Renovera turboaggregat
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
tackar för ett intressant svar Janne!
det jag menade med "designmässigt"obalans var om tex ett eller
några blad på turbinen är skadade/felriktade kan inte det uppfattas
som viktobalans när det egentligen är att luften träffar hjulet olika
på respektive sida? om man balanserade i vacum så skulle man få ett annat
resultat!?
/Fredde
det jag menade med "designmässigt"obalans var om tex ett eller
några blad på turbinen är skadade/felriktade kan inte det uppfattas
som viktobalans när det egentligen är att luften träffar hjulet olika
på respektive sida? om man balanserade i vacum så skulle man få ett annat
resultat!?
/Fredde
Hej!Kadett4wd skrev:jag har juh läst nån gång i tiden om nåt så spektakulärt som trekantig axel på KKK aggregat.
var i samband med Dahlbäck i nån bilsport.
Mythbusters?
Det är ingen myt.
Jag äger ett sådant KKK K31 aggregat och axeln är svagt trekantig mot kompressorhjulet.
Man kan knappt tänka sig hur dyrt det var att ta fram dessa aggregat, det cnc-frästa kompressorhjulet mäter för övrigt 76mm på inducern occh på turbinens exducer tror jag var 88mm.
Över kompressorhjulet sitter en kolfiber kåpa, samt oljereturen ser ut att vara av titan.
Turbon har suttit på en BMW F1-maskin.
Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
Slirande komphjul är ett problem som man får räkna med då laddtrycket närmar sig 4-5Bar. På större aggregat låser man komphjulet via "kuggrepp" på anliggningsytan eller via splines.
Problemet med all form av gnistning är att ytskiktet i materialet får små anvisningar som kan leda till sprickbildning vid hög belastning. Inom flyget så är det helt förbjudet att gnista vissa bitar om man inte gör en efterföljande bearbetning av ytan som tar bort dessa anvisningar, man har lärt sig den hårda vägen......
En metod som många gånger är bättre vid tillverkning är ECM, vilket jag tror F1 folket använder idag, metoden är betydligt snabbare än EDM (gnistning).
Ett tänkbart sätt att tillverka dessa trekantiga hål är genom dragbrotschning, då blir dessutom ytan perfekt från start.
Problemet med all form av gnistning är att ytskiktet i materialet får små anvisningar som kan leda till sprickbildning vid hög belastning. Inom flyget så är det helt förbjudet att gnista vissa bitar om man inte gör en efterföljande bearbetning av ytan som tar bort dessa anvisningar, man har lärt sig den hårda vägen......

Ett tänkbart sätt att tillverka dessa trekantiga hål är genom dragbrotschning, då blir dessutom ytan perfekt från start.
Haha, såna där har jag slipat i ett par år.Kadett4wd skrev:ja du ser..
trekantig likt 'capto' verktygsfäste från Sandvik?
Numera tillverkar jag/vi fixturer, mätverktyg mm till just Capto


Nåväl, åter till ämnet.
Har haft vilda diskussioner på ett annat forum, som även Big Al var med i.
Vi hade ett problem med en turbo som inte ville bygga tryck. Konstaterade att axeln kastade 0,14 på mitten. Lagerlägena mätte vi upp och dom var perfekta (0,004 i kast) och kompressor axeln kastade 0,015 i förhållande till lagerlägena.
Mao så var axeln mellan lagrena "o-centrerad".
Vart sågade totalt när vi tyckte att mittendelen av axeln borde påverkas nämnvärt vid varvtal och sträva utåt i periferin och således skapa obalans på varv?
Redigt viktad var den efter balanseringen iaf, 1/3 av nyckelingreppet, baksidan av turbinen samt 4-5 av bladen var 2-3mm kortare än resten.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
http://www.fordclubsweden.se/forum/atta ... 1206028233
Big Al,, vad håller du på med här?
Ett försök till Extended tip?
går den ens att balansera?
Vad jag ser så har du tagit en vanlig impeller och filat runtom men lämnat vingarna.
det blir juh inte 'extended' utan mera bara lättad med lika exducerdiam som innan...
Big Al,, vad håller du på med här?
Ett försök till Extended tip?
går den ens att balansera?
Vad jag ser så har du tagit en vanlig impeller och filat runtom men lämnat vingarna.
det blir juh inte 'extended' utan mera bara lättad med lika exducerdiam som innan...
Holy shit....!
Jisses, och vad skulle denna modifiering tillföra hjulet annat än en obotlig skada.... 
Hade jag råkat ut för denna turbinaxel så hade den garanterat åkt i skrotbingen direkt, man har förmodligen missat vid centreringen av axeln då den fogades ihop med turbinhjulet. Vad var det för fabrikat?

Hade jag råkat ut för denna turbinaxel så hade den garanterat åkt i skrotbingen direkt, man har förmodligen missat vid centreringen av axeln då den fogades ihop med turbinhjulet. Vad var det för fabrikat?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 733
- Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
- Ort: Örebro