Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (528.2hk)
- Erik Sandström
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 318
- Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
- Ort: Sävar
- Erik Sandström
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 318
- Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
- Ort: Sävar
140hk b23e:n är den med H-kam som satt i 240GT, vet inte om den hade 405-topp men mest troligt hade den det.trympa skrev:Står så i en bok jag har med,rent bortsett fra at det er en b23a.
Räkner med at b23a er identisk med tanke på kolvtopp (flat) och forbränningsrum.
Står også bla.
b23e (131hk.) 10,3:1
b23e (140hk) 10,0:1
Er vel med std. och svanhalstopp (405)?
- Mattias Hahlin
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
- Ort: Rättvik
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jo förgasarna sköter sig rätt bra och motor gången med webrarna gör de flesta avundsjuka, även med de alldra dyraste motorstyr systemen.Simon Jonsson skrev:Det var ruggit kul igår, blir kul att prova med andra E-rör.
jag gillar förgasar turbo system och det är extra roligt nu att ha en sån motor uppe i en bänk med lamda mätning mm nu då man förr i tiden (mitten -90tal till -99)alltid "mappat" förgasare mest baserat på motor öra.
med lite jobb på dessa kommer eric "stövarn" att få väldigt fint bränslesystem.
ni kanse sett på filmen att lamdan går i botten på lätt last över ca 2500rpm? det beror på att det är fel lågfarts munstycken det är lätt att tuna bort men vi orkar inte nu då vi liks ska byta till värre kam snart och då kommer vaciumet bli lägre och blandningen ganska rätt

simon har du börjat fundera på weber igen till nya motorn nästan? jag tyckte du såg eggad ut på filmen då du gängade munstycken

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
kul att nån förspråkar förgasare,
minns i sommras då jag var ute med 142an,
då sa folk att jag borde ge upp med förgasarna bla bla och satsa fullt ut på ett seriöst insprutnings system fast det här får nog mig bara att fortsätta och köra med förgasare , går ju knappast att få det simplare ( mekaniskt
)..
minns i sommras då jag var ute med 142an,
då sa folk att jag borde ge upp med förgasarna bla bla och satsa fullt ut på ett seriöst insprutnings system fast det här får nog mig bara att fortsätta och köra med förgasare , går ju knappast att få det simplare ( mekaniskt

[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Vaddå ge upp förgasare, Klart en gammal bil ska ha förgasare. Dessutom är det ju nåt för de med sprut att gräma sig över när vi åker ifrån de.Roger Berglund skrev:kul att nån förspråkar förgasare,
minns i sommras då jag var ute med 142an,
då sa folk att jag borde ge upp med förgasarna bla bla och satsa fullt ut på ett seriöst insprutnings system fast det här får nog mig bara att fortsätta och köra med förgasare , går ju knappast att få det simplare ( mekaniskt)..

Niclas Carnesköld
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Har "Mappat"
fördelaren nu med hårdare fjädrar. Nu slår den ut fullt på 26 grader vid 5000 rpm mot tidigare 2800rpm.
Nya: 10 grader vid 2000, 15 grader vid 3000 och 20 grader vid 4000.
nu blir det mindre tändning vid vrid pik som ligger vid 4000rpm.
sen har vi kvar vac klockan som ökar tändningen ca 10 grader vid bruks körning.
nu ska F2 rören dit och sen ska det mappas på mer soppa så att laddtrycket sen kan höjas.

Nya: 10 grader vid 2000, 15 grader vid 3000 och 20 grader vid 4000.
nu blir det mindre tändning vid vrid pik som ligger vid 4000rpm.
sen har vi kvar vac klockan som ökar tändningen ca 10 grader vid bruks körning.
nu ska F2 rören dit och sen ska det mappas på mer soppa så att laddtrycket sen kan höjas.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tobias Kuru
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 188
- Blev medlem: tor jul 24, 2008 2:07 pm
- Ort: Södertälje
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jäklar va lik tändkurvan vart min gamle Ascona jag hade med turbo på mitten av 90 talet.Jens Gustavsson skrev:Har "Mappat"fördelaren nu med hårdare fjädrar. Nu slår den ut fullt på 26 grader vid 5000 rpm mot tidigare 2800rpm.
Nya: 10 grader vid 2000, 15 grader vid 3000 och 20 grader vid 4000.
nu blir det mindre tändning vid vrid pik som ligger vid 4000rpm.
sen har vi kvar vac klockan som ökar tändningen ca 10 grader vid bruks körning.
nu ska F2 rören dit och sen ska det mappas på mer soppa så att laddtrycket sen kan höjas.
'hemmappad' tändkurva där med på lika vis.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
nu höjer stövarn trycket
nu med F2 rören och lamda 0.80 och 2 grader mindre tändning (ca 25 som max) så gav den ca 277hk/0.80bar så nu finns utrymme för mer laddtryck utan att öka max pik cylindertryck från tidigare bromsnigar.
tror han kör F2 med 190 huvud och 140 luft (samma som simon kört i B20 sista tiden)

nu med F2 rören och lamda 0.80 och 2 grader mindre tändning (ca 25 som max) så gav den ca 277hk/0.80bar så nu finns utrymme för mer laddtryck utan att öka max pik cylindertryck från tidigare bromsnigar.
tror han kör F2 med 190 huvud och 140 luft (samma som simon kört i B20 sista tiden)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/