Audi 100 -86 TQ 20v AAN (startad och klar)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende
Inlägg: 581
Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:44 pm
Ort: Lit/Jämtland

Inlägg av lord_nordkvist »

går sakta men säkert.. börjar på dra ihop sig mot kabelhärvan..

är det någon som har ett bra kabelschema till en sån här motorhärva?
typ -92:ans s4 eller någe sånt.. vore kul att få se vart de ska ström å inte :hihi:
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende
Inlägg: 581
Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:44 pm
Ort: Lit/Jämtland

Inlägg av lord_nordkvist »

sakta men ostadigt går det frammåt för nästan var dag :hihi:
inge tempo med den här inte.. men likväl börjar den arta sig..
kylaren har fått blivi frontmonterad (audi 100 orginal) utan kylfläkt än sålänge.. grenröret är färdigt och downpipe likaså, för orginalturbo, flänsen på grenröret är en egengjord hybrid av någe slag så både k24an passar och även turbos med t3 fläns.. så de går lätt att kastbyta :hihi:

är slangarna till styrservo kvar, bara ordna nån hydralkoppling så ska även det vara biff sen.. sen är det ju som sagt kabelhärva kvar.. men man får väl hänga i den å börja på lite så får man se varte slutar..

en bild för den som ycker det är roligt att kolla på sånna.. även om de inte är de mest intressanta projektet..

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

sista två är en förlängning på oljeslangen till turbon bara.. lite förlängning så passade orginal grejerna, både retur och matning, returen lite förlängd med slang bara.. gratis e gott som dom säger :wink:

ang. kabelschema får nån gärna hojta till om dom har nåt bra över motorhärvan. annars får man väl köpa sig en haynes bok
Användarvisningsbild
miami79
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: sön nov 19, 2006 5:16 pm
Ort: stockholm

Inlägg av miami79 »

Här e en bra länk om du inte har löst det redan :)
http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s ... 0vpin.html

/mvh Aron
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Inlägg av flaektrem »

Jag blir avundsjuk på folk som har insug och avgas på varsin sida :evil:
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende
Inlägg: 581
Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:44 pm
Ort: Lit/Jämtland

Inlägg av lord_nordkvist »

bra länk där, den tackar vi för :thumbright:
allt är väl egentligen klart nu, har gått bet några vändor på att snoka rätt på rätt kablar till soppapumprelät bara, så nu blir det en annan lösning.. kanske inte är begåvad nog på elfronten för att kunna lösa så enkelt problem bara :hihi:
men oljor å vatten är bytt å påfyllt, och ström till alla givarna har jag på tändningen nu och motorn går runt finfint på starten, så den borde vara igång snart om allt går väl..
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende
Inlägg: 581
Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:44 pm
Ort: Lit/Jämtland

Inlägg av lord_nordkvist »

ja den är iaf startad sen ett par helger tillbaka, hoppade igång nästan direkt, satt kablarna till tändförstärkarna i fel par så den baktände en gång vid första provstart, men de va fort gjort å kastbyta kontakt :hihi:

går fint och låter kry i motorn, morrar riktigt gott..
den har nu fått sig ett helt system med 3" från turbon, 100cells racekatt och en lagom ljuddämpare baktill, så den får andas ut fritt..

lite egna insugsrör, öppet filter, 2.5" tryckrör å lite annat mojs är som sagt klart också ä vart riktigt tajt å fint.. känns riktigt bra..

har ett par småläckage, ett från ventilkåpan pga avdragen bult, samt ett från en servoslang som är hemmapulad.. så lite fix me de så ska den vara fit for fight :wink:

utan magnetventil laddar den nu 0.5bar noterade jag och orkar på rätt okej.. ska väl ladda runt 1.4 tror ja med chippet som är i, så de bådar gott :thumbright:

kabeldragningen var enkel då härvan var fint isärtagen.. några strömmar in och en signal till soppa pumprelä sen vare klart..

på bilden, ljusa kontakten med två grova blå, en svart och en brun/gul.. ström till blå å svart från relä, samt jord signal till relä i den brun/gula.. sen hängde det visst nån vit/röd å lite sånt som verkade bara vara nån plus, så dom fick tändström dom me, svårare än så va det inte :hihi:

trilskas bara med byta av urtrampningslagret nu, och leta rätt på rätt kabel till varvtalssignalen (råkade nog koppla in fel då den är död) men sen ska den nog vara redo för vinterns heavy duty :hihi:

Bild
Användarvisningsbild
miami79
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: sön nov 19, 2006 5:16 pm
Ort: stockholm

Inlägg av miami79 »

Kul att det var så lätