Sida 5 av 6

Postat: mån mar 01, 2010 2:40 pm
av Tommy Luhr
Vafan grabbar detta är väll inget att tjata om.
Ventilera ut luften ordentligt men behåll oljan i motorn.

På min 740 hk motor började det att läcka förbi ringarna ordentligt över 700hk.

Två avluftningar hade jag liknande Toffe!
Fast jag tog ett på std stället och ett där bränslepumpen sitter.

Fyllde burkarna lite efter ett race men inget värre.

Vill man gör man en retur ner i tråget som man använder vid hård körning och sedan stänger den för gatan.

Över 400hk brukar vi köra ordentliga vevhusventilationer för att slippa bekymmer.
Och bara i block inte i topp.

Postat: mån mar 01, 2010 2:41 pm
av j björk
Att det gjorde så stor skillnad på hur mycket olja som kom ut vid bromsning och under körning antar jag beror på att oljan far runt mer, och därmed piskas runt mer i vevhuset.

Då följer ju förstås mer olja med ut, men det verkar ju vara lite väl stor skillnad kan man ju tycka.

Blev det verkligen en förbättring av att kapa oljereturslangen?
Skulle den trycka upp olja den vägen skulle den ju göra det under bromsningen också. Borde snarare vara en försämring tycker jag.

Postat: mån mar 01, 2010 9:15 pm
av Toffe
j björk skrev:Att det gjorde så stor skillnad på hur mycket olja som kom ut vid bromsning och under körning antar jag beror på att oljan far runt mer, och därmed piskas runt mer i vevhuset.

Då följer ju förstås mer olja med ut, men det verkar ju vara lite väl stor skillnad kan man ju tycka.

Blev det verkligen en förbättring av att kapa oljereturslangen?
Skulle den trycka upp olja den vägen skulle den ju göra det under bromsningen också. Borde snarare vara en försämring tycker jag.

Sant. mest verkar de som om de har med att oljan inte ligger still. dock e de olika tråg på bilarna. min sitter dett ett std tråg på och komisens sitter det egetbyggt!

På tävling nummer ett för kompisen fyllde han sitt tjärl i en burnis, blev tillbaka vinkad och skulle åka med av vinkad för den drälde olja.

Vet inte riktigt hur stort kärlet var men de va överfyllt. vet dem gjorde komp prov men de va normalt.

De som gjorder på plats då omfattades lite av nödenlag, vi plockade de delar vi hade utan att öppa fördelarhållet. och klippet slangen pga av att öka ventilerad area över oljenivån.

resultatet blev bättre men inte bra,Efter det byggdes båda bilarna om med nya anslutningar och grövreslangar, även fördelar hålet öppnades då.

hokospokus va problemet borta på båda bilarna.

min trök ur oljestickan innan ja byggde version ett,MEN inte under bromsning. bör den inte gjort det om problemet va leakdown?

Postat: mån mar 01, 2010 9:42 pm
av j björk
Trycker den upp oljestickan är det ju rätt tydligt att man har övertryck.
Varför den inte gjort det under bromsning är ju en bra fråga..

Postat: mån mar 01, 2010 9:44 pm
av Toffe
j björk skrev:Trycker den upp oljestickan är det ju rätt tydligt att man har övertryck.
Varför den inte gjort det under bromsning är ju en bra fråga..
ja, och att de även slutade efter omb av vevhuset.

Leakdown ja.

Drygt fel som ingen kan svara på 100 ja. :doh:

Postat: tis mar 02, 2010 12:48 pm
av Grusbusen
Någon som har erfarenheter från B234 blocket?
Som sagt ingen fördelarlocksplugg att ventilera från på det...

Kör med org. oljefälla nu med ventilations filter direkt på oljefällan. Tryckte inte ur sig något på mappning men på gatan. 400hk.
Vill helst slippa tömmning av catchtank.

