Herrejössestråden

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Haha sjukt frän bil!! :thumbright:
Ska bli roligt att se den med mer effet och fler växlar :)
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Riskokaren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 28, 2009 11:18 pm

Inlägg av Riskokaren »

Klabbe Persson skrev:Fränt ser ut att gå bra!

Ang inkörning, har ni monterat motorn rätt med lagerspel, kolvspel ring gap osv, är de inget o köra in direkt. Varmkör o låt den stå o gå lite sen e de bara o ge den laddtryck, de är iaf min åsikt
Håller denna åsikt för motorer som är fabriksnya också? Vissa biltillverkare säger att man ska köra in motorn i 100mil eller liknande, men jag har själv funderat på om det är motiverat eller ej.
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Riskokaren skrev:
Håller denna åsikt för motorer som är fabriksnya också? Vissa biltillverkare säger att man ska köra in motorn i 100mil eller liknande, men jag har själv funderat på om det är motiverat eller ej.
Om de håller för fabriksnya motorer, bra fråga. Men jag står för de att är allt rätt så ska de inte vara några problem. Många som bara varmkör efterdrar o sen upp i bromsbänk, och de håller. En kompis har provat både att köra 200 mil lungt och 1 mil lungt, men kunde inte se nån skillnad när motorn revs igen. Sen är de väl ganska sällan en motor som denna tråden handlar om ska förmodligen inte hålla 50000 mil eller mer. Förmodligen där i skillnaden är.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

Riskokaren skrev:
Klabbe Persson skrev:Fränt ser ut att gå bra!

Ang inkörning, har ni monterat motorn rätt med lagerspel, kolvspel ring gap osv, är de inget o köra in direkt. Varmkör o låt den stå o gå lite sen e de bara o ge den laddtryck, de är iaf min åsikt
Håller denna åsikt för motorer som är fabriksnya också? Vissa biltillverkare säger att man ska köra in motorn i 100mil eller liknande, men jag har själv funderat på om det är motiverat eller ej.
En fabriksny standardmotor har kanske inte samma spel (oftast Tightare) Än en racemotor som Klabbe säger och bör därför inköras så grejorna sliter in sig lite
En Racemotor är väl rätt ihopsatt :roll: så Varmkörning max 2000 varv tills den är i drift temp
Stäng av och låt den stå på avsvalning så ventilfjädrarna efterhärdar (om dom är nya) och koll efter läkage och kolla ventilspel och byta olja Sedan bara Gasa
Håller det inte när det är nytt lär det inte hålla senare heller :wink:
Bild
Användarvisningsbild
vampyren
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön jun 24, 2007 9:49 pm
Ort: sibbhultaskogen

Inlägg av vampyren »

många tips här ja, tackar för det! Idag fick b25an nån mil på nacken iallafall. Som ni kan se på bilderna så fattar filter och det är knappt plats till de heller, någon som vet vart man kan hitta ett svampfilter med bra flöde och 4" in?
dennis P
herrejösses!
flobb
Forumsberoende
Inlägg: 638
Blev medlem: sön aug 13, 2006 9:29 pm
Ort: Piteå

Inlägg av flobb »

har inte svampfiltrena bättre flöde än vanliga konventionella filter? eller är jag bara ute å yrar?
Projekt!

volvo 145 såld
volvo 740 tic Såld
Volvo 242 lära sig sprut stadie.
Användarvisningsbild
vampyren
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön jun 24, 2007 9:49 pm
Ort: sibbhultaskogen

Inlägg av vampyren »

flobb skrev:har inte svampfiltrena bättre flöde än vanliga konventionella filter? eller är jag bara ute å yrar?
ingen aning, det får inte plats med ett vanligt. kom igen nu å tipsa.!
dennis P
herrejösses!
Användarvisningsbild
vampyren
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön jun 24, 2007 9:49 pm
Ort: sibbhultaskogen

