Sida 5 av 85
Postat: mån okt 27, 2008 4:33 pm
av Blom
nix det har jag inte, håller på att kolla lite vad för klasser jag skulle kunna köra i, dock verkar jag ínte hitta vad det är för index i de olika klasserna i comp.
men om jag ska köra komp så måste jag åka i E/A eller D/A eller om jag tynger ner den till 1340kg, BT/A...
eller så bygger jag mindre motor, med en 305:a skulle jag kunna åka BT/A på 1200kg..
eller får man bara ha turbo i AT/A, BT/A, CT/A, DT/A, ET/A????
Postat: mån okt 27, 2008 6:54 pm
av T-27
Blom142 skrev:nix det har jag inte, håller på att kolla lite vad för klasser jag skulle kunna köra i, dock verkar jag ínte hitta vad det är för index i de olika klasserna i comp.
men om jag ska köra komp så måste jag åka i E/A eller D/A eller om jag tynger ner den till 1340kg, BT/A...
eller så bygger jag mindre motor, med en 305:a skulle jag kunna åka BT/A på 1200kg..
eller får man bara ha turbo i AT/A, BT/A, CT/A, DT/A, ET/A????
JAPP det är det T står för
D eller E altered är sugmotor
Och här hittar du indexen
http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_Gall_comp_index.pdf
Postat: mån okt 27, 2008 7:02 pm
av Blom
det tackar jag så hjärtligt för T-27

Postat: mån okt 27, 2008 7:23 pm
av Jens Gustavsson
här är det lite mer regler mm
http://web.sbf.se/regler/up/1/DR-A.pdf
sen fins det en förarförenig som heter
www.comp.nu där det fins ett forum man kan fråga saker.
Postat: ons nov 12, 2008 3:09 pm
av Jens Gustavsson
Detta är mitt nya turbo-insug för B20, jag kommer att köra med lustgas och kanske vatteninsprutning, så en viktig parameter har varit att blasket som kommer i tryckröret ska fördelas jämt över alla runners, annars så tror jag inte att utformningen av ett torrt plenum är speciellt viktig bara flödet runt trattarna är bra och att man har ett grovt rör in mot plenumet så inte hastigheten blir så stor.
man kan också ana tungan som sticker in i toppen då jag inte vill nedåt i kanalen, men samtidigt vill jag inte lägga onödigt jobb på toppen heller då den ska va enkel då den kan gå sönder ibland.
det blir pressade tryck kärls gavlar sen då allt är fördig svetsat och slipat.

Postat: ons nov 12, 2008 5:51 pm
av Jens Gustavsson
Tommy Luhr skrev:kommer funka skit bra:)
man får hoppas det då jag aldrig sett nå liknande förut
en annan sak som blir speciellt är att jag kommer köra spjället före intercoolern, vitsen med det är att kunna åka med ett mindre spjäll (snål) och att jag vill kyla intercolern på tomgång med vakium kylan som blir.
har nån testat det eller är jag först?
Postat: ons nov 12, 2008 6:12 pm
av Tommy Luhr
mega kill switch hehe
jo det blir nog ett problem.
Ev ha en tändningsbrytare på bromsskärmen.
Så att man reflexmässigt alltid lär sig att använda den.
f1 hade väll till och med spjället innan turbon, och hade väll även en tanke med det.
Postat: ons nov 12, 2008 6:15 pm
av Jens Gustavsson
NEJ

jag sabba ditt inlägg kadett 4wd, tryckte på fel kanapp
tryckte på ändra istället för citera
kan du lägga in bilden igen?

