Jag flödade vid så höga lyft för att vara säker på att porten inte stallar. Vid 14 mm lyft så är gashastigheten vid inloppet 303 fps. I minsta arean 310 fps och högsta hastigheten vid korta radien 356,5 fps. Jag har breddat porten i hörnen på golvet eftersom jag först hade 386 fps i korta radien men det gjorde inget på flödet. Hastigheten är för hög ut i förbränningsrummet så enda sättet att öka flödet är att gå upp i storlek under ventilen eller svetsa om förbränningsrummet vilket är förbjudet. Jag ligger på 87% under ventilen eftersom det fungerar bäst. Jag ska göra en Volvo 16V topp där jag får göra allt, svetsa plasta osv. På den ska jag göra om förbränningsrummet helt. Ska försöka få i 39-33 ventiler som på Merca DTM toppen. Vet någon nån annan än Köhler som har ventiler till Volvo 16V? Erland.
lite bilder på svetsade k20a toppar. kolla förbrännigsrummen, difusor efter sätet för att kunna köra hårdare gashastighet förbi ventilerna utan att tappa "charge motion", eller hur ligger det till Erland. Bilder är på flera olika toppar.
Fan sugen man blir på att sätta upp en gammal Honda b16a topp å börja svetsa lite ..
En fråga.. Skulle denna svetsning och utformning utav fb rummen även göra sig bra på en BMW m50 24v motor, Fb rummen ser ju org ungefär likadana ut?
Mvh
Uffe
Senast redigerad av wuffee den tor feb 19, 2009 7:56 pm, redigerad totalt 1 gånger.
men ibland(eller rätt ofta) är det trångt som attan bredvid ventilstyrningarna, så då brukar jag köra smärgelduk på en 6mm pinne med spår sågat i.
Det dammar o flyger delar av smärgelduken som sjuttsingen, så det går åt lite