tillsätta vatten påskynda laddtrycket?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

en sak jag fann mer intressant var juh det grova tryckröret på kalla sidan av ic´n mot spjället.

Bild

Man kan juh bara spekulera i vad det är.
men undrar om det inte är en slags 'luftbroms' för att sakta upp luftmassan och 'stabba' till den innan den äntrar insuget.
hursom, om det nu är så. då är juh volymen i tryckröret onödigt stor enligt många.
Och enligt dessa 'många' så ska juh det inverka negativt på responsen.

vilket jag har noterat med egna experiment att det inte gör.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Re: Allt är inte gratis här i livet.

Inlägg av Erland Cox »

J.Lundin skrev:Super7
Har man spenderat en massa egna pengar och år av sitt liv för att få fram egna kunskaper när andra legat och kliat sig i naveln så är man inte så villiga att allt för lättvindigt släppa den information man tillägnat sig. Det gäller allt här i samhället, det är ytterst få som jobbar gratis utan att få något tillbaka. Det här är också en av anledningarna till att jag själv inte går in och kommenterar vissa av de ämnen som tas upp även om jag har djupa kunskaper om det som avhandlas.... :)
Är det bara jag som bjuder på allt? Jag får inte mindre jobb för det. Alla tystlåtna gurus jag träffat har jag tillslut förstått att de inte kan så mycket.
Dessutom kan alla lära sig nåt av alla bara man har ett öppet sinne.

Kadett4wd. Den stora burken kan vara en helmholtzresonator av samma typ som Alpina använde förr. De hade dubbla plenum. Det ska ge bättre effekt på låga varv innan turbon laddar.

Erland.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

det kan det också vara, men det jag ville få fram var att om det försakade respons så skulle de inte ha den.(antagligen)
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Allt är inte gratis här i livet.

Inlägg av norrback »

Erland Cox skrev:
J.Lundin skrev:Super7
Har man spenderat en massa egna pengar och år av sitt liv för att få fram egna kunskaper när andra legat och kliat sig i naveln så är man inte så villiga att allt för lättvindigt släppa den information man tillägnat sig. Det gäller allt här i samhället, det är ytterst få som jobbar gratis utan att få något tillbaka. Det här är också en av anledningarna till att jag själv inte går in och kommenterar vissa av de ämnen som tas upp även om jag har djupa kunskaper om det som avhandlas.... :)
Är det bara jag som bjuder på allt? Jag får inte mindre jobb för det. Alla tystlåtna gurus jag träffat har jag tillslut förstått att de inte kan så mycket.
Dessutom kan alla lära sig nåt av alla bara man har ett öppet sinne.
Precis!! Var det inte detta jag skrev i en annan tråd för nån vecka sedan? Jag har också träffat på många "kända som skall vara duktiga", när man pratar med dom märkar man att dom inte har en susning om vad dom håller på med, bara testar i blindo. Det ser man också på resultaten. 30 års erfarenhet och bygger medelbra grejer, vissa byggen kan vara helt värdelösa, finns ingen tanke bakom...det sejer nåt. Och det värsta är ju att dom inte kan ta det att nån annan vet bättre. Utan man blir dumförklarad när man inte har 20 -30 års erfarenhet. :)

Jag har inget hemligt som jag gjort eller testat (inte för att jag vet så mycket ännu men det jag vet), vad är det för vits? Den som man gör arbetet åt kan ju ändå kopiera rakt av...oberoende om det är port,kam,insug,grenrör eller vad det nu handlar om.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Kontakt:

Uppskattning

Inlägg av calle Bengtsson »

Joo som Hemma fru, tangentbords tuner, så uppskattar jag denna öppenhet. råder på forummet och hoppas kunna bidraga till.

för det är väldigt lätt och stirra sig blind på stora kanaler stora ventiler Jätte turbos, när det verkligheten skall Lira bra tillsammans , för det faan så mkt billigare att göra fel på pappret än i riktiga motorer :)

Tack Allesammans

PS ursäkta ot DS
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
J.Lundin
Forumsberoende

Okunskap...?

Inlägg av J.Lundin »

Påhoppad.... :D

okunskap lider vi alla av oavsett hur många års erfarenhet man tillägnat sig inom ett visst område. Min personliga erfarenhet är att ju mer man lär sig desto mer inser man hur lite man egentligen vet. Det är som att blåsa upp en ballong där ytan respresenterar de kunskaper man tillägnat sig, ju större ytan blir desto fler intryck och information får man från omgivningen, desto mer inser man då också hur komplicerat allt är. :D

Att jag officiellt undviker att lägga ut texten alltför mycket inom vissa områden beror på två saker, den ena är att jag just nu håller på med en bok om trimning och då vill jag inte bränna information som kommer att vara med i boken och som är ny för merparten. Den andra orsaken är att jag har blivit bränd vid ett flertal tillfällen då fräcka personer försökt kommersialisera den information jag släppt utan att ge mig någon som helst credit tillbaks för det hela. Sådant lackar jag ur på och det har med åren gjort att jag blivit mer restriktiv med vilken information jag sprider och i vilka sammanhang. Det här har säkert hänt andra också... :D

Sedan lyfter jag på hatten för alla ni som är villiga att släppa på egen djup kunskap på forumet. Jag har själv många kunniga personer i min omgivning som ofta är inne och läser på forum men som har som princip att aldrig gå i svaromål, vilket många gånger känns trist eftersom dom garanterat skulle lyfta respektive tråd rejält.

