Projekt arbetsvecka, a 40h? =)
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 8:12 pm
- Ort: Kornsjö
- Kontakt:
Menar du forden så är det 108/4
För lagomt lite mycke diesel rök
http://www.garaget.org/sportmerca
w116 om606 7.5mm
w123 280ce
Escort-68 mk1
Escort-75 Estate
-62 Dodge Dart 500cui
http://www.garaget.org/sportmerca
w116 om606 7.5mm
w123 280ce
Escort-68 mk1
Escort-75 Estate
-62 Dodge Dart 500cui
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Jaså är det samma som t.ex. sierra på dessa äldre med? Då skulle man ju kunnat ta saab fälgar.. hmm
Japp, en update då:
Svetsade klart växellådsfästena:

Därefter förlängde jag rambenen lite fram för o ha något att hänga kylare/ic på (blir en tvärgående där med sedan):

Efter det åkte motorn ur, jag drog dit svänghjulet med loctite osv så kanske olyckan slipper vara framme sedan. Skruvade även bort grenrören. Hade satt dit koppling osv om det inte vore för att jag glömde ta med stödlagret till garaget

Efter det ägnade jag mig åt att göra iordning motorn, putsade lite packningsytor, slipade remskivor, rengjorde insugskanaler och oljade in ventilskaften lite.
Plockade över kylslangar, oljetrycksslang, generator osv från andra motorn (525an).
Sedan pulade jag på med spridarna, värsta epa lösningen. Smått less att han som sålde dem inte uppgav att det inte fanns ett mått som var "rätt" på dem!
6st michelingubbar:

Med rail, hoppas det blir tätt..

Så här kan man preppa ett m50 insug för övertryck
Bytte ut alla slangar och fick plocka över insugstempgivare osv till detta då den fattades:

De nya motorfästena helsvetsade:


Klar för ilyftning och grenrörsbygge skall bara bygga short-shift till lådan först:

Hoppas flänsarna kommer imorgon!
TIME REMAINING: 30 H
Japp, en update då:
Svetsade klart växellådsfästena:

Därefter förlängde jag rambenen lite fram för o ha något att hänga kylare/ic på (blir en tvärgående där med sedan):

Efter det åkte motorn ur, jag drog dit svänghjulet med loctite osv så kanske olyckan slipper vara framme sedan. Skruvade även bort grenrören. Hade satt dit koppling osv om det inte vore för att jag glömde ta med stödlagret till garaget


Efter det ägnade jag mig åt att göra iordning motorn, putsade lite packningsytor, slipade remskivor, rengjorde insugskanaler och oljade in ventilskaften lite.
Plockade över kylslangar, oljetrycksslang, generator osv från andra motorn (525an).
Sedan pulade jag på med spridarna, värsta epa lösningen. Smått less att han som sålde dem inte uppgav att det inte fanns ett mått som var "rätt" på dem!
6st michelingubbar:

Med rail, hoppas det blir tätt..

Så här kan man preppa ett m50 insug för övertryck


De nya motorfästena helsvetsade:


Klar för ilyftning och grenrörsbygge skall bara bygga short-shift till lådan först:

Hoppas flänsarna kommer imorgon!
TIME REMAINING: 30 H
Senast redigerad av Turbokoftan den lör dec 13, 2008 5:13 pm, redigerad totalt 2 gång.
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Hehe, thxrebell82 skrev:Kul projekt!


Fick inga grenrörsflänsar idag, men däremot laddade jag upp med både böjar o rör i 42mm, känner att de kan va bra o ha på hyllan i garaget om inte annat..

Får se om de blir nå gjort på bilen i helgen, hade hoppats/trott att flänsarna skulle anlänt idag men, kanske tar sig i kragen o åker dit o grejar på med något annat istället..
Har inte hänt just nånting. Har haft ryggskott, varit en massa i studion och mekat invalidmoped. Men nu börjar det lugna ner sig med det mesta, så kanske får nåt gjort innan jul iaf.Turbokoftan skrev:Hehe, thxrebell82 skrev:Kul projekt!Hur går de med din bimmer?
Fick inga grenrörsflänsar idag, men däremot laddade jag upp med både böjar o rör i 42mm, känner att de kan va bra o ha på hyllan i garaget om inte annat..
Får se om de blir nå gjort på bilen i helgen, hade hoppats/trott att flänsarna skulle anlänt idag men, kanske tar sig i kragen o åker dit o grejar på med något annat istället..
Hojta till om du behöver bockade 42mm rör med rätt så lång radie så kan jag bocka åt dig.

