
Holm
För mycket laddtryck

Inlägg av Holm »

turbodart skrev:så her ska du sette opp en vnt for mekanisk kontroll!
Okej, men det där blev jag inte så mycket klokare av tyvärr...
Man vill alltså att vnt ska stå i ett mittenläge vid tomgång...
Sedan vid fullgas innan laddet kommer ska skenorna vara max åt ena hållet, alltså tight för att spoola upp turbon för att sedan öppna upp skenorna när laddet kommer...
Förstår jag rätt?

Det skulle kunna vara helt riktigt, har ju testat att tighta till skenorna mycket när jag stod och tomgasade i garaget, men då fick man ett otäckt ljud när man släppteav gasen... Det skulle man komma ifrån med detta pga man släpper upp skenorna vid tomgång... Kanske inte är så dumt...

Har ju justerat en delnu när jag kört, tightat till skenorna men får inget ladd iaf... Kanske ska testa att tighta till ännu mer, vad vet jag...
Men kanske skulle ställt på pumpen lite mer också så det finns bränsle...

En till fråga, av helt annan art. Jag har ju fler ideer med diverse fordon i mitt huvud. Gärna något hydrostatdrivet. Kruxet då är att den pump jag fått tag på vill ha max 3500 varv på ingående axel.
Går det att ställa ner en mercapump så att maxvarvet inte överskrider det? Vill ju inte riskera pumpen pga övervarv (svinigt dyrt att köpa ny)

J Björk: Ja visst skulle det vara perfekt... Har en liten midjestyrd maskin i mina tankar...
Ett par volvoaxlar, en fördelningslåda med hydraulmotor och en liten diesel med hydraulpump för drivning och arbetshydraulik... Som en minilastmaskin... Det vore nåt...
Audi A4 Tdiq
BMW E36 2.8 Turbo 490whp
Skidoo Summit Freeride
Skriv svar