kam slitage turbo+ 37mm heltryckare och stora avgasventiler.

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Martin H skrev:jäkla intressant test det där, att en gjutjärns lyftare till b20 var så hård.
.
det var en sån där billig skit lyftare också som brukar tappa små bitar i härdningen :thumbdown: , jag hadde inga volvo orginal lyftare jag ville offra de är säkert ännu bättre, de håller iallafall mycke bättre.
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck

Inlägg av Peter L »

Jens Gustavsson skrev:gunnar ringde upp i kväll och vi snackade igenom problemen lite mer ingående och det visade sig att han hadde speciella super stadiga lyftare med tjockare tak och som var djuphärdad med liknande hårdhet som orginal sjusterbrickan som vi skulle få prova nackdelen är så klart att de blir tyngre men det får vi kompensera med lite mer tryck.

han sa som peter att det blir speciellt med vår catcams accerlation och den tidiga öppningen som problemet kommer.

tryckaren trycks sönder mer än att den nöts därför så behöver de inte va tjockare eller mer härdad på en sugmotor, vikten är viktigast då.

normal acc i rampen var max ca 90 i GL och enem kammar vår kam var det 120 i den värsta han hadde mätt var det 130 tror det var acc per radian eller nå sånt?? ska försöka lära mig mer om sånt.

i värsta fall kunde veven gå av framtill eller så sliter den av remen eller svänger sönder olje pumps drivningen då det är sånt acc.
Då är problemet löst tillslut :thumbright: Låter som att hans "super tryckare" är bättre lämpade för era kamikaze kammar :) Du fick inte veta vad det var för material i tryckarna?
Peter Lindberg
0768032059
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

Mycket intressant detta! Och detta är ett typexempel på vad man kan lära genom att dela erfarenheter. Gunnar ( med många år i branchen ) satt inne med svaret och tack vare Jens fick vi andra lära oss :thumbright: Hoppas det funkar med denna "superstadiga" nudå.....

Bra jobbat.

//F.
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Så ni har varit hos Gunnar förut och mätt upp kammen, och köpt lyftare av honom.
Men då sade han inget om att ni kunde behöva hans värre lyftare?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

han trodde nog att det skulle hålla, sen vill han hålla ned vikten för att undvika ventil släpp.
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Magnus »

vi får kolla med Gunnar om han har några hemma som vi kan kika på.sen är frågan hur vi gör med kammen för en nock är inte alls bra.ska lägga ut en bild på den.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jag har hittat vad matrealet i volvos orginal sjusterbrickor heter nu i en gammal wheels magazine

SKF hjälpte volvo med problemen att kam och lyftarnas matreal inte trivdes tillsammans på de första prototypmotorerna, problemen löstes med ett av deras egna kullagerstål SKF3.

nån som vet nått mer om detta matreal?

Kartungen skrev:
Jens Gustavsson skrev:
vi har pratat om att belägga lyftarna med super hi-tec belägningar (peter vad var de de hette?) men till en början ska vi reda ut vad volvo gör med sina lyftar brickor som är så bra och hur eftermarknads brikorna är tilvärkade (får tyvär inte tag i gunnar i dag.
Materialet jag tänkte på heter stellite. Vi har det i olika blandningar beroende på användningsområde. Det är väldigt tåligt mot nötning speciellt under tryck. Vi lägger det på slitytor som tex. lagerlägen på 50tons valsar och även mindre detaljer som ventilsäten och ventiler. Vi har olika blandningar med olika hårdheter beroende på applikation.

Men jag tror som ante karlsson att det ligger nog mycket i kombinationen av material som används. det gäller att hitta en bra kombination av material till ändamålet. Tex. får inte ett material vara för hårt för då kommer det andra materialet nötas för mycket och är det tvärt om så får man kletning. Men man får väl se efter att man provat komponenterna vad som kan vara boven.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

A similar composition of steel is known under the designation SKF3; the SKF3 steel is composed of 0.9-1.10 percent by weight carbon, 0.25-0.4 percent by weight silicon, maximum 0.025 percent by weight phosphorus and maximum 0.10 percent by weight molybdenum, in addition to iron. The SKF3 steel is commonly used to manufacture roller bearings.

