Sida 5 av 21

Postat: ons jan 27, 2010 5:41 pm
av Erik Sandström
läste att originalkompressionen på b230a är 10,3:1. Är det någon som kan bekräfta eller dementera det ?

Postat: ons jan 27, 2010 8:08 pm
av trympa
Står så i en bok jag har med,rent bortsett fra at det er en b23a.
Räkner med at b23a er identisk med tanke på kolvtopp (flat) och forbränningsrum.

Står også bla.
b23e (131hk.) 10,3:1
b23e (140hk) 10,0:1
Er vel med std. och svanhalstopp (405)?

Postat: ons jan 27, 2010 8:26 pm
av Erik Sandström
trympa skrev:Står så i en bok jag har med,rent bortsett fra at det er en b23a.
Räkner med at b23a er identisk med tanke på kolvtopp (flat) och forbränningsrum.

Står også bla.
b23e (131hk.) 10,3:1
b23e (140hk) 10,0:1
Er vel med std. och svanhalstopp (405)?
140hk b23e:n är den med H-kam som satt i 240GT, vet inte om den hade 405-topp men mest troligt hade den det.

Postat: ons jan 27, 2010 8:36 pm
av jaxy
kan det vara så att den inte har standard kompet kvar om motorn har gått så långt?

Kanske man skulle sätta laddtrycksmätare i vevhuset åxå! xD

Grattis till grym effekt på denna orginal spis! :thumbright:

Postat: ons jan 27, 2010 8:44 pm
av trympa
jaxy skrev:kan det vara så att den inte har standard kompet kvar om motorn har gått så långt? :thumbright:
Varför skulla inte komp. forhållanden vara lik? :)

Min 81 mod. b23e hade 405 och k-kam. 136hk.? :)

Postat: ons jan 27, 2010 8:47 pm
av loop
Erik Sandström skrev:läste att originalkompressionen på b230a är 10,3:1. Är det någon som kan bekräfta eller dementera det ?
Jag har fattat det som att den ligger på 9,?:1 och att det bara är insprutningsmotorerna som har över 10.

Var ut och kollade på en B230aoch den har inte en helt flat kolv.

Postat: ons jan 27, 2010 8:53 pm
av trympa
Har den flata kolvtoppar så e det 10,3:1

Kan ju titta ned i tändplugghålet och kolla..

Postat: ons jan 27, 2010 10:05 pm
av Mattias Hahlin
Riktigt kul att se! detta var min andra bil jag köpte så jag vill se den rejsa i sommar! kör hårt :thumbright:

Postat: tor jan 28, 2010 4:13 pm
av Jens Gustavsson
Simon Jonsson skrev:Det var ruggit kul igår, blir kul att prova med andra E-rör.
jo förgasarna sköter sig rätt bra och motor gången med webrarna gör de flesta avundsjuka, även med de alldra dyraste motorstyr systemen.

jag gillar förgasar turbo system och det är extra roligt nu att ha en sån motor uppe i en bänk med lamda mätning mm nu då man förr i tiden (mitten -90tal till -99)alltid "mappat" förgasare mest baserat på motor öra.

med lite jobb på dessa kommer eric "stövarn" att få väldigt fint bränslesystem.

ni kanse sett på filmen att lamdan går i botten på lätt last över ca 2500rpm? det beror på att det är fel lågfarts munstycken det är lätt att tuna bort men vi orkar inte nu då vi liks ska byta till värre kam snart och då kommer vaciumet bli lägre och blandningen ganska rätt :thumbright:

simon har du börjat fundera på weber igen till nya motorn nästan? jag tyckte du såg eggad ut på filmen då du gängade munstycken :hihi:

Postat: tor jan 28, 2010 7:14 pm
av Roger Berglund
kul att nån förspråkar förgasare,
minns i sommras då jag var ute med 142an,
då sa folk att jag borde ge upp med förgasarna bla bla och satsa fullt ut på ett seriöst insprutnings system fast det här får nog mig bara att fortsätta och köra med förgasare , går ju knappast att få det simplare ( mekaniskt :thumbright: )..

Postat: tor jan 28, 2010 10:10 pm
av bmw02touring
Roger Berglund skrev:kul att nån förspråkar förgasare,
minns i sommras då jag var ute med 142an,
då sa folk att jag borde ge upp med förgasarna bla bla och satsa fullt ut på ett seriöst insprutnings system fast det här får nog mig bara att fortsätta och köra med förgasare , går ju knappast att få det simplare ( mekaniskt :thumbright: )..
Vaddå ge upp förgasare, Klart en gammal bil ska ha förgasare. Dessutom är det ju nåt för de med sprut att gräma sig över när vi åker ifrån de. 8)

Postat: lör jan 30, 2010 3:39 pm
av Jens Gustavsson
Har "Mappat" :) fördelaren nu med hårdare fjädrar. Nu slår den ut fullt på 26 grader vid 5000 rpm mot tidigare 2800rpm.
Nya: 10 grader vid 2000, 15 grader vid 3000 och 20 grader vid 4000.

nu blir det mindre tändning vid vrid pik som ligger vid 4000rpm.

sen har vi kvar vac klockan som ökar tändningen ca 10 grader vid bruks körning.

nu ska F2 rören dit och sen ska det mappas på mer soppa så att laddtrycket sen kan höjas.

Postat: lör jan 30, 2010 3:50 pm
av Tobias Kuru
Fan vilket bygge !

Har ju själv en B230F motor med brytarspetsar, 175 fugge och ditt
bygge gör ju att man är sugen att optimera sin egen och inte byta till
insprut..... :thumbright:

Postat: lör jan 30, 2010 3:51 pm
av Kadett4wd
Jens Gustavsson skrev:Har "Mappat" :) fördelaren nu med hårdare fjädrar. Nu slår den ut fullt på 26 grader vid 5000 rpm mot tidigare 2800rpm.
Nya: 10 grader vid 2000, 15 grader vid 3000 och 20 grader vid 4000.

nu blir det mindre tändning vid vrid pik som ligger vid 4000rpm.

sen har vi kvar vac klockan som ökar tändningen ca 10 grader vid bruks körning.

nu ska F2 rören dit och sen ska det mappas på mer soppa så att laddtrycket sen kan höjas.
Jäklar va lik tändkurvan vart min gamle Ascona jag hade med turbo på mitten av 90 talet.
'hemmappad' tändkurva där med på lika vis.

Postat: lör jan 30, 2010 4:10 pm
av Jens Gustavsson
nu höjer stövarn trycket :thumbright:

nu med F2 rören och lamda 0.80 och 2 grader mindre tändning (ca 25 som max) så gav den ca 277hk/0.80bar så nu finns utrymme för mer laddtryck utan att öka max pik cylindertryck från tidigare bromsnigar.

tror han kör F2 med 190 huvud och 140 luft (samma som simon kört i B20 sista tiden)