Sida 5 av 6
Postat: ons jan 28, 2009 9:54 pm
av Wikimoe
Blev just bjuden 600 för det...
bjuder herr kirjonen över det så kan han bli lycklig ägare

Postat: fre feb 06, 2009 9:39 pm
av Wikimoe
Updatering!
Äntligen anlände ett rörande paket från rinkaby rör!

Här ska det byggas!
Började snabbt med insuget. Inte direkt optimalt kanske men det blev bästa lösningen för att ha relativt gott om plats kvar till grenrör.
En lite suddig bild på nästan färdigt insug. Har inte släppt det där med lågbudget, därför jag bara har tillgång till mobilkamera. fast är man så skallerhänt som jag spelar det väl ingen roll

Visst går tankarna genast till ett motorcykelgrenrör?
Jag tycker då dellortosarna satt fint där

Insugsflänsen ska bantas senare, vill ha kvar så mycket material som möjligt medan jag svetsar så det inte slår sig lika lätt.
Hann punkta fast 4ans avgasrör innan jag kvällade. Rören kommer bli ca 40-45cm långa allihopa.
Det var allt för ikväll, kommer mer imorgon!
Hoppas på fler läsare nu när det börjar hända något. Kommentera gärna!

Postat: lör feb 07, 2009 8:10 pm
av Wikimoe
Ett rör till
Periskop upp
färdigt resultat, sett uppifrån
Men hoppsan, vilken genomtänkt konstruktion detta var

Men de ska nog gå att lösa
Bättre bild på grenröret, jag blev rätt nöjd med det, vad tycker ni? Rören blev ca 55cm långa istället för 45
Bild på löst grenrör och insug, på bänken för helsvetsning. Plattjärnsbiten är borta nu givetvis
Vad sägs gott folk?

Postat: lör feb 07, 2009 9:34 pm
av David Herbertsson
Ha ha1 Det blir ju "rörigt" värre

Blir ju en skön sleeper. Lycka till med resten, sånna här byggen är roliga!
/David
Postat: lör feb 07, 2009 9:52 pm
av Wikimoe
Ja, vad är mer sleeper än en lada kombi egentligen?

Förutsatt att den har motor för att kallas sleeper
Tack, jag behöver alla "lycka till" jag kan få om jag ska få någon ordning på åbäket

Postat: lör feb 28, 2009 5:48 pm
av Wikimoe
Framsteg! Visserligen inga revolutionerande men nånting iallafall
Ventilkåpa och tryckbox/plenum har fått färg på sig. Äkta VOLVO BM RACING RÖD
Wastegateklockan har flyttats och stagen byggts om. Kan det fungera? Hur bra tål klockan värme?
Blir ett lagom fint scoop i huven

Och nej, det är inte jag som krockat med den, men ryssen har fått smaka på svensk lyktstolpe av förre ägaren. Stolpen vann
Bonusbild på kalaset. Vilken motivation man fick att fullfölja bygget då man testmonterar allt och ser hur ballt det kommer bli
Kvar att göra:
-Bränslesystem
-Smörjning till turbo. Överväger att experimentera lite med separat smörjsystem, räcker ATF olja för att smörja turbon?
-Nån form av avgassystem
-Tryckrör
-säkert nå mer småtjafs
Kommentera mera

Postat: lör feb 28, 2009 6:40 pm
av Lada turbo
hehe kul bygge! vet själv hur det är att göra flänsar till ladan......
mycke filande blir det!
Lycka till!
Postat: lör feb 28, 2009 7:26 pm
av Wikimoe
Tack!
Men slangarna mellan plenum och förgasarna måste bytas, det blåa sticker i ögonen på mig. Blir svarta slangar genomgående tror jag, möjligtvis gula om de finns i rätt dimensioner (bara för att vara stygg)

Postat: tis mar 03, 2009 9:53 am
av Ivar
Fantastisk prosjekt!
Lykke til, Følger spent med!!

Postat: sön mar 08, 2009 11:02 pm
av Wikimoe
Operation separat smörjning för turbon inledd!
Köpte mig ett litet rör som ska bli oljetank. Ska byggas om så det rymmer lite mer olja. rymmer ca 1.2l nu, bör kunna få upp de i 2-2.5l.
Typ där kommer nog oljetanken hamna. Påfyllningen blir en nöt att knäcka... Hasplåt finns original till bilen så den ska väl sitta lite mer skyddat senare.
Hittade en bättre beg oljekyl i gömmorna, tillhörde en corolla gti en gång i tiden. Kommer ju passa som en smäck i ladan
Eller kanske en oljekyl modell större ifrån en Timberjack skördare?
Det var ingen märkvärdig uppdatering denna gång men vad gör man om man har tråkigt?

Postat: mån mar 09, 2009 7:23 am
av Johansson
Det här ska följas!

Postat: mån mar 23, 2009 9:43 am
av Wikimoe
Johansson skrev:Det här ska följas!

Wohoo, en prenumerant!
Tyvärr händer det absolut ingenting i garaget, men snart har jag två lediga helger på raken, då ska det hända saker!
Det enda jag har att visa upp i brist på annat är en märklig bränslepump från biltema som ska agera oljepump
Någon som har några erfarenheter av denna tingest? Den liknar ju inte pumparna som sitter i 500+hp maskinerna här på forumet men kanske duger att pumpa en skvätt olja åtminstone

Postat: mån mar 23, 2009 10:48 am
av Moggemx
Tror tyvärr inte att den där pumpen klarar av att leverera nog med olja åt turbon
Har en likadan som matar bränsle från org tank upp till catch tank, till det funkar den super ! men då den bara orkar trycka 0.2-0.3 bar så är den nog inte så lämplig till ditt ändamål
Sen räcker nog inte flödet till på långa vägar heller
Men jag såg nånstans nån som körde med en vanlig högtrycks insprutningspump som oljepump i turbooljesystemet! Det funkade tydligen svinbra! Typ en pump från en 240 med K-jet insprutning!

Postat: mån mar 23, 2009 8:33 pm
av Wikimoe
Hmm det lät inge vidare... Ang tryck och flöde har jag inte fått klart för mig vilka värden som behövs egentligen...
Aja, nu har jag ju redan inhandlat skiten, bara att testa. Någon måste ju vara försökskanin

Postat: tis mar 24, 2009 8:16 am
av hosio
Mycket intressant....kommer att följas