The strength of steel is a major mechanical property. It is especially important in roller bearings, as it has great significance in the durability of bearings. Although it is possible to use the known SKF3 steel to make bearings with good mechanical properties, by increasing the strength of the steel, the durability of the bearings would likewise be increased. This is especially important for applications in aviation and space exploration and in heavy-duty gear boxes, lathes and the like. In applications such as these, the life span of the roller bearings is of crucial significance with regard to safety and security. The life span of the roller bearings is directly impacted by the durability of the bearing. The durability of the roller bearing is dependent upon the strength properties of the steel. Therefore, the increased strength properties will increase the life span of the bearings and result in greater safety and security.

Consequently, there is an urgent need for a type of steel with improved strength performance for the manufacture of roller bearings to be used successfully in technical areas requiring great safety, reliability and limited maintenance of the bearings in heavy-duty systems.

SUMMARY OF THE INVENTION

The objective of the invention is to produce a steel composition with increased strength capabilities to be used in roller bearings with the result of greater durability of those bearings.

For this purpose, the invention concerns steel which is comprised of iron, about 0.85-0.95 percent by weight carbon, about 0.1 percent by weight silicon, about 0.015 percent by weight phosphorus, and about 0.2-0.4 percent by weight molybdenum. The strength properties of the steel described herein proved to be much better than those of known steel for bearings.

Due to these remarkably improved strength properties, the steel presently described is very suitable for the manufacture of high-grade roller bearings. The steel is particularly useful in technical areas where reliability, safety and durability of bearings is important, as mentioned previously. In this context, the application of a greater strength steel is most notable in high grade roller bearings used in aviation and space exploration, in heavy-duty gear boxes of heavy vehicles, and in heavy-duty high-speed lathes.
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck

Inlägg av Peter L »

Intressant! Ska diskutera detta med materialexperten här på jobbet i morgon. Tvärkikade igenom skfs lagerkatalog och det verkar som om de kör mest med vanligt kromlegerat kolstål med ca: 1% kol och 1,5% krom. Så detta måste vara nå specialstål dem har.
Peter Lindberg
0768032059
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Kartungen skrev:Intressant! Ska diskutera detta med materialexperten här på jobbet i morgon. Tvärkikade igenom skfs lagerkatalog och det verkar som om de kör mest med vanligt kromlegerat kolstål med ca: 1% kol och 1,5% krom. Så detta måste vara nå specialstål dem har.
ok det blir intressant att höra vad han tror är speciellt med denna metall och dess förmåga att inte nöta tillsammans med kammen.
GordonE
För mycket laddtryck

Inlägg av GordonE »

Jens Gustavsson skrev:jag har hittat vad matrealet i volvos orginal sjusterbrickor heter nu i en gammal wheels magazine

SKF hjälpte volvo med problemen att kam och lyftarnas matreal inte trivdes tillsammans på de första prototypmotorerna, problemen löstes med ett av deras egna kullagerstål SKF3.

nån som vet nått mer om detta matreal?

Jag köper inte att materialen trivs ihop, har du tillräckligt fina ytor, styv tryckartopp och bra oljefilm så vore det konstigt om det nöttes som på bilderna.
Jag skulle tro att de lyftarna ni kört med har flexat så att yttrycket punktvis blivit så stort så att oljefilmen har brustit.
Ändå hade ni väl inte så hårda fjädrar?

Jag kommer att köra med mina orginaltryckare (Mercedes) med borttagna undre justerbrickor(shim under bucket).
Jag ska lägga upp en bild på en sån isärsågad så småningom. Det som jag ser problem med den är att den har en rätt så stor plan yta undertill mot ventilen som är gjort för ett ca Dia.12mm schims. Det vore bättre med en liten tapp som fördelar trycket.

Det jag är rädd för är att den plana ytan kommer bucklas när ventilen börjar tryckas ner.

