Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (528.2hk)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Erik Sandström »

läste att originalkompressionen på b230a är 10,3:1. Är det någon som kan bekräfta eller dementera det ?
trympa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: ons nov 26, 2008 9:27 pm
Ort: Oslo

Inlägg av trympa »

Står så i en bok jag har med,rent bortsett fra at det er en b23a.
Räkner med at b23a er identisk med tanke på kolvtopp (flat) och forbränningsrum.

Står også bla.
b23e (131hk.) 10,3:1
b23e (140hk) 10,0:1
Er vel med std. och svanhalstopp (405)?
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Erik Sandström »

trympa skrev:Står så i en bok jag har med,rent bortsett fra at det er en b23a.
Räkner med at b23a er identisk med tanke på kolvtopp (flat) och forbränningsrum.

Står også bla.
b23e (131hk.) 10,3:1
b23e (140hk) 10,0:1
Er vel med std. och svanhalstopp (405)?
140hk b23e:n är den med H-kam som satt i 240GT, vet inte om den hade 405-topp men mest troligt hade den det.
jaxy
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 26, 2009 10:01 pm
Ort: Lappland

Inlägg av jaxy »

kan det vara så att den inte har standard kompet kvar om motorn har gått så långt?

Kanske man skulle sätta laddtrycksmätare i vevhuset åxå! xD

Grattis till grym effekt på denna orginal spis! :thumbright:
trympa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: ons nov 26, 2008 9:27 pm
Ort: Oslo

Inlägg av trympa »

jaxy skrev:kan det vara så att den inte har standard kompet kvar om motorn har gått så långt? :thumbright:
Varför skulla inte komp. forhållanden vara lik? :)

Min 81 mod. b23e hade 405 och k-kam. 136hk.? :)
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Erik Sandström skrev:läste att originalkompressionen på b230a är 10,3:1. Är det någon som kan bekräfta eller dementera det ?
Jag har fattat det som att den ligger på 9,?:1 och att det bara är insprutningsmotorerna som har över 10.

Var ut och kollade på en B230aoch den har inte en helt flat kolv.
trympa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: ons nov 26, 2008 9:27 pm
Ort: Oslo

Inlägg av trympa »

Har den flata kolvtoppar så e det 10,3:1

Kan ju titta ned i tändplugghålet och kolla..
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Inlägg av Mattias Hahlin »

Riktigt kul att se! detta var min andra bil jag köpte så jag vill se den rejsa i sommar! kör hårt :thumbright:
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Simon Jonsson skrev:Det var ruggit kul igår, blir kul att prova med andra E-rör.
jo förgasarna sköter sig rätt bra och motor gången med webrarna gör de flesta avundsjuka, även med de alldra dyraste motorstyr systemen.

jag gillar förgasar turbo system och det är extra roligt nu att ha en sån motor uppe i en bänk med lamda mätning mm nu då man förr i tiden (mitten -90tal till -99)alltid "mappat" förgasare mest baserat på motor öra.

med lite jobb på dessa kommer eric "stövarn" att få väldigt fint bränslesystem.

ni kanse sett på filmen att lamdan går i botten på lätt last över ca 2500rpm? det beror på att det är fel lågfarts munstycken det är lätt att tuna bort men vi orkar inte nu då vi liks ska byta till värre kam snart och då kommer vaciumet bli lägre och blandningen ganska rätt :thumbright:

simon har du börjat fundera på weber igen till nya motorn nästan? jag tyckte du såg eggad ut på filmen då du gängade munstycken :hihi:
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

kul att nån förspråkar förgasare,
minns i sommras då jag var ute med 142an,
då sa folk att jag borde ge upp med förgasarna bla bla och satsa fullt ut på ett seriöst insprutnings system fast det här får nog mig bara att fortsätta och köra med förgasare , går ju knappast att få det simplare ( mekaniskt :thumbright: )..
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Roger Berglund skrev:kul att nån förspråkar förgasare,
minns i sommras då jag var ute med 142an,
då sa folk att jag borde ge upp med förgasarna bla bla och satsa fullt ut på ett seriöst insprutnings system fast det här får nog mig bara att fortsätta och köra med förgasare , går ju knappast att få det simplare ( mekaniskt :thumbright: )..
Vaddå ge upp förgasare, Klart en gammal bil ska ha förgasare. Dessutom är det ju nåt för de med sprut att gräma sig över när vi åker ifrån de. 8)
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Har "Mappat" :) fördelaren nu med hårdare fjädrar. Nu slår den ut fullt på 26 grader vid 5000 rpm mot tidigare 2800rpm.
Nya: 10 grader vid 2000, 15 grader vid 3000 och 20 grader vid 4000.

nu blir det mindre tändning vid vrid pik som ligger vid 4000rpm.

sen har vi kvar vac klockan som ökar tändningen ca 10 grader vid bruks körning.

nu ska F2 rören dit och sen ska det mappas på mer soppa så att laddtrycket sen kan höjas.
Användarvisningsbild
Tobias Kuru
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tor jul 24, 2008 2:07 pm
Ort: Södertälje

Inlägg av Tobias Kuru »

Fan vilket bygge !

Har ju själv en B230F motor med brytarspetsar, 175 fugge och ditt
bygge gör ju att man är sugen att optimera sin egen och inte byta till
insprut..... :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:Har "Mappat" :) fördelaren nu med hårdare fjädrar. Nu slår den ut fullt på 26 grader vid 5000 rpm mot tidigare 2800rpm.
Nya: 10 grader vid 2000, 15 grader vid 3000 och 20 grader vid 4000.

nu blir det mindre tändning vid vrid pik som ligger vid 4000rpm.

sen har vi kvar vac klockan som ökar tändningen ca 10 grader vid bruks körning.

nu ska F2 rören dit och sen ska det mappas på mer soppa så att laddtrycket sen kan höjas.
Jäklar va lik tändkurvan vart min gamle Ascona jag hade med turbo på mitten av 90 talet.
'hemmappad' tändkurva där med på lika vis.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu höjer stövarn trycket :thumbright:

nu med F2 rören och lamda 0.80 och 2 grader mindre tändning (ca 25 som max) så gav den ca 277hk/0.80bar så nu finns utrymme för mer laddtryck utan att öka max pik cylindertryck från tidigare bromsnigar.

tror han kör F2 med 190 huvud och 140 luft (samma som simon kört i B20 sista tiden)
Skriv svar