Sida 5 av 23

Postat: mån apr 13, 2009 9:03 pm
av RoGGaH
Haha sjukt frän bil!! :thumbright:
Ska bli roligt att se den med mer effet och fler växlar :)

Postat: mån apr 13, 2009 9:18 pm
av Riskokaren
Klabbe Persson skrev:Fränt ser ut att gå bra!

Ang inkörning, har ni monterat motorn rätt med lagerspel, kolvspel ring gap osv, är de inget o köra in direkt. Varmkör o låt den stå o gå lite sen e de bara o ge den laddtryck, de är iaf min åsikt
Håller denna åsikt för motorer som är fabriksnya också? Vissa biltillverkare säger att man ska köra in motorn i 100mil eller liknande, men jag har själv funderat på om det är motiverat eller ej.

Postat: mån apr 13, 2009 10:31 pm
av Klabbe Persson
Riskokaren skrev:
Håller denna åsikt för motorer som är fabriksnya också? Vissa biltillverkare säger att man ska köra in motorn i 100mil eller liknande, men jag har själv funderat på om det är motiverat eller ej.
Om de håller för fabriksnya motorer, bra fråga. Men jag står för de att är allt rätt så ska de inte vara några problem. Många som bara varmkör efterdrar o sen upp i bromsbänk, och de håller. En kompis har provat både att köra 200 mil lungt och 1 mil lungt, men kunde inte se nån skillnad när motorn revs igen. Sen är de väl ganska sällan en motor som denna tråden handlar om ska förmodligen inte hålla 50000 mil eller mer. Förmodligen där i skillnaden är.

Postat: mån apr 13, 2009 10:54 pm
av T-27
Riskokaren skrev:
Klabbe Persson skrev:Fränt ser ut att gå bra!

Ang inkörning, har ni monterat motorn rätt med lagerspel, kolvspel ring gap osv, är de inget o köra in direkt. Varmkör o låt den stå o gå lite sen e de bara o ge den laddtryck, de är iaf min åsikt
Håller denna åsikt för motorer som är fabriksnya också? Vissa biltillverkare säger att man ska köra in motorn i 100mil eller liknande, men jag har själv funderat på om det är motiverat eller ej.
En fabriksny standardmotor har kanske inte samma spel (oftast Tightare) Än en racemotor som Klabbe säger och bör därför inköras så grejorna sliter in sig lite
En Racemotor är väl rätt ihopsatt :roll: så Varmkörning max 2000 varv tills den är i drift temp
Stäng av och låt den stå på avsvalning så ventilfjädrarna efterhärdar (om dom är nya) och koll efter läkage och kolla ventilspel och byta olja Sedan bara Gasa
Håller det inte när det är nytt lär det inte hålla senare heller :wink:

Postat: tis apr 21, 2009 9:24 pm
av vampyren
många tips här ja, tackar för det! Idag fick b25an nån mil på nacken iallafall. Som ni kan se på bilderna så fattar filter och det är knappt plats till de heller, någon som vet vart man kan hitta ett svampfilter med bra flöde och 4" in?

Postat: ons apr 22, 2009 9:29 am
av flobb
har inte svampfiltrena bättre flöde än vanliga konventionella filter? eller är jag bara ute å yrar?

Postat: ons apr 22, 2009 3:29 pm
av vampyren
flobb skrev:har inte svampfiltrena bättre flöde än vanliga konventionella filter? eller är jag bara ute å yrar?
ingen aning, det får inte plats med ett vanligt. kom igen nu å tipsa.!

Postat: ons apr 22, 2009 5:03 pm
av vampyren
fan nu slirar kopplingen! vi kör med 766 tryckplatta och 6pucksinter samt de plana svänghjulet, vet inte hur mkt nm det ska tåla men vi behöver något starkare. vet inte hur mkt nm vår motor har med det började slira vid 1.4bar med 2.5litarn. måste få fram en tryckplatta snabbt som passa plant svänghjul och sinter i m90in. va kör ni med som håller? det är bråttom! :doh: föresten nån som vet vad en 766platta me sexpucksinter ska klara? såg att kg har en till 630nm undrar hur långt de kan räcka....

Postat: ons apr 22, 2009 5:45 pm
av Rutan
vampyren skrev:fan nu slirar kopplingen! vi kör med 766 tryckplatta och 6pucksinter samt de plana svänghjulet, vet inte hur mkt nm det ska tåla men vi behöver något starkare. vet inte hur mkt nm vår motor har med det började slira vid 1.4bar med 2.5litarn. måste få fram en tryckplatta snabbt som passa plant svänghjul och sinter i m90in. va kör ni med som håller? det är bråttom! :doh: föresten nån som vet vad en 766platta me sexpucksinter ska klara? såg att kg har en till 630nm undrar hur långt de kan räcka....
Men slirar inte en 4-pucklad mindre :roll:
Genom att det är mindre yta som det kan greppa på så borde det bli så teoretiskt iaf...
Och det är men saab tryckplattan ni kör?

Mvh Rutan

Postat: ons apr 22, 2009 5:49 pm
av vampyren
där har du en tanke. trist att köpa ny då den vi har är splittny. så 766plattan satt på saab?vi har ingen aning vart den sitter på för bil eller vad den orkar med, hoppas någon här inne har koll på det och vad man ska ha för grejjer istället.

Postat: ons apr 22, 2009 6:07 pm
av Rutan
vampyren skrev:där har du en tanke. trist att köpa ny då den vi har är splittny. så 766plattan satt på saab?vi har ingen aning vart den sitter på för bil eller vad den orkar med, hoppas någon här inne har koll på det och vad man ska ha för grejjer istället.
Men borra lös 2st lamell plattor :thumbright:
Okej, men är den provtryckt osv?

Mvh

Postat: ons apr 22, 2009 7:26 pm
av Krull
Jag skulle nog fixa så att ett vanligt får plats. Men om ni nu ska köpa svampfilter så köp för allt i världen inte ett HKS filter. Kolla på den lilla runda ringen nere till vänster, det är vad som gick igenom när dom sög med en dammsugare.

Bild

Postat: ons apr 22, 2009 7:44 pm
av j0jje
sachs 765 platta är ett billigt och stadigt alternativ!

Postat: ons apr 22, 2009 10:34 pm
av Klabbe Persson
Kolla så ni har rätt avstånd mellan tryckplatta och svänhjul så de blir rätt tryck på lamellen.
Vet folk som kört med orginal tryckplatta dock med 4 puckad lamell om de nu skiljer så mycke på de och de har funkat kanon, vet dock inga effekt siffror men bra med pulver o snabba tider på strippen iaf.

Postat: ons apr 22, 2009 11:46 pm
av Riskokaren
Haha det är ju en frilörda!