Renovera turboaggregat

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

tackar för ett intressant svar Janne!
det jag menade med "designmässigt"obalans var om tex ett eller
några blad på turbinen är skadade/felriktade kan inte det uppfattas
som viktobalans när det egentligen är att luften träffar hjulet olika
på respektive sida? om man balanserade i vacum så skulle man få ett annat
resultat!?


/Fredde
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Inlägg av J.Lundin »

Det finns alltid en risk att man kan få oönskade vibrationer om några av bladen är böjda. Sedan kan man ju undra under vilka förhållande dom böjdes.... :D

En kraft är en kraft oavsett om det är i vakuum.
GordonE
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: ons jul 13, 2005 10:47 pm
Ort: Växjö

Inlägg av GordonE »

Kadett4wd skrev:jag har juh läst nån gång i tiden om nåt så spektakulärt som trekantig axel på KKK aggregat.

var i samband med Dahlbäck i nån bilsport.

Mythbusters?
Hej!
Det är ingen myt.
Jag äger ett sådant KKK K31 aggregat och axeln är svagt trekantig mot kompressorhjulet.
Man kan knappt tänka sig hur dyrt det var att ta fram dessa aggregat, det cnc-frästa kompressorhjulet mäter för övrigt 76mm på inducern occh på turbinens exducer tror jag var 88mm.
Över kompressorhjulet sitter en kolfiber kåpa, samt oljereturen ser ut att vara av titan.
Turbon har suttit på en BMW F1-maskin.

Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

ja du ser..
trekantig likt 'capto' verktygsfäste från Sandvik?

Bild
GordonE
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: ons jul 13, 2005 10:47 pm
Ort: Växjö

Inlägg av GordonE »

Japp, helt i stil med det!

Ingen risk för kompressorhjulsslir iaf :P
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

vilket jäkla h-e at få till det inuti impellern, antar det är gnistat.
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

fräst?
gnistat gjör man vell bara hvis det ska vara olika "innvendiga spår" ?
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

det går att köra trådgnist, jag antar hålet inte är mer än typ 6-8mm i diam.
Mycket delar till F1 bilar är ofta gnistade, jag har sett film på när de gnistade ut en 'upright'(spindel) till en F1 bil.
De gnistade ALLA konturer.
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

hmms ja det kan ju vara så! när jag tenker efter har jag ju sett hur bra det blir. (har varit med och gnistat spår i våpen)
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Inlägg av J.Lundin »

Slirande komphjul är ett problem som man får räkna med då laddtrycket närmar sig 4-5Bar. På större aggregat låser man komphjulet via "kuggrepp" på anliggningsytan eller via splines.

Problemet med all form av gnistning är att ytskiktet i materialet får små anvisningar som kan leda till sprickbildning vid hög belastning. Inom flyget så är det helt förbjudet att gnista vissa bitar om man inte gör en efterföljande bearbetning av ytan som tar bort dessa anvisningar, man har lärt sig den hårda vägen...... :D En metod som många gånger är bättre vid tillverkning är ECM, vilket jag tror F1 folket använder idag, metoden är betydligt snabbare än EDM (gnistning).

Ett tänkbart sätt att tillverka dessa trekantiga hål är genom dragbrotschning, då blir dessutom ytan perfekt från start.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

ja precis, dragbrotschning funkar också.
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

Kadett4wd skrev:ja du ser..
trekantig likt 'capto' verktygsfäste från Sandvik?

Bild
Haha, såna där har jag slipat i ett par år.
Numera tillverkar jag/vi fixturer, mätverktyg mm till just Capto :) Bland annat tråd och sänk-gnistar ;)

Nåväl, åter till ämnet.

Har haft vilda diskussioner på ett annat forum, som även Big Al var med i.

Vi hade ett problem med en turbo som inte ville bygga tryck. Konstaterade att axeln kastade 0,14 på mitten. Lagerlägena mätte vi upp och dom var perfekta (0,004 i kast) och kompressor axeln kastade 0,015 i förhållande till lagerlägena.

Mao så var axeln mellan lagrena "o-centrerad".

Vart sågade totalt när vi tyckte att mittendelen av axeln borde påverkas nämnvärt vid varvtal och sträva utåt i periferin och således skapa obalans på varv?

Redigt viktad var den efter balanseringen iaf, 1/3 av nyckelingreppet, baksidan av turbinen samt 4-5 av bladen var 2-3mm kortare än resten.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

http://www.fordclubsweden.se/forum/atta ... 1206028233

Big Al,, vad håller du på med här?
Ett försök till Extended tip?
går den ens att balansera?

Vad jag ser så har du tagit en vanlig impeller och filat runtom men lämnat vingarna.
det blir juh inte 'extended' utan mera bara lättad med lika exducerdiam som innan...
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Holy shit....!

Inlägg av J.Lundin »

Jisses, och vad skulle denna modifiering tillföra hjulet annat än en obotlig skada.... :D

Hade jag råkat ut för denna turbinaxel så hade den garanterat åkt i skrotbingen direkt, man har förmodligen missat vid centreringen av axeln då den fogades ihop med turbinhjulet. Vad var det för fabrikat?
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Inlägg av martinssoN »

presision turbo har jag för mig? (stavning) =)
Skriv svar