-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Är långledig under jul så borde få nånting gjort iaf.Turbokoftan skrev:Ajdå låter inge kul med ryggskott, men du får kanske ta igen dig nu under julen om du får ledigt något..
Tack va bussigt, bra o veta! kanske har har något jag kan utbyta i gentjänstTar du grövre rör med, t.ex. 44mm?

Har tyvärr bara matriser för 42mm på verkstan.

-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 8:12 pm
- Ort: Kornsjö
- Kontakt:
Hur många timmar kvar?
För lagomt lite mycke diesel rök
http://www.garaget.org/sportmerca
w116 om606 7.5mm
w123 280ce
Escort-68 mk1
Escort-75 Estate
-62 Dodge Dart 500cui
http://www.garaget.org/sportmerca
w116 om606 7.5mm
w123 280ce
Escort-68 mk1
Escort-75 Estate
-62 Dodge Dart 500cui
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 8:12 pm
- Ort: Kornsjö
- Kontakt:
Man blir ju lite sugen på att följa is-projektet med samma bil men min kombi escort får stå på loo´n. Jag har ju en -90 sierra utan höger drivaxel och bak bromsar.
Är det nån som har eller måsta jag anlita skroten?
Är det nån som har eller måsta jag anlita skroten?
För lagomt lite mycke diesel rök
http://www.garaget.org/sportmerca
w116 om606 7.5mm
w123 280ce
Escort-68 mk1
Escort-75 Estate
-62 Dodge Dart 500cui
http://www.garaget.org/sportmerca
w116 om606 7.5mm
w123 280ce
Escort-68 mk1
Escort-75 Estate
-62 Dodge Dart 500cui
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 8:12 pm
- Ort: Kornsjö
- Kontakt:
Har nog 14" sierra fälg om du behöver men inte 15" saab .....
Börjar inse att jag har vare ganske ford freak (förut) ööhh fortfarande.
Om det är rätt model! En rakt framför å en te vänstar å en te höger i garaget.
Bäst att fara hem å räkna in alla jag har.
Loon är stor......God Jul
Börjar inse att jag har vare ganske ford freak (förut) ööhh fortfarande.
Om det är rätt model! En rakt framför å en te vänstar å en te höger i garaget.
Bäst att fara hem å räkna in alla jag har.
Loon är stor......God Jul
För lagomt lite mycke diesel rök
http://www.garaget.org/sportmerca
w116 om606 7.5mm
w123 280ce
Escort-68 mk1
Escort-75 Estate
-62 Dodge Dart 500cui
http://www.garaget.org/sportmerca
w116 om606 7.5mm
w123 280ce
Escort-68 mk1
Escort-75 Estate
-62 Dodge Dart 500cui
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Sportmerca, tror nog det får bli din snurra ändå kändes mer o mer praktiskt med intern wg, samt att jag tror 50:in blir lite för stor för denna 2 liters maskin efter diskuterande med lillebror, risken finns nog för surge.
Kletade ihop en kollektor ikväll, gjorde twinentry själv i flänsen så man kan dra pulssplit.



Kunde inte göra någonting mer än det, stödlagret som vart fixat var fel. Tog samma modellnr som satt i 525an men den har ju zf låda o tydligen grövre axel så jag behöver ett nytt dit nu innan maskinen kan åka i igen.
Tog och skruvade i 525an istället. började lyfta av toppen osv samt plockade bort dörrsidorna fram i den.
Happ.
TIME REMAINING: 27.5 H
Kletade ihop en kollektor ikväll, gjorde twinentry själv i flänsen så man kan dra pulssplit.



Kunde inte göra någonting mer än det, stödlagret som vart fixat var fel. Tog samma modellnr som satt i 525an men den har ju zf låda o tydligen grövre axel så jag behöver ett nytt dit nu innan maskinen kan åka i igen.
Tog och skruvade i 525an istället. började lyfta av toppen osv samt plockade bort dörrsidorna fram i den.
Happ.
TIME REMAINING: 27.5 H
Hej, ang. spridarna, han som jag köpte dem av påstod att de skulle passa bosch standard om man bytte o-ringar.
(hade också planer på ett bmw snik projekt)
Nu efterfrågades väl vissligen inte att de skulla passa på något visst vid köpet, men är du inte nöjd kan du få byta till dig bmw m5 spridare istället.
(hade också planer på ett bmw snik projekt)
Nu efterfrågades väl vissligen inte att de skulla passa på något visst vid köpet, men är du inte nöjd kan du få byta till dig bmw m5 spridare istället.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik