Golf Mk1 GTI 1.8 16v Turbo - 436whp - Nya bilder

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Beeemerboy
För mycket laddtryck

Inlägg av Beeemerboy »

Osså Ragges super duper rymdtejp på dp´n ;)

Ser jävligt bra ut :)
actsweden@gmail.com
0702557856

SUNDSVALL
Blom
Forumsberoende

Inlägg av Blom »

var köper man rymdtejpen??? funkar mkt bättre än avgasbandage??

MVH // Blom
Användarvisningsbild
vejne
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av vejne »

Blom142 skrev:var köper man rymdtejpen??? funkar mkt bättre än avgasbandage??

MVH // Blom
Biltema så klart :thumbright:
Jo det fugerar kanske lite bättre, sen är det ju pimpigt som fan :lol:
Golf 1 GTI Turbo
Riskokaren
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Riskokaren »

Ballt bygge, skall bli intressant och se när du får laddtryck med en GT40.
Honda F20 motorn med gt3076 och .82a/r avgashus gav laddtryck vid ca 4300-4500 varv. Detta med ett gjutet grenrör.
Hur mycket törs man varva motorn när det är klart?

Hur är Star-Trek tejpen att linda jämfört med vanligt svart bandage?
Användarvisningsbild
vejne
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av vejne »

Vesslan2000 skrev:Ballt bygge, skall bli intressant och se när du får laddtryck med en GT40.
Honda F20 motorn med gt3076 och .82a/r avgashus gav laddtryck vid ca 4300-4500 varv. Detta med ett gjutet grenrör.
Hur mycket törs man varva motorn när det är klart?

Hur är Star-Trek tejpen att linda jämfört med vanligt svart bandage?
Man ska kunna varva 9500varv med ventilfjädrarna jag använder så varv stopp kommer väll hamna där nånstanns.:wink:

Den är kanske lite mer svår lindad en vanligt bandage.
Golf 1 GTI Turbo
Riskokaren
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Riskokaren »

Gött då borde du ha lite powerband iaf :). Blir en elak sak dedär.
Riskokaren
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Riskokaren »

Var inne på biltemasidan och kikade på bandaget. Det som ni använt tycks vara "aluminiumbelagt" Varför vill man ha aluminiumbelagt? Aluminium är ju en duktig värmeledare. Verkar motsägelsefullt...
Användarvisningsbild
maranello
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av maranello »

nja, duktig värmeledare vet jag inte :?: aluminium är väl ett svalt ämne, alltså det är svårt att värma upp och när det väl är uppvärmt så svalnar det fort.

det är därför man sätter alutejp på tex fjäder tornet i motorrum, om du har en varm turbo som ligger tätt inpå tornet menar jag.

eller har jag fel?

mvh
/// JoNi Performance Parts

Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se

KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Användarvisningsbild
Beeemerboy
För mycket laddtryck

Inlägg av Beeemerboy »

maranello skrev:nja, duktig värmeledare vet jag inte :?: aluminium är väl ett svalt ämne, alltså det är svårt att värma upp och när det väl är uppvärmt så svalnar det fort.

det är därför man sätter alutejp på tex fjäder tornet i motorrum, om du har en varm turbo som ligger tätt inpå tornet menar jag.

eller har jag fel?

mvh
Aluminium blir varmt fort och lika så kallt fort..

Det där Aluminium tjäfräset som är på "varför betala mera" bandaget "bränns" delvis bort, tar inte lång tid innan det ser ut ungefär som vanligt *s*

Det kommer bli ketchup utan dess like och hjulspinn herrejösses deluxe..svårkörd? JA! ;) Fränt? JA!
actsweden@gmail.com
0702557856

SUNDSVALL
Användarvisningsbild
vejne
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av vejne »

Beeemerboy skrev:
maranello skrev:nja, duktig värmeledare vet jag inte :?: aluminium är väl ett svalt ämne, alltså det är svårt att värma upp och när det väl är uppvärmt så svalnar det fort.

eller har jag fel?

mvh
Aluminium blir varmt fort och lika så kallt fort..

Det där Aluminium tjäfräset som är på "varför betala mera" bandaget "bränns" delvis bort, tar inte lång tid innan det ser ut ungefär som vanligt *s*

Det kommer bli ketchup utan dess like och hjulspinn herrejösses deluxe..svårkörd? JA! ;) Fränt? JA!
Aluminiumen sitter kvar ganska bra, men man ska undvika att tvätta med högtryckstvätt på det för då lossnar det ganska omgående.

Sen är det klart det blir hjulspinn men kommer ju köra ifrån dig utan problem :wink:
Golf 1 GTI Turbo
Riskokaren
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Riskokaren »

eller har jag fel?

mvh
Vad menar du med svalt ämne?

Varför man sätter alutejp på annan yta nära heta delar är delvis för att det är ett skyddande skikt som tar upp värmen och att tejpen ofta är blank, då reflekterar den inte bara synligt ljus utan även en del av värmestrålningen.

Aluminium är visst en bra värmeledare i sig (inte lika bra som koppar eller silver), därfär används det tex i kylflänsar. Ett ledande material "känns kallt" när du tar på det och föremålet i fråga är kallt. Prova att lägga handen på en bit frigolit eller ull jämfört med en bit solid aluminium i -20C.
Sen påverkar värmekapaciteten hur fort ett föremål blir kallt när man låter det svalna i en kallare omgivning, inte bara hur ledande det är.

Jag kan förstå om Star Trek tejpen är avsett för att skydda ytor från närliggande heta objekt, men att ha aluminium på själva föremålet som är hett verkar knasigt. Är den som impregnerad med aluminium eller är det ett tunnt ytskikt?
RaRo
Lite mer laddtryck

Inlägg av RaRo »

Det är ett tunt ytskikt.
Det är nog mest där som "styling", men det har en fördel att det håller ihopbandaget så det blir mer tåligt och sitter fast lite bättre.
tobi_
För lite laddtryck

Inlägg av tobi_ »

kommer bli en liten elak tysk det här! keep up the good work! :D
Gasa tills de rasa!
Användarvisningsbild
maranello
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av maranello »

jag tror vi menar samma sak. bara olika beskrivningar. jag tänker mig alu som en bra värme"av"ledare men det kanske heter värmeledare, har ingen aning.

jaja keep on going Vejne :thumbright:

mvh
/// JoNi Performance Parts

Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se

KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Riskokaren
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Riskokaren »

Vad står näst på ombyggnads/tillverkningslistan? Ska bli riktigt kul att se vart detta projekt utvecklas.
Skriv svar