Sida 5 av 6

Postat: tor nov 26, 2009 6:18 pm
av Kaxxen
Whiplash skrev:Du kan med chassinr få fram de gamla papperen från Landsarkivet i Härnösand som du sen använder för att ansöka om en ursprungskontroll hos Transportstyrelsen. kostade 500kr då jag gjorde det :thumbright:
Aha okej!! :D Men hur blir de då när ja bygger om till 240s bakaxel, b23 motor å 140s framvagn typ?
Måste ja besikta som ombyggt fordon?

Postat: tor nov 26, 2009 6:29 pm
av Whiplash
Kaxxen skrev:
Whiplash skrev:Du kan med chassinr få fram de gamla papperen från Landsarkivet i Härnösand som du sen använder för att ansöka om en ursprungskontroll hos Transportstyrelsen. kostade 500kr då jag gjorde det :thumbright:
Aha okej!! :D Men hur blir de då när ja bygger om till 240s bakaxel, b23 motor å 140s framvagn typ?
Måste ja besikta som ombyggt fordon?
Ja ! men det är ett senare bekymmer :wink: Först så "väcker" du upp bilens identitet genom ursprungskontrollen sen den dagen bilen är körbar så måste den ändå regbesiktas och då kan du lika gärna passa på att regga som ombyggt fordon.

Jag bifogade ett detaljerat inköpskvitto (chassinr mm) på bilen samt papperen från Landsarkivet samt betalade ansökningsavgiften (500kr) sen så tog det ca två veckor så fick jag svar/godkännande. I det papperet står det att jag kan boka tid för registreringsbesiktning. Det spelar ingen roll att det är fler år till dess :roll:

Postat: tor nov 26, 2009 6:31 pm
av Kaxxen
Whiplash skrev:
Kaxxen skrev: Aha okej!! :D Men hur blir de då när ja bygger om till 240s bakaxel, b23 motor å 140s framvagn typ?
Måste ja besikta som ombyggt fordon?
Ja ! men det är ett senare bekymmer :wink: Först så "väcker" du upp bilens identitet genom ursprungskontrollen sen den dagen bilen är körbar så måste den ändå regbesiktas och då kan du lika gärna passa på att regga som ombyggt fordon.

Jag bifogade ett detaljerat inköpskvitto (chassinr mm) på bilen samt papperen från Landsarkivet samt betalade ansökningsavgiften (500kr) sen så tog det ca två veckor så fick jag svar/godkännande. I det papperet står det att jag kan boka tid för registreringsbesiktning. Det spelar ingen roll att det är fler år till dess :roll:
Aha! men ja har suttit å läst på SFRO och hur är de där med bygg besikning? måste de göras?

Postat: tor nov 26, 2009 10:27 pm
av Kaxxen
Tjena alla! :)

Har svetsat igen ett hål jag "folkrace lagade" innan, och fick även en liten överraskning då ja hittade lite tenn :thumbdown:

aja, slänger upp två bilder på de
Bild Bild
Bild Bild

Mvh/Robin

Postat: tor nov 26, 2009 10:32 pm
av Whiplash
Skulle snarare säga tenn ! :thumbright: är ju tennat från fabrik i skarven där och det håller längre än resten av bilen :thumbright:

Postat: tor nov 26, 2009 11:58 pm
av Kaxxen
Whiplash skrev:Skulle snarare säga tenn ! :thumbright: är ju tennat från fabrik i skarven där och det håller längre än resten av bilen :thumbright:
Skrev ju tenn, hehe ;) aha, de va mer än va ja visste!! :)

Postat: tis dec 01, 2009 10:03 pm
av Kaxxen
Har stått still lite då ja fixar med annat..
Men nuu så har ja fixat folkrace bilen inför vintern så då kan ja lägga ner mer tid på pv´n! :)
Slänger upp 2 bilder på bilen så de inte känns så tomt :rolleyes:

Bild Bild
Bild Bild

Mvh/Robin

Postat: sön dec 06, 2009 9:27 pm
av Kaxxen
Har tyvärr inte hänt så mycke i verkstaden då vintern kommit då ska kedjor osv på.. så för tillfället står min stackars pv ute under en presenning i väntan på att komma in igen!

Medans den står ute så har ja små fixat med min instrumentpanel som ska få en liten makeover =)
Har börjat lagt igen lite hål och ska föröska svetsa igen de stora hålet där org. mätaren satt! :)
Bild Bild
Bild Bild

Mvh/Robin

Postat: tis dec 08, 2009 10:42 pm
av Kaxxen
Har hållt på lite med instrument panelen :)
Kommer bli en stor varvräknare i mitten sen andra små breve! :)
Har inte så mycke verktyg för just plåt bearbetning som ja har på skolan så får ju ta de man har..
Just de här är va ja använde mycke =)
Bild Bild
Fick till en en bit som va lite större så ja kunde fixa de sista med minisågen:
Bild Bild

Sedan började jag punkta fast den, riktning osv kommer sen, så den får en rund å fin böj :D
Bild Bild
Bild Bild
Bild Bild

Mvh/ Robin :)

Postat: tor dec 10, 2009 12:12 pm
av johnny_bode
har du kapat ur instrumentpanelen? ser bra ut det där.. kommer väl snart å hämtar bågen iaf så blir du av med den =)

Postat: tor dec 10, 2009 1:36 pm
av Kaxxen
johnny_bode skrev:har du kapat ur instrumentpanelen? ser bra ut det där.. kommer väl snart å hämtar bågen iaf så blir du av med den =)
joo ja kapade ur så de skulle bli lättare att sätta in en slät plåt..
Låter bra de! :)

Postat: tor dec 10, 2009 9:54 pm
av Kaxxen
Ja de får iaf framåt på brädan! :) Har riktat lite, och slipat ner svetsarna! :)
inte mycke men de går ju framåt iaf :thumbright:
Ska få till den övre rundingen bättre senare, så de ser fortfarande lite platt ut..
Bild
Bild
//Robin

Postat: tor dec 10, 2009 10:12 pm
av ergu
varför har du kapat loss brädan? sitter ju bara med några plåtskruv..

Postat: tor dec 10, 2009 11:03 pm
av Kaxxen
ergu skrev:varför har du kapat loss brädan? sitter ju bara med några plåtskruv..

För att dom va fast rostad, va inte tänkt att bygga gatbil av den så därför tog vi plasman å skar bort den innan, ångrar mig nu, menmen..

Postat: mån dec 14, 2009 10:16 pm
av Kaxxen
Hade turen att en kompis till mig hade en bok liggandes ja fick låna (Tackar Manta83 för de) , så ska scanna in den på datan så ja har de där iställe! :) Kan vara till stor hjälp när ja ska hålla på bygga!
Bilen kommer nog in i verkstan i veckan igen, vart lite strul då farsan blivit sparkad..

En fin bild på boken kan ja ju slänga in ;D
De är 2009 års, men de de är väl inte så mycke nytt?
Bild

Mvh/Robin