Hoppas ni kommer på nån bra lösning!
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck

Inlägg av Peter L »

GordonE skrev:
Jag köper inte att materialen trivs ihop, har du tillräckligt fina ytor, styv tryckartopp och bra oljefilm så vore det konstigt om det nöttes som på bilderna.
Jag skulle tro att de lyftarna ni kört med har flexat så att yttrycket punktvis blivit så stort så att oljefilmen har brustit.
Ändå hade ni väl inte så hårda fjädrar?

Jag kommer att köra med mina orginaltryckare (Mercedes) med borttagna undre justerbrickor(shim under bucket).
Jag ska lägga upp en bild på en sån isärsågad så småningom. Det som jag ser problem med den är att den har en rätt så stor plan yta undertill mot ventilen som är gjort för ett ca Dia.12mm schims. Det vore bättre med en liten tapp som fördelar trycket.

Det jag är rädd för är att den plana ytan kommer bucklas när ventilen börjar tryckas ner.
Tryckaren på bilden har inte nötts. Om du tittar tidigare i tråden så skrev jag att plastiskdeformation uppkommit pga för mjuk tryckare och för tunt gods. Vilket betyder att sträckgränsen på materialet har överstigits och kammen trycker märken i materialet.
Peter Lindberg
0768032059
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck

Inlägg av Järnet »

Lite snabbt framspånade ideer:
Skulle ett minskat fjädertryck-
(på avgassidan enbart, tyckte mig få intrycket att det är där problemet är?)
-kunna få problemet att försvinna?
Om det då blir problem med ventilsläpp---annorlunda "rate" på flädrarna alt. icke-linjära fjädrar typ beehive (finns många olika varianter nu, kanske det skulle gå att köra med vanliga LS6 beehives, de är ju nära gratis) och/eller lättare (titan-brickor etc) komponenter
eller bättre mtrl+konstruktion av lyftarna?...tex 2260/rigor som tommy luhrs kolvbultar?

Edit:
Missade att tråden växt till flera sidor redan, jag läste bara första...
Hittat någon lösning?
Edit2:
Kartungen har nog rätt i föregående post att dömma av bilderna.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Järnet skrev:Lite snabbt framspånade ideer:
Skulle ett minskat fjädertryck-
(på avgassidan enbart, tyckte mig få intrycket att det är där problemet är?)
-kunna få problemet att försvinna?
Om det då blir problem med ventilsläpp---annorlunda "rate" på flädrarna alt. icke-linjära fjädrar typ beehive (finns många olika varianter nu, kanske det skulle gå att köra med vanliga LS6 beehives, de är ju nära gratis) och/eller lättare (titan-brickor etc) komponenter
eller bättre mtrl+konstruktion av lyftarna?...tex 2260/rigor som tommy luhrs kolvbultar?

vi har problem med ventilsläpp på avgassidan nu med 135kg (krökt en ventil lite) öppen med de lätta lyftarna de nya kraftigare behöver nog 15kg mer minst för att hänga med.

vi har tittat på LS bee-hive fjädrar det vore intressant att testa då kanske man kan ligga kvar runt 135kg.

vi har nu fått tag i tjockare lyftare som är tjock härdad till ricktigt hård yta. problemet är bara att allt börja bli så jäkla tungt på avgassidan :(
jag gissar avgasventil+ lyftare blir 40gram tyngre än samma på insug.
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck

Inlägg av Peter L »

Jag kan endast svara på vad som skulle hända om man fick tillverka egna tryckare.
För det första skulle jag välja ett nytt material tex. 2260 rigor ev. 2310 sverker 21 som är lite grymmare sammansättning på. Sverker är ett riktigt elakt verktygsstål som ofta används i pressverktyg.

Sen skulle jag kanske också öka godstjockleken i taket på tryckaren lite. Skulle nog kunna sätta ett par månadslöner på att det skulle hålla då! :thumbright:
Jens Gustavsson skrev:vi har nu fått tag i tjockare lyftare som är tjock härdad till ricktigt hård yta. problemet är bara att allt börja bli så jäkla tungt på avgassidan :(
jag gissar avgasventil+ lyftare blir 40gram tyngre än samma på insug.
Vad är det för material i dem? Vad är det för hårdhet på dem?
Peter Lindberg
0768032059
Skriv svar