TurboMotherTrucker S-10a (6.08s-403km/h med Camaron)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
nighttrain
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tis mar 13, 2007 12:03 am
Ort: dalarna

Inlägg av nighttrain »

Fränt bygge lycka till! :thumbright:
Hammarström
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: ons okt 01, 2008 6:16 am
Ort: örnsköldsvik

Inlägg av Hammarström »

Martin Lundkvist skrev:
Hammarström skrev:Måste börja med att heja på er allihop här,Mitt första innlägg här på Sävarturbo.
Klart coolt bygge!
Gillar turbo installasionen vad har du för dia.på rören efter hedderserna?Tänker nämligen flytta bak turbon på min BMW o funderar vilken dia.på röret efter grenröret som blir lämpligt.

Hej på dej, en turbo galning till, coolt!

Rören efter headers är 3.5".

Jaaa bak med snäckan :thumbright: Vad åker du för bränsle o hur stor motor?
Bränslet är E-85 o storleken är en 3liters sexa,
Åkte centifugalkompressor i sommar men råkade ut för en lustgas smäll så den skrotade kompressorn,Så då bygger jag turbo igen.
Grenröret är 51mm med en 4"collector hade också jag tänkt ca3,5" stämmer rätt bra sen mot avgasflänsen (T-6)Vad tror ni om det?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

vettefasen om inte jag skulle ha två rör hela vägen bak när det gäller en 6a.
kanske 2st 2.25" svetsade bredvid varandra och sedan inlnindade ordentligt i bandage.
Hammarström
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: ons okt 01, 2008 6:16 am
Ort: örnsköldsvik

Inlägg av Hammarström »

Kadett4wd skrev:vettefasen om inte jag skulle ha två rör hela vägen bak när det gäller en 6a.
kanske 2st 2.25" svetsade bredvid varandra och sedan inlnindade ordentligt i bandage.
Tanken har slagit mej också med dubbla,Skulle säkert funka bra enda nackdelen som jag kan se är att det blir mera rörväggsarea som kyler avgaserna om den ivändiga arean ska va samma som ett enkelt rör.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Det var därför jag skrev att man skulle isolera riktigt.
Gärna ett lager coating på rostfria rör också.

Och att man skulle svetsa dem bredvid varandra samt dra bandage runt om allt.
så de hjälper till att värma varandra lite.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

hur funkar det med vattentank istället för kylare?

Jag tror jag skall köra så på min volvo mettis.

Blir som sagt mycket enklare då.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Martin Lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
Ort: Åhus

Inlägg av Martin Lundkvist »

Det funkar perfekt med bara en vattentank, har blivit ordentligt testat den sista onsdagen i malmö, körde 4 rundor på bara några timmar utan att behöva byta vatten pga överhettning, var typ 80grader som max när jag kom tillbaka. Hade räknat med att få byta vatten då då men funkar som sagt fint. Volym tank ca 3liter. Vet ej hur länge man klarar sig när man kranar på mer mos o magrar henne. KW är ju värme..
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Vesa
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: lör jan 24, 2004 3:04 am
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Vesa »

Martin tag kort på tjockisen som kom till dej o lägg ut... Vill se :P
Användarvisningsbild
maranello
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån sep 29, 2008 11:39 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av maranello »

den va inte bara lite brutal :shock:

mvh
/// JoNi Performance Parts

Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se

KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Martin Lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
Ort: Åhus

Inlägg av Martin Lundkvist »

Vesa skrev:Martin tag kort på tjockisen som kom till dej o lägg ut... Vill se :P


Hehe.. Ja den ända tjockisen som kommit till mig som jag vill lägga upp bild på blir den som kom igår... en mycket fin snäcka med stort avgas :hihi:

Fisting :)
Bild
Bild
Bild

Det nya är har ett 1.50 110mm avgashus, gammla 1.0 105mm. Hoppas på mindre mottryck och mer RPM som då blir mos och ökat välbefinnande.

Maskin ska alldeles snart upp i dynon igen för vissa vad den kan...
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Vilken grann liten kille du fått hem Martin. :)
Ska bli kul o höra sen vad den lyckas prestera in the dyno!
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Ja när man ser bilden på när du trycker in halva armen i avgashuset tänker man tillbaks på när man tyckte att en t04e var stor :hihi: Ska bli väldigt spännande se din framfart till sommarn.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Inlägg av Henrik Braun »

För en del år sen stod martins far och muttrade om att: den där turbon är alldeles för stor, det kommer aldrig att funka.. då var det en Switzer(?) S2 på en volvo 16v.. Den tycktes vara stor då! Så har han sagt om alla aggregat på vägen upp till denna! Den här gången sa han inget men jag hörde vad han tänkte :lol:
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Hammarström
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: ons okt 01, 2008 6:16 am
Ort: örnsköldsvik

Inlägg av Hammarström »

Satan va fet den nya snurran va,Kul att det händer saker.
Hur såg laddkurvan ut med det förra agget?
Martin Lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
Ort: Åhus

Inlägg av Martin Lundkvist »

Hammarström skrev:Satan va fet den nya snurran va,Kul att det händer saker.
Hur såg laddkurvan ut med det förra agget?
Ja tack, snäckan är fin.
Rätt arga kammar så efter 7000 börjar det ta sig, 7500 fullt ladd till 8200 sen började de mota så körde inte längre i bänk, på banan låg laddet rakt o fint hela vägen, drog den till 9000 där, men laddade endast 1bar då. Problem uppstod vid högre ladd. Tror på det nya huset, hoppas på att kunna dra henne till 9500..


Hur går de för dig, kommer du ut till våren? Ligger den där bak nu eller?
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Skriv svar