Sida 5 av 12
Postat: sön okt 10, 2010 11:18 am
av P Mäki
De lär du nog!
Vad är syftet med bilen? Jaga tidkort på strippen eller reta upp folk i trafiken?
// N.
Ja nå tanken var ju från början att ha den som ren gatbil!!! men under byggets gång har man varit för mycket på forumet och fått lite väl mycket insperation

Så det har ju som spårat lite.... Har blivit lite mer av ett "rakt fram bygge", bakvagnen kommer ju ha stötdämparna placerade ganska långt in på axeln pga plats för hjulen.... Men jag hoppas ändå på att man ska ha någorlunda väghållning i den för att kunna köra med den på gatan. Tänkte att man skulle välja fjädrar till dämparna som är lite för hårda för att vara riktigt optimala för strippen, eller om man tom skulle ha två uppsättningar fjädrar som man kan skifta mellan.

Postat: sön okt 10, 2010 3:26 pm
av RoGGaH
Riktigt fint plåt jobb

Postat: sön okt 10, 2010 9:44 pm
av Nicke Nyman
Låter som en vettig plan! Hoppas du själv blir nöjd med bygget bara!
MVH
Postat: mån okt 11, 2010 10:15 am
av mbma
läst igenom tråden nu och detta ser ju ut att bli en kanon fin bil verkligen! måste säga det även jag, grymt bra plåt jobb du gör. ser ut att ha lite erfarenhet utav att arbeta med metaler.
hoppas det går vägen för dig och det inte spårar helt toalt och blir kvar lite gatbils anda i den. "synd" med alla andra fina bilar som börjar som projekt för gata och slutar på strippen. fast jag är kanske ensam om det tanke sättet här inne hehe.
men lycka till med bilen kommer följas. *trycker gilla knappen*

Postat: mån okt 11, 2010 7:27 pm
av j-fransson
Det kan vara docol plåt som du använder den är styvare och blank.
snyggt bygge

Postat: mån okt 11, 2010 7:30 pm
av P Mäki
Får tacka för alla fina ord man får höra

Har dock inte så mycket tidigare erfarenheter av plåtarbete förutom det som har gjorts på bilen! Är ju som första projektet jag har, men man har lärt sig mycket under tiden. Skulle dock vara trevligt att ha lite plåtbearbetningsmaskiner... typ bock, sax, sick å fals... nu har man ju typ bara ett skruvstäd och en rondell

Skulle köpa grejer om man hade plats för dem

men det är ju som så jävulskt trångt i ett villagarage
Och "mbma" jag delar nog samma tanke som dig också... men det är ju som så svårt att hålla sig ibland

. Men tanken är ännu iaf att den ska funka på gatan oxå. Det blir ju lite av en kompromiss om man vill kunna använda bilen till flera ändamål men det får man leva med

Postat: mån okt 18, 2010 5:12 pm
av P Mäki
Updatering på G!!!
Har svetsat fast det mesta nu:
Skönt att ha fått det mesta av plåtarbetet i bagaget så gott som färdigt:
Gjort fäste av alu till bränsletanken att bulta i golvet, var tvungen att titta hur det såg ut med den på sin plats:

Hej
Postat: ons okt 20, 2010 9:57 am
av calle Bengtsson
Jag undrar vad du hamnar på för total vikt med den här superfina kärran. superkul tråd mkt fint plåtjobb , du har grundkunskapen i plåt arbete så du verkligen ha nytta av engelskt hjul bockmaskiner,
Keep up the god work. hälsningar Calle
Postat: tor okt 21, 2010 10:47 am
av Jens Gustavsson

(törs inte säga nå mer

)
Postat: fre okt 22, 2010 10:14 am
av P Mäki
Vi får se vad vikten kommer hamna på! lär väl gå upp lite i vikt jämfört mot orginal tror jag iaf. Motorn och v-lådan är ju ganska mycket tyngre och sen är det en del järn som tillkommit! Sen ska ju buren oxå dit så...

Postat: fre okt 29, 2010 5:12 pm
av P Mäki
Lite till har hänt:
Drog på grundfärg på en del av hjulhuset innan det blir så svårt att komma åt. Maskerade där vars jag ska svetsa senare.
Postat: fre okt 29, 2010 7:51 pm
av Tegheim
Riktigt riktigt imponerad av plåtarbetet och ram-bygget... Precis så som jag önskar jag kunde få det nån gång... Vad är det för dimensioner på den bakre stammen?
Glatt avundsjuk på din skuff

Postat: fre okt 29, 2010 9:46 pm
av WTB
Mycket snyggt bygge

Postat: lör okt 30, 2010 5:44 pm
av gasekke
Ruskigt fin 02:a du bygger önskar jag hade ett uns av din känsla för plåt. men jag får väl öva så blir det väl framgång ngn gång för mig med där. med min 02:a ska jag bara rostlaga lite små grejor just nu så får man väl se sedan.
Annars så bygger jag väl på så gott det går.
Erik
Postat: lör okt 30, 2010 7:51 pm
av P Mäki
Har använt 40x40 profilrör. Har som konstaterat att det blev stadigt som tusan efter jag hade svetsat ihop allt!!! Roligt att nån gillar det man gör iallafall!!! Och det här med plåtarbete är ju inte svårare än man gör det till. Själv har jag alldeles för lite grejer att hålla på me plåt egentligen som jag skrivit tidigare oxå... Men man kan fixa det mesta ändå med lite vanliga prylar i garaget, bara det att de tar lite längre tid å så

T.ex till kardantunnelns hörn så använde jag ett 3" avgasrör som jag klöv i 4 delar, ser betydligt trevligare ut än att bara gjort en fyrkantig låda enligt mig, Skulle ju ha gått att bocka till runda hörn men vad gör man när man inte har grejer för det

Sen för att bocka plåtar så får man ta till skruvstädet och lite järn. Och jag har märkt att om man bara inte krånglar till det för mycket så blir det oftast bättre i slutändan. Och nog har jag behövt kapa bort grejer å gjort om på bilen eftersom det har sett förjävligt ut första gången

. Å jag är fortfarande bara en glad amatör ändå!!! Learning by doing som de säger i staterna
Men i helg verkar det inte bli så mycket gjort i garaget

Det är dom där rusdryckerna som hägrar, Måste sörja för de sista dagarna som ungdom

Och i berusat tillstånd eller bakis gå till garaget är nog ingen hit, man är ju som en fara både för sig själv och bilen

Jaja, over and out.