Postat: ons nov 12, 2008 6:17 pm
av Jens Gustavsson
de kör nog bubbla inlopp mer för att det är enklare att få tillräcklig aria på spjäll sen kanse de har dubbla turbos?
säkerhets grejen har jag tänkt på också, och jag har kommit fram till att på denna bil det inte är nån större fara då effekten med 6.5:1 och den för tändning det blir inte gör att man kör åt skogen.
sen kan man mappa in en lucka i bestyckningen så man dödar motorn med svin mycke soppa eller tvärs om.
jag har också byggt in en nöd stop som tar död på allt i bilen om man skulle känna att nått går fel.
Postat: ons nov 12, 2008 6:28 pm
av Kadett4wd
Jens Gustavsson skrev:NEJ

jag sabba ditt inlägg kadett 4wd, tryckte på fel kanapp
tryckte på ändra istället för citera
kan du lägga in bilden igen?

no problems:

Postat: ons nov 12, 2008 6:29 pm
av Kadett4wd
Jens Gustavsson skrev:de kör nog bubbla inlopp mer för att det är enklare att få tillräcklig aria på spjäll sen kanse de har dubbla turbos?
säkerhets grejen har jag tänkt på också, och jag har kommit fram till att på denna bil det inte är nån större fara då effekten med 6.5:1 och den för tändning det blir inte gör att man kör åt skogen.
sen kan man mappa in en lucka i bestyckningen så man dödar motorn med svin mycke soppa eller tvärs om.
jag har också byggt in en nöd stop som tar död på allt i bilen om man skulle känna att nått går fel.
de hade enkel turbo till en början med den här motorn, säsong 2004, men de gick upp till twinturbo säsong 2005.
2004:
2005:
skitbra rulle:
http://www.racingvideo.net/videos/bulli ... _promo.wmv
Postat: ons nov 12, 2008 7:52 pm
av Pitebo
Får man fråga varför du la v8-planerna åt sidan?
Utformningen av insuget verkar ju rätt så vettigt, men vad har du för svets och gas?
en liten tanke ang spjällhus före intercoolern i kombination med högt laddtryck är vad som händer då du skjuter ett tryckrör....jo motorn ger på för fullt..... iofs bara som sugmotor.... stagning delux är nog att föredra.
Postat: ons nov 12, 2008 8:11 pm
av Jens Gustavsson
Pitebo skrev:Får man fråga varför du la v8-planerna åt sidan?
Utformningen av insuget verkar ju rätt så vettigt, men vad har du för svets och gas?
.
v8 planerna las tilfälligt ned på grund av tid och penga brist sen är nog inte detta chassi lämpligt för de effekterna en sån motor skulle kunna leverera (närmare 2000hk/2.2bar )
vi får se hur fort det går att köra med denna B20 men går det skapligt som jag tro det ska det gå fort så man blir lite rädd som chafför ändå (245cm hjulbas)
mer utmanig att bygga B20 där man kan ladda på så man gör nått man inte gjort förut, bygga en v8 där man inte kan ladda på av säkerhets själ käns inte lika moteverande.
jag har svetsat lite fult delvis för att slippa allt för mycket genombräning resten är nog svetsarn som fuskat

(telwin 180amp 3fas/mison 18 0.8mm tråd, skulle haft ny gas hylsa)
Jens Gustavsson skrev:
säkerhets grejen har jag tänkt på också, och jag har kommit fram till att på denna bil det inte är nån större fara då effekten med 6.5:1 och den för tändning det blir inte gör att man kör åt skogen.
sen kan man mappa in en lucka i bestyckningen så man dödar motorn med svin mycke soppa eller tvärs om.
jag har också byggt in en nöd stop som tar död på allt i bilen om man skulle känna att nått går fel.
Postat: ons nov 12, 2008 9:37 pm
av Erik Samuelsson
blir fränt det här

en fundering som jag har är om inte avagashuset på den lilla turbon kan bli en strympning på en sån här potent motor?
Postat: ons nov 12, 2008 9:53 pm
av Jens Gustavsson
Ekan skrev:blir fränt det här

en fundering som jag har är om inte avagashuset på den lilla turbon kan bli en strympning på en sån här potent motor?
den lilla turbon ska jobba på ungefär 1.5bars laddtryck där kommer den att ge ungefär samma avgatryck eller kanse lite lägre också skulle jag tro.
sen kommer den stora turbon att ladda ca 0.5 till 1.5bar in i den lilla men den kommer att jobba ganska lungt då det inte blir i närheten av dess max flöde så därför kommer den inte att få mer avgastryck än ca halva laddtrycket därför kommer totala avgastrycket bli minst 0.5bar lägre än totala laddtrycket.
oj vart inväcklat

hoppas du förstår
