Sida 5 av 12

Postat: tor dec 11, 2008 7:40 pm
av Sportmerca
Menar du forden så är det 108/4

Postat: fre dec 12, 2008 12:08 am
av Turbokoftan
Jaså är det samma som t.ex. sierra på dessa äldre med? Då skulle man ju kunnat ta saab fälgar.. hmm

Japp, en update då:

Svetsade klart växellådsfästena:
Bild

Därefter förlängde jag rambenen lite fram för o ha något att hänga kylare/ic på (blir en tvärgående där med sedan):
Bild

Efter det åkte motorn ur, jag drog dit svänghjulet med loctite osv så kanske olyckan slipper vara framme sedan. Skruvade även bort grenrören. Hade satt dit koppling osv om det inte vore för att jag glömde ta med stödlagret till garaget :doh:
Bild

Efter det ägnade jag mig åt att göra iordning motorn, putsade lite packningsytor, slipade remskivor, rengjorde insugskanaler och oljade in ventilskaften lite.
Plockade över kylslangar, oljetrycksslang, generator osv från andra motorn (525an).

Sedan pulade jag på med spridarna, värsta epa lösningen. Smått less att han som sålde dem inte uppgav att det inte fanns ett mått som var "rätt" på dem!
6st michelingubbar:
Bild

Med rail, hoppas det blir tätt..
Bild

Så här kan man preppa ett m50 insug för övertryck :P Bytte ut alla slangar och fick plocka över insugstempgivare osv till detta då den fattades:
Bild

De nya motorfästena helsvetsade:
Bild
Bild

Klar för ilyftning och grenrörsbygge skall bara bygga short-shift till lådan först:
Bild

Hoppas flänsarna kommer imorgon!

TIME REMAINING: 30 H

Postat: fre dec 12, 2008 4:03 pm
av rebell82
Kul projekt! :thumbright:

Postat: lör dec 13, 2008 12:14 am
av Turbokoftan
rebell82 skrev:Kul projekt! :thumbright:
Hehe, thx :) Hur går de med din bimmer? :)


Fick inga grenrörsflänsar idag, men däremot laddade jag upp med både böjar o rör i 42mm, känner att de kan va bra o ha på hyllan i garaget om inte annat.. :)
Får se om de blir nå gjort på bilen i helgen, hade hoppats/trott att flänsarna skulle anlänt idag men, kanske tar sig i kragen o åker dit o grejar på med något annat istället..

Postat: lör dec 13, 2008 12:19 am
av rebell82
Turbokoftan skrev:
rebell82 skrev:Kul projekt! :thumbright:
Hehe, thx :) Hur går de med din bimmer? :)


Fick inga grenrörsflänsar idag, men däremot laddade jag upp med både böjar o rör i 42mm, känner att de kan va bra o ha på hyllan i garaget om inte annat.. :)
Får se om de blir nå gjort på bilen i helgen, hade hoppats/trott att flänsarna skulle anlänt idag men, kanske tar sig i kragen o åker dit o grejar på med något annat istället..
Har inte hänt just nånting. Har haft ryggskott, varit en massa i studion och mekat invalidmoped. Men nu börjar det lugna ner sig med det mesta, så kanske får nåt gjort innan jul iaf.

Hojta till om du behöver bockade 42mm rör med rätt så lång radie så kan jag bocka åt dig. :thumbright:

Postat: lör dec 13, 2008 12:39 am
av Turbokoftan
Ajdå låter inge kul med ryggskott, men du får kanske ta igen dig nu under julen om du får ledigt något..:)

Tack va bussigt, bra o veta! kanske har har något jag kan utbyta i gentjänst :thumbright: Tar du grövre rör med, t.ex. 44mm?

Postat: lör dec 13, 2008 12:51 am
av rebell82
Turbokoftan skrev:Ajdå låter inge kul med ryggskott, men du får kanske ta igen dig nu under julen om du får ledigt något..:)

Tack va bussigt, bra o veta! kanske har har något jag kan utbyta i gentjänst :thumbright: Tar du grövre rör med, t.ex. 44mm?
Är långledig under jul så borde få nånting gjort iaf. :thumbright:

Har tyvärr bara matriser för 42mm på verkstan. :thumbdown:

Postat: lör dec 13, 2008 4:44 pm
av Turbokoftan
Skönt! Har själv två veckor då, får se om det blir något garage mellan julborden och ölet :D

Okej! men 42mm kommer man långt på! :thumbright: (Tänkte främst för t.ex. en bur eller så med grövre dim)..

Postat: lör dec 13, 2008 5:13 pm
av Sportmerca
Hur många timmar kvar?

Postat: lör dec 13, 2008 5:14 pm
av Turbokoftan
30h, ser ut o kunna bli lite tufft! :hihi:

Edit, men har iofs hunnit en bra bit redan på 10h!

Postat: lör dec 13, 2008 10:48 pm
av Sportmerca
Man blir ju lite sugen på att följa is-projektet med samma bil men min kombi escort får stå på loo´n. Jag har ju en -90 sierra utan höger drivaxel och bak bromsar.

Är det nån som har eller måsta jag anlita skroten?

Postat: lör dec 13, 2008 11:30 pm
av Sportmerca
Har nog 14" sierra fälg om du behöver men inte 15" saab .....

Börjar inse att jag har vare ganske ford freak (förut) ööhh fortfarande.

Om det är rätt model! En rakt framför å en te vänstar å en te höger i garaget.

Bäst att fara hem å räkna in alla jag har.

Loon är stor......God Jul

Postat: sön dec 14, 2008 2:03 am
av Turbokoftan
Sportmerca, tror nog det får bli din snurra ändå kändes mer o mer praktiskt med intern wg, samt att jag tror 50:in blir lite för stor för denna 2 liters maskin efter diskuterande med lillebror, risken finns nog för surge.

Kletade ihop en kollektor ikväll, gjorde twinentry själv i flänsen så man kan dra pulssplit.

Bild
Bild
Bild

Kunde inte göra någonting mer än det, stödlagret som vart fixat var fel. Tog samma modellnr som satt i 525an men den har ju zf låda o tydligen grövre axel så jag behöver ett nytt dit nu innan maskinen kan åka i igen.

Tog och skruvade i 525an istället. började lyfta av toppen osv samt plockade bort dörrsidorna fram i den.

Happ.

TIME REMAINING: 27.5 H

Postat: sön dec 14, 2008 10:35 am
av j björk
Hej, ang. spridarna, han som jag köpte dem av påstod att de skulle passa bosch standard om man bytte o-ringar.
(hade också planer på ett bmw snik projekt)

Nu efterfrågades väl vissligen inte att de skulla passa på något visst vid köpet, men är du inte nöjd kan du få byta till dig bmw m5 spridare istället.

Postat: sön dec 14, 2008 12:58 pm
av Turbokoftan
j björk skrev:Hej, ang. spridarna..
Pm!