Sida 5 av 11

Postat: tis feb 16, 2010 9:20 pm
av ergu
blir trevligt detta :thumbright:

jag köper gärna lite rattstångs delar sen när du skrotar bilen (inte brottom)

/erik

Postat: ons feb 17, 2010 6:17 pm
av Robin Olivi
Det är en på jobbet som ska köpa loss karossen av mig när jag sålt de jag vill bli av med. Så den ska inte plockas ner helt i molekyler. Tanken var väl bara att få igen pengarna jag lagt ut på den.

Så jag kommer nog tyvärr inte kunna bidra med några rattstångsdelar.

Postat: fre feb 19, 2010 6:00 pm
av Robin Olivi
Fick hem en laserskuren alu plåt till insuget, nu blir de o lämna iväg på svetsning nästa vecka :thumbright:
Bild

Provmonterad.
Bild

Bild

Edit: Lagt annons på volvon jag snackade om tidigare i tråden.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=43369

Postat: fre apr 09, 2010 7:43 pm
av Robin Olivi
Var länge sen man uppdaterade här men man har blivit sambo och hållt på med renoveringar i nya lyan så man ligger efter med båten nu :doh:

Har iaf fått ur motorn ur donatorbilen så det är full uppmärkning av kabelstammen till insprutningen. Sprättat den för kablar som inte behövs m.m.
Bild

Fått hem lite nya delar. Svängningsdämpare, generatorrem och lagersats till utgående axeln.
Bild

Tro det eller ej men dämparen passade direkt på det djupa svänghjulet, stift och hålbilden för skruvarna :thumbright: . Tyvärr så fick man inte på kåpan med det svänghjulet så det måste upp i svarven och köra bort flänsen :doh: Men jag slipper ju lösa hålbilden för givaren iaf.
Bild

Kommer lite mer uppdates snart nu när man har tid o skruva igen :thumbright:

Postat: lör apr 10, 2010 3:04 pm
av mehebs
Oliven skrev:Ja den där lambdasonden är det som mig mest huvudbry just nu. Men det ska nog lösa sig på något vis :)

Har nån av er båtfolk koll på varför man kyler grenrören på detta viset? är det bara för att hålla ner tempen i motorrummet? För om det är så så skule man kunna bygga ett nytt extraktorrör och linda med bandage och dra vattnet direkt till "avgasröret".
Hej
man kyler ner avgaserna för att drevet inte skall gå varmt...avgaserna
går ut igenom drevet.... bygg eget led ut avgaserna i aktern..

Postat: sön apr 11, 2010 1:36 pm
av Robin Olivi
Där ser man. Nu har inte jag några planer på att kapa upp hål i aktern. Bara hoppas att avgaserna blir tillräckligt varma för att lambdasonden ska kunna mäta.

Re: Olivens båt, Wellcraft Excel

Postat: sön apr 11, 2010 1:48 pm
av simpa_volvo
Oliven skrev:Toppen ligger hos Peter Fransson just nu då det ska bli lite sätesjobb, planing samt tillsnyggning av kanalerna.
peter fransson är det han i finspång/falla

Postat: sön apr 11, 2010 1:59 pm
av Robin Olivi
Han håller till i vadstena. Hans hemsida www.petersmotor.com

Postat: sön apr 11, 2010 2:58 pm
av simpa_volvo
kom på att min granne heter per fransson :doh:

Postat: sön apr 11, 2010 6:59 pm
av biomech
mehebs skrev:
Hej
man kyler ner avgaserna för att drevet inte skall gå varmt...avgaserna
går ut igenom drevet.... bygg eget led ut avgaserna i aktern..
det där var fan i mej bland det dummaste jag har hört! :doh:

Postat: mån apr 26, 2010 9:41 am
av Daniel Bjälevik
tjena,tycker tråden din e skitintressant då jag själv gått i lite samma tankar att montera ett LH2.4 på min AQ145, hade du bara tänkt slänga på sprutet o hoppas det funkar lr ska du mappa om boxen??

mvh

hej

Postat: mån apr 26, 2010 11:26 am
av calle Bengtsson
biomech skrev:
mehebs skrev:
Hej
man kyler ner avgaserna för att drevet inte skall gå varmt...avgaserna
går ut igenom drevet.... bygg eget led ut avgaserna i aktern..
det där var fan i mej bland det dummaste jag har hört! :doh:

Joo jag är ingen kung på båtar, men snälla förklara varför du annser att det är dumt. Annars lär man sig inget??

Är det att det blir ruskigt varmt i båtar efter som det är ett slutet utrymme??

Postat: mån apr 26, 2010 2:27 pm
av mehebs
Bjale_Racing skrev:tjena,tycker tråden din e skitintressant då jag själv gått i lite samma tankar att montera ett LH2.4 på min AQ145, hade du bara tänkt slänga på sprutet o hoppas det funkar lr ska du mappa om boxen??

mvh
finns inga boxar då k-jetronik är mekaniskt
mvh

Postat: mån apr 26, 2010 3:16 pm
av Daniel Bjälevik
mehebs skrev:
Bjale_Racing skrev:tjena,tycker tråden din e skitintressant då jag själv gått i lite samma tankar att montera ett LH2.4 på min AQ145, hade du bara tänkt slänga på sprutet o hoppas det funkar lr ska du mappa om boxen??

mvh
finns inga boxar då k-jetronik är mekaniskt
mvh
vem har pratat om k-jetronic????

Re: hej

Postat: mån apr 26, 2010 5:31 pm
av biomech
calle Bengtsson skrev:
biomech skrev: det där var fan i mej bland det dummaste jag har hört! :doh:

Joo jag är ingen kung på båtar, men snälla förklara varför du annser att det är dumt. Annars lär man sig inget??

Är det att det blir ruskigt varmt i båtar efter som det är ett slutet utrymme??
Drevet har ju hela havet/sjön som kylmedia så jag tror nog det klarar sej utan vattenkylda avgaser...

I övrigt så har du ju svarat på din fråga själv i slutet av ditt inlägg :thumbright:

I vissa fall, t.ex Peppes båt där i princip hela avgassystemet är i friska luften kan man skippa vattenmantlingen. I Olivens båt där man har en låda direkt över motorn är det nog inte att rekommendera!

Det finns ju som bekant inte mkt till fartvind som kyler avgassystemet på en båt.