Sida 5 av 8
Postat: fre feb 12, 2010 10:46 pm
av Holm
Två arbetstimmar till innan det är dags att lägga på band...
Det som ska göras är att montera dit dom främre hjulen, ,mecka dit stolen och ställa på dieselpumpen lite... Behöver ju lite mer soppa nu när det finns luft att tillgå

Vill även ha lite högre tomgång pga stora vibrationer i turbo/ljuddämpare. Höjer man varvet aningen blir det mycket bättre... Det kommer i nån slags självsvängning på tomgång och skulle tippa på att adaptergrenröret spricker rätt fort...
Wiii vad kul det ska bli att åka lite, snö finns det ju nu också, perfekt!
Postat: mån feb 15, 2010 3:04 pm
av Holm
Provkörd!
Skönt att äntligen få åka lite igen...
Bilder och mer utförlig rapport kommer...
bandvagn
Postat: tis feb 16, 2010 12:28 pm
av RampagE_740
Høres bra ut!
Øs på med bilder, gromt med "udda" hjemmebygg!

Postat: tis feb 16, 2010 9:41 pm
av Holm
Passade på att ta ut den en dag när solen sken och det inte var så kallt...

Dags för första bandet... Var lite knöligt innan man kom på hur man skulle göra det smidigast... Bort med det bakersta hjulet, lägga över bandet över drivhjulet och det första hjulet, sedan lirka in det bakre hjulet i bandet och få dit det på navet... Gick riktigt smidigt när man fick in snitsen...

Bara ett band kvar... De individuella bandspänningarna funkade kanon...
Sedan i med stolen, men jag kunde inte hålla mig, det blev en liten provsväng sittandes på ramen innan stolen åkte i.

Dags för en riktig tur i skogen!
Summa sumarum...
Det mesta fungerade tillfredställande... Hydrauliken, boggisarna, de nya däcken mm...
De som inte funkar riktigt än är turbon och växellådan...
Automaten skickar i växlarna väldigt tidigt vid låga varv... Men det borde gå att justera någonstans, men jag vet inte riktigt vart... Har ju en vajer från gasreglaget ner till automaten, men har fått för mig att den bara är till för kickdown funktionen eller är den med och även bestämmer växlingsvarvtal? Någon som vet?
Sen får jag ingen fart på turbon... Den är med och visslar så fint men det blir inget laddtryck att tala om, 0.2-0.4 får jag...
Ligger man och kör på ettan funkar det men när lådan slår i tvåan ute i snön så finns det ingen ork... Låter nästan som turbon kväver motorn på nåt vis... Vet inte hur man ska justera vnt-skenorna i avgashuset... Öppnar man upp dom borde man väl få ännu sämre ladd...
Nåja får ut och labba mer med det här framöver nån gång, kul att iaf fått pröva lite igen!
Postat: tis feb 16, 2010 11:31 pm
av jol
Film!!

Postat: ons feb 17, 2010 12:07 am
av Kjell Niklasson
Här är ett vakuumschema. Det skall vara vakuumventilen på sidan av insprutningspumpen som styr automaten (nr 26 på första bilden). Sitter fast med två m6'or i pumpen, och går att justera.
Och här en länk till vad som är vad. Det är lite rörigt, eftersom EGR grejerna är med. Men tittar man på den andra bilden så blir det kanske lite klarare.
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 125&SGN=08
Förövrigt, mycket imponerande bygge!
Postat: ons feb 17, 2010 7:09 am
av Kristoffer Helle
mycket imponerande bygge!!!

Postat: ons feb 17, 2010 9:23 am
av Holm
Kjell Niklasson skrev:Här är ett vakuumschema. Det skall vara vakuumventilen på sidan av insprutningspumpen som styr automaten (nr 26 på första bilden). Sitter fast med två m6'or i pumpen, och går att justera.
Och här en länk till vad som är vad. Det är lite rörigt, eftersom EGR grejerna är med. Men tittar man på den andra bilden så blir det kanske lite klarare.
Förövrigt, mycket imponerande bygge!
Okej, kanon!
Hade lite på lur att det var den som kunde spela in... får pröva att vrida på den och se, men vajern då? Är det enbart för kickdown?
Förövrigt, är det du som även kallas dieselmeken eller har jag fått det om bakfoten?
Hade ni/du labbat något med vnt.agg styrda med vanlig wastegateklocka istället för vaakumklocka som det är original?
Tyckte att den uppförde sig underligt... Var precis som den storknade när det borde l börja ladda istället. Funderar på om jag har skenorna för tight och när det börjar bli mer avgaser så blir det för mycket mottryck... Men jag borde ju fått en del laddtryck då i vilket fall, men det lyser nästan med sin frånvaro, får ju inte mer än 0.4...
Men ska labba lite med automaten, det kan ju vara så att den skickar i växlarna alldeles för tidigt så motorn inte orkar upp i varv och bygger tryck. Har ingen varvräknare monterad just nu så jag vet inte hur den varvar...
Ös på med ideer!
Förresten, om man ska ställa på pumpen så man får lite mer bränsle, då är det skruven nere till höger innanför kåpan i bakkant på pumpen. Skruvas in eller ut?
Tack för alla komentarer!
Film kanske kommer om man får lite fart på den...
Postat: ons feb 17, 2010 10:00 am
av Johnny
Tjena! Får börja med att säga att det är ett väldigt kul bygge, läser med stort intresse!
Vad har du för lagring för boogin? Mittenlagringen alltså.

