Sida 5 av 71

Postat: tis jan 13, 2009 6:11 am
av Kökarmicke
rören är 42mm utvändigt, stämmer bra med storleken på avgasporten så. Är helt övertygad om att twinentry lösningen är det enda rätta på en femma också istället för att åka öppen collektor, man får ju ett trängre rör och avgaserna går genom turbon istället för att studsa runt i 5st rör.. Sedan har jag sett att folk brukar dela upp 3ans rör till båda sidor, bl.a annat alutech lär ska ha byggt så någon gång, men jag tror dethär funkar bättre.
Det är på inrådan av ärtan jag byggde så från första början, hade funkat bra på general lee menade han.

Klabbep: Den kommer gå så fint bara jag får allt å lira! fan va det ska bli skoj att få köra lite

Har beställt ett nytt avgashus också, Ar 1.00. Tror det blir betydligt bättre till denhär motorn. Ska ta hem lite aluböjjar till tryckrör och runners till insug då på samma gång.

Postat: mån jan 19, 2009 10:51 pm
av EklundTPR
Fan vad fint det blir Micke!!
Jobba på nu så ska vi ut och plåga allihopa!!
/Rikard

Postat: tis jan 20, 2009 9:39 am
av Kökarmicke
tack, de blir fint som fan! Nu är wastegateröret klart, intercoolern monterad, och tryckröret från turbon till coolern byggt. Ska bocka en fäst/täckplåt för kylaren ikväll, sen sitter den som den ska tror jag

Postat: ons jan 21, 2009 9:07 pm
av Kökarmicke
Såhär blev det med intercoolern å de, blir ett ganska diskret nylle på den tycker jag!

Bild

Bild


Uppe på intercoolern tänkte jag försöka klämma in en oljekylare, modell lång å smal :lol: Från M3 kanske?

Bild


Såhär blev röret från luftfilter till turbo

Bild


Och det färdiga resultatet av grenröret!

Bild

Postat: ons jan 21, 2009 9:18 pm
av Karl Buchka
Skitsnyggt! :thumbright:

Ska bli intressant att se hur den twin-scroll lösningen funkar.

Postat: ons jan 21, 2009 9:49 pm
av Vesa
Härligt o se att den här bilen hamna i rätt händer :thumbright:

Postat: tor jan 22, 2009 9:22 pm
av Tommy Luhr
du kommer må bra bakom spakarna i den bilen:)
Ser bra ut :thumbright:

Postat: tor jan 22, 2009 9:34 pm
av Turbokoftan
Håller med föregående! Måste tillägga att bilen ser verkligen grymt genomarbetad ut!

Fortsätt i samma spår så lär den nog prestera fina tider!

Postat: tor jan 22, 2009 9:38 pm
av Kökarmicke
Den är något helt otroligt fin! Så va lite tveksam till en projekttråd, ifall man skulle klåpa till de :hihi:

Men tack för alla kommentarer! Det sporrar till ett fortsatt väl utfört arbete! :thumbright: :)

Postat: tor feb 05, 2009 6:04 am
av Kökarmicke
Nu har det punktats upp ett insug til racerbilen, tror designen känns igen :D Verkar funka bra på alla beemers, så jag kör på samma, och trenden verkar ju va att stort är bra, så de blev stort :lol:

Bild


Bild


Bild


Bild

En möjlig placering av dumpen?

Har punktat upp ett grenrör till min brors busbil oxå :hihi: väntar på wastegaten bara så ska det helsvetsas, wg monteras och dras lite downpipe innan man kan börja lappa ihop torpeden igen

Bild


Bild


Bild

Postat: tor feb 05, 2009 1:15 pm
av mattias
Finsmide! :thumbright:

Vad är det för turbo till 16 ventilarn? Rymdes just så pass där nere.

Postat: tor feb 05, 2009 3:59 pm
av Kökarmicke
det är en Hx52a med 10#hus på, min gamla. För stor tycker jag, men brorsan vill ha den. Å andra sidan kommer den aldrig behöva ladda mer än en bar i den bilen, så det bör inte bli något problem med det avgashuset. Det är busbil deluxe, så det kan va fränt med lite kompressormotor karaktär :hihi:

Det kommer nog bli mycket svordomar innan oljeretur och sånt är draget, men rördragningen är helt klart enklast om man monterar turbon så, och utrymme e ju en bristvara i en starlet

Postat: tor feb 05, 2009 4:34 pm
av turon09 (AnTe)
Kökarmicke skrev:det är en Hx52a med 10#hus på, min gamla. För stor tycker jag, men brorsan vill ha den. Å andra sidan kommer den aldrig behöva ladda mer än en bar i den bilen, så det bör inte bli något problem med det avgashuset. Det är busbil deluxe, så det kan va fränt med lite kompressormotor karaktär :hihi:

Det kommer nog bli mycket svordomar innan oljeretur och sånt är draget, men rördragningen är helt klart enklast om man monterar turbon så, och utrymme e ju en bristvara i en starlet
hehe hur du e då :P

Postat: tor feb 05, 2009 7:47 pm
av Pizza
Oljekylare, lång å smal.... Jag har från M5 E34 i bra skick. Dra ett PM om det är intressant.

Pizza

Postat: fre feb 06, 2009 11:44 am
av Vesa
Ser bra ut :)

Bror dins bil vad är det för kaross?? Toyota? :roll: ser inte det :)