Sida 5 av 10

Postat: ons feb 18, 2009 10:37 am
av norrback
en liten bild på vad dom kan flöda med 36/30 ventiler. kom ihåg att flödesbänkarna visar olika.

Bild

Får hem en k20a2 topp i vecka så det blir lite uppdate i garagetråden sen.

/Andre'

Postat: ons feb 18, 2009 9:15 pm
av Lacke
Låter intressant Andre nu vart jag sugen att se Honda hi-tech
följer med intresse

Häls Lacke

Postat: tor feb 19, 2009 5:47 am
av Erland Cox
Jag håller på med en S 2000 top till en 2 liters rallycross bil. Jag har bara flödat insug än så länge. Flöde vid 28" och med 37 mm:s insugsventiler.

2mm 75,0 cfm
4mm 140,3
6mm 198,8
8mm 247,6
10mm 286,9
12mm 311,6
14mm 322,0
16mm 333,0
18mm 338,9
20mm 341,4

Jag flödade vid så höga lyft för att vara säker på att porten inte stallar. Vid 14 mm lyft så är gashastigheten vid inloppet 303 fps. I minsta arean 310 fps och högsta hastigheten vid korta radien 356,5 fps. Jag har breddat porten i hörnen på golvet eftersom jag först hade 386 fps i korta radien men det gjorde inget på flödet. Hastigheten är för hög ut i förbränningsrummet så enda sättet att öka flödet är att gå upp i storlek under ventilen eller svetsa om förbränningsrummet vilket är förbjudet. Jag ligger på 87% under ventilen eftersom det fungerar bäst. Jag ska göra en Volvo 16V topp där jag får göra allt, svetsa plasta osv. På den ska jag göra om förbränningsrummet helt. Ska försöka få i 39-33 ventiler som på Merca DTM toppen. Vet någon nån annan än Köhler som har ventiler till Volvo 16V? Erland.

Postat: tor feb 19, 2009 7:23 am
av anglia-61
Kl-racing har 16v ventiler men ser bara 34 och 36mm.
Men man kan ju alltid ringa och höra.
http://www.klracing.se/?subpage=kategori&kategori=61

Jag kommer ner med min Volvo 16v till dig en dag också.
Mvh. Krille

Postat: tor feb 19, 2009 7:49 am
av norrback
lite bilder på svetsade k20a toppar. kolla förbrännigsrummen, difusor efter sätet för att kunna köra hårdare gashastighet förbi ventilerna utan att tappa "charge motion", eller hur ligger det till Erland. Bilder är på flera olika toppar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


/Andre'

Postat: tor feb 19, 2009 6:14 pm
av Erland Cox
Så skulle jag ju vilja göra men man får inte. På den Volvo 16V topp jag ska göra är det dock fritt så där ska jag göra allt. Erland.

Postat: tor feb 19, 2009 6:23 pm
av Ante Karlsson
Erland: Halvarsson racing har ventiler. Men tror han får dem levererade som "blanks". Du vill ha klara?

/Ante

Postat: tor feb 19, 2009 7:54 pm
av wuffee
Fan sugen man blir på att sätta upp en gammal Honda b16a topp å börja svetsa lite ;)..
En fråga.. Skulle denna svetsning och utformning utav fb rummen även göra sig bra på en BMW m50 24v motor, Fb rummen ser ju org ungefär likadana ut?

Mvh
Uffe

Postat: tor feb 19, 2009 7:55 pm
av Christer J
Jag köpte ventiler av Halvarson till 16V ,han svarva dom till valfri längd
osv, ok pris har jag för mig.
/Christer

Postat: tor feb 19, 2009 9:09 pm
av NOS-Johan
Erland, jag köpte med av Halvarsson 39-33, 135mm långa med 6mm skaft på insug, visserligen rent ämne men han har även färdigt.
/Johan

Postat: tor feb 19, 2009 10:35 pm
av Erland Cox
Ok, jag ska kolla med dom. Jag vet att Köhler har men frågan är vad de kostar. Erland.

Postat: tor feb 19, 2009 10:38 pm
av Erland Cox
Apropå delar så har en affärsbekant till mig i USA bla. riktigt billiga 4340 vevar: http://yhst-26451710505916.stores.yahoo ... b243f.html .

Erland.

Postat: fre feb 20, 2009 9:12 am
av j björk
Bra länk :thumbright:
Synd bara att kronan sjunker som en sten :?

Postat: fre feb 20, 2009 3:08 pm
av wuffee
En fråga.. vad kör man med för att få en sådan yta inne i kanalen?? måste ju vara något litet för att komma åt överallt..

Mvh
Uffe

Postat: fre feb 20, 2009 4:07 pm
av Kadett4wd
sån här brukar jag använda:

Bild

men ibland(eller rätt ofta) är det trångt som attan bredvid ventilstyrningarna, så då brukar jag köra smärgelduk på en 6mm pinne med spår sågat i.
Det dammar o flyger delar av smärgelduken som sjuttsingen, så det går åt lite ;)