Postat: ons feb 17, 2010 10:18 am
av Kjell Niklasson
Holm skrev:Hade lite på lur att det var den som kunde spela in... får pröva att vrida på den och se, men vajern då? Är det enbart för kickdown?
Det stämmer nog. Är ingen expert på automater igentligen.
Holm skrev:Förövrigt, är det du som även kallas dieselmeken eller har jag fått det om bakfoten?
Nej, det har du fått om bakfoten. Dieselmeken finns här på Sävar också. Jag ploppar upp här och var på olika forum också, men mest där det handlar om mercadieslar.
Holm skrev:Förresten, om man ska ställa på pumpen så man får lite mer bränsle, då är det skruven nere till höger innanför kåpan i bakkant på pumpen. Skruvas in eller ut?
Stämmer bra. Utåt för mer bränsle. Här är en länk till Mbsca, där jag förklarat hur man gör. Tror att man kanske måste vara medlem på forumet för att se den, men har för mig att du har en andvändare där också?
http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.ph ... va#p514868
Postat: ons feb 17, 2010 12:44 pm
av Holm
Okej, men du verkar ju ha koll på merca iaf...
Jo har användare på mbsca också och var in där och sökte detta för några dagar sen men hittade inget riktigt bar, men dina bilder och förklaringar var ju kanon!
Du råkar inte veta nån som har en alda liggande?
Postat: ons feb 17, 2010 12:48 pm
av Holm
Johnny skrev:Tjena! Får börja med att säga att det är ett väldigt kul bygge, läser med stort intresse!
Vad har du för lagring för boogin? Mittenlagringen alltså.

Tack, tycker det är kul med lite udda grejer!
Lagringen är bara vanlig bronsbussning eller mässing, eller vad det nu är för material.
Sitter en solid axel på balken mellan höger och vänster sida. Sedan sitter det ett isvetsat rör i vaggan som bussningen sitter i. Man skjuter bara på vaggan på axeln och skruvar dit plattan som ser tilll att det inte glider av.
Postat: ons feb 17, 2010 4:19 pm
av turbodart
så her ska du sette opp en vnt for mekanisk kontroll!

Postat: ons feb 17, 2010 9:34 pm
av j björk
Kul med provkörning
Tycker det här är intressant, skulle vara fränt med en mindre variant att klippa gräs och ploga snö med

Postat: tor feb 18, 2010 3:16 pm
av Holm
turbodart skrev:så her ska du sette opp en vnt for mekanisk kontroll!
Okej, men det där blev jag inte så mycket klokare av tyvärr...
Man vill alltså att vnt ska stå i ett mittenläge vid tomgång...
Sedan vid fullgas innan laddet kommer ska skenorna vara max åt ena hållet, alltså tight för att spoola upp turbon för att sedan öppna upp skenorna när laddet kommer...
Förstår jag rätt?
Det skulle kunna vara helt riktigt, har ju testat att tighta till skenorna mycket när jag stod och tomgasade i garaget, men då fick man ett otäckt ljud när man släppteav gasen... Det skulle man komma ifrån med detta pga man släpper upp skenorna vid tomgång... Kanske inte är så dumt...
Har ju justerat en delnu när jag kört, tightat till skenorna men får inget ladd iaf... Kanske ska testa att tighta till ännu mer, vad vet jag...
Men kanske skulle ställt på pumpen lite mer också så det finns bränsle...
En till fråga, av helt annan art. Jag har ju fler ideer med diverse fordon i mitt huvud. Gärna något hydrostatdrivet. Kruxet då är att den pump jag fått tag på vill ha max 3500 varv på ingående axel.
Går det att ställa ner en mercapump så att maxvarvet inte överskrider det? Vill ju inte riskera pumpen pga övervarv (svinigt dyrt att köpa ny)
J Björk: Ja visst skulle det vara perfekt... Har en liten midjestyrd maskin i mina tankar...
Ett par volvoaxlar, en fördelningslåda med hydraulmotor och en liten diesel med hydraulpump för drivning och arbetshydraulik... Som en minilastmaskin... Det vore nåt...