/Filip

Bjale_Racing skrev:Jag har byggt en burk i aluminium med en ingång på varje sida,
en från orginal oljefälla o en från fördelarlocks pluggen ,
innanför sitter det två väggar uppifrån o ner som slutar ca 2cm från golvet,i golvet sitter det en reur ner i oljetråget under oljenivån, mellan väggarna i toppen på burken sitter avluftningen, då blire inge slabb ut genom avluftningen utan oljan fastnar på väggarna o rinner ner i botten o tebax genom tråget o dom otrtevliga gaserna o det luftas ut genom avluftningen

hoppas du förstod,vart lite rörigt :) men det funkar fint för mig iaf

//Bjäle

Postat: ons mar 03, 2010 8:25 pm
av Grusbusen
Testade idag med catchtank i frorm av upp och nervänd 50cl pet plaska.
Slang inv. 28mm från toppansl. på oljefällan till gäng ansl. på flaskan. Några hål i botten av den upp och nervända flaskan och saken var klar. Inget olje läck.

Lite lukt av sommaren bjöd även den torra asfalten på :thumbright:

Re:

Postat: ons jun 20, 2012 10:48 am
av Magistern
Tommy Luhr skrev:Vafan grabbar detta är väll inget att tjata om.
Ventilera ut luften ordentligt men behåll oljan i motorn.

På min 740 hk motor började det att läcka förbi ringarna ordentligt över 700hk.

Två avluftningar hade jag liknande Toffe!
Fast jag tog ett på std stället och ett där bränslepumpen sitter.

Fyllde burkarna lite efter ett race men inget värre.

Vill man gör man en retur ner i tråget som man använder vid hård körning och sedan stänger den för gatan.

Över 400hk brukar vi köra ordentliga vevhusventilationer för att slippa bekymmer.
Och bara i block inte i topp.
Uppar en gammal tråd:)

Är det ett absolut måste att dra in en retur under oljenivån eller kan man lösa returen på nåt annat sätt? Mvh

Re: Vevhusvents lösning 566hk 8v rödblock PROBLEMET LÖST

Postat: ons jun 20, 2012 3:11 pm
av Tommy Luhr
returen gör du hur du vill med bara du får fall från burkarna:)

Re: Vevhusvents lösning 566hk 8v rödblock PROBLEMET LÖST

Postat: ons jun 20, 2012 4:02 pm
av philleee
Är det enbart olja som kommer ner i burken?

Har en finfin burk -utan- retur nämligen. (ej monterad ännu)

Re: Vevhusvents lösning 566hk 8v rödblock PROBLEMET LÖST

Postat: ons jun 20, 2012 4:27 pm
av Tommy Luhr
det blir kondens med. dock är detta inte i någon större utsräckning om inte nått är galet!

Re: Vevhusvents lösning 566hk 8v rödblock PROBLEMET LÖST

Postat: tor jun 21, 2012 8:58 am
av HenrikE
Kör två burkar, första med retur till tråget och skiljeväggar sen vidare till andra burken. Då rinner oljan tillbaks ifrån första och kondensen följer med till andra....

Re: Vevhusvents lösning 566hk 8v rödblock PROBLEMET LÖST

Postat: sön jun 24, 2012 12:21 pm
av stigbritt
Oljereturen till tråget har jag löst med en 90graders grundnippel istället för oljepluggen.

Re: Vevhusvents lösning 566hk 8v rödblock PROBLEMET LÖST

Postat: sön jun 24, 2012 3:54 pm
av Johnny Borg
Kommer inte nippeln väldigt farligt lågt när du använder trågpluggen som retur?

Eller har du kanske monterat motorn i någon annan kaross :)

Min org plugg tar i backen före balken nämligen.

Re: Vevhusvents lösning 566hk 8v rödblock PROBLEMET LÖST

Postat: mån jun 25, 2012 7:55 am
av Tommy^_
Oljepluggen är den lägsta punkten så det är inte så optimalt med en 90 graders där. Vet förr när man köpte adaptrar till oljepluggen för att sätta oljetemp där och det tog aldrig lång tid innan man slagit av givaren.

Sen är det dumt att sätta en oljeretur under oljenivån. Får du tryck i vevhuset så kommer den ännu lättare trycka ur sig oljan