Som med alla andra forum så finns det möjlighet att ställa personliga frågor vid sidan om och jag har mig veterligen aldrig nobbat någon som ställt frågor på detta sätt.
Senast redigerad av J.Lundin den fre jan 15, 2010 12:46 pm, redigerad totalt 1 gånger.
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

Kadett4wd skrev:en sak jag fann mer intressant var juh det grova tryckröret på kalla sidan av ic´n mot spjället.

Man kan juh bara spekulera i vad det är.
men undrar om det inte är en slags 'luftbroms' för att sakta upp luftmassan och 'stabba' till den innan den äntrar insuget.
hursom, om det nu är så. då är juh volymen i tryckröret onödigt stor enligt många.
Och enligt dessa 'många' så ska juh det inverka negativt på responsen.

vilket jag har noterat med egna experiment att det inte gör.
Lurer på om det store volumet der har noe med det at det er en motor med restriktor.... dog, store trykkrør - med lite flødesmotstand - har aldri gitt meg heller dårligere respons, heller motsatt...
-Bjørn
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Okunskap...?

Inlägg av norrback »

J.Lundin skrev:Påhoppad.... :D
Menade överlag inget personligt! :doh:

/Andre'
power
Linkansg1
För mycket laddtryck

Inlägg av Linkansg1 »

Det här med att använda nåt annat än vatten,bensin t.e.x,är inte det provat för länge sen?Vill minnas att Mika med Wv motor+turbo+buggy höll på med nåt liknande för länge sen?Men är det verkligen något problem idag?Grabbarna med den ruskigt fina :wink: vita 142:an har väl 2bar på startlinjen..
J.Lundin
Forumsberoende

Eld i baken

Inlägg av J.Lundin »

Jo, Mika provade med att tillsätta soppa i grenröret och sedan sedan sätta fyr på blandningen med hjälp av separata tändstift. Det hela gav drygt 1 Bars laddtryck vid start, han var dock tvungen att slå av soppatillsatsen då han väl lämnat starten eftersom systemet då börjande bromsa motorns effektuttag.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Hej Janne! Jag menade inte dig men det finns flera exempel. Vi tävlade i Pro Stock på 90 talet och det var en sandlåda full av tysta gurus.
Det var t.o.m. en annan trimmare som bad mig ta bort uppgifter på min hemsida. Det kunde vi ju ha för oss själva tyckte han.
Jag tycker att det är bra att lufta idéer på forum och få kommentarer. Jag har ofta tråkigt på jobbet och då är det kul att kunna skriva av sig lite.
Det jag tycker är synd är att så fort ett ämne blir komplicerat så dör tråden. Det är inget fel i att fråga om en förklaring. Visst måste det finnas intresse av att gå på djupet eller? Kan ni här på forumet inte ha det som nyårslöfte?

Erland.
nkro
För mycket laddtryck

Inlägg av nkro »

http://www.highspeedracing.se/Secretfiles.htm

Är det rätt Subaru burk ??
Sen var det det där med restriktor igen.

Vad jag har förstått. Vill man ha stor volym. Som en slags buffert.
Respons finns det så det räcker.

Luften begränsas av restriktorn. Därför kan man räkna på vilken effekt dom har. Dom har ju en effekt kurva som är spegelvänd mot tidigare trimning med hjälp av respons samt pga av restriktorn.

Varför inte bygga ett EBK system. Istället för vatten.

Ngn som kan förklara hur och varför EBK systemet fungerar.

Niklas
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Här är en jetmotor byggd av en stor turbo. I princip sitter det bara en brännkammare istället för kolvmotorn.

http://www.youtube.com/watch?v=ddfe6R1Atj8

Om man tar denna och kopplar dit en kolvmotor också, då kan brännkammaren driva turbon när motorn inte gör det.
Jonas Bylund
Bild
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

En som tagit steget ändå längre och kör med en helikopter turbinmotor för att hålla laddtrycket uppe.

http://www.youtube.com/watch?v=4KafnRQV ... re=related
nkro
För mycket laddtryck

Inlägg av nkro »

Balla grejer..

Men jag tänkte mer på.

http://www.boostbusters.com/ron.asp

Kanske ha lite vatteninsprutning också.

Niklas
Skriv svar