Inlägg av vampyren »

fan nu slirar kopplingen! vi kör med 766 tryckplatta och 6pucksinter samt de plana svänghjulet, vet inte hur mkt nm det ska tåla men vi behöver något starkare. vet inte hur mkt nm vår motor har med det började slira vid 1.4bar med 2.5litarn. måste få fram en tryckplatta snabbt som passa plant svänghjul och sinter i m90in. va kör ni med som håller? det är bråttom! :doh: föresten nån som vet vad en 766platta me sexpucksinter ska klara? såg att kg har en till 630nm undrar hur långt de kan räcka....
dennis P
herrejösses!
Rutan
För mycket laddtryck
Inlägg: 238
Blev medlem: fre sep 22, 2006 4:32 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av Rutan »

vampyren skrev:fan nu slirar kopplingen! vi kör med 766 tryckplatta och 6pucksinter samt de plana svänghjulet, vet inte hur mkt nm det ska tåla men vi behöver något starkare. vet inte hur mkt nm vår motor har med det började slira vid 1.4bar med 2.5litarn. måste få fram en tryckplatta snabbt som passa plant svänghjul och sinter i m90in. va kör ni med som håller? det är bråttom! :doh: föresten nån som vet vad en 766platta me sexpucksinter ska klara? såg att kg har en till 630nm undrar hur långt de kan räcka....
Men slirar inte en 4-pucklad mindre :roll:
Genom att det är mindre yta som det kan greppa på så borde det bli så teoretiskt iaf...
Och det är men saab tryckplattan ni kör?

Mvh Rutan
Rickard Rutqvist
242 -75 pågående projekt!
244 -82 rullade projekt!
Polaris sks 700 2003

Sponsorer:
Bilfärgs specialisten i Öjebyn
Användarvisningsbild
vampyren
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön jun 24, 2007 9:49 pm
Ort: sibbhultaskogen

Inlägg av vampyren »

där har du en tanke. trist att köpa ny då den vi har är splittny. så 766plattan satt på saab?vi har ingen aning vart den sitter på för bil eller vad den orkar med, hoppas någon här inne har koll på det och vad man ska ha för grejjer istället.
dennis P
herrejösses!
Rutan
För mycket laddtryck
Inlägg: 238
Blev medlem: fre sep 22, 2006 4:32 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av Rutan »

vampyren skrev:där har du en tanke. trist att köpa ny då den vi har är splittny. så 766plattan satt på saab?vi har ingen aning vart den sitter på för bil eller vad den orkar med, hoppas någon här inne har koll på det och vad man ska ha för grejjer istället.
Men borra lös 2st lamell plattor :thumbright:
Okej, men är den provtryckt osv?

Mvh
Rickard Rutqvist
242 -75 pågående projekt!
244 -82 rullade projekt!
Polaris sks 700 2003

Sponsorer:
Bilfärgs specialisten i Öjebyn
Användarvisningsbild
Krull
För mycket laddtryck
Inlägg: 349
Blev medlem: ons nov 05, 2008 6:30 pm
Ort: Nässjö

Inlägg av Krull »

Jag skulle nog fixa så att ett vanligt får plats. Men om ni nu ska köpa svampfilter så köp för allt i världen inte ett HKS filter. Kolla på den lilla runda ringen nere till vänster, det är vad som gick igenom när dom sög med en dammsugare.

Bild
Johan Högström
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

sachs 765 platta är ett billigt och stadigt alternativ!
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Kolla så ni har rätt avstånd mellan tryckplatta och svänhjul så de blir rätt tryck på lamellen.
Vet folk som kört med orginal tryckplatta dock med 4 puckad lamell om de nu skiljer så mycke på de och de har funkat kanon, vet dock inga effekt siffror men bra med pulver o snabba tider på strippen iaf.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Riskokaren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 28, 2009 11:18 pm

Inlägg av Riskokaren »

Haha det är ju en frilörda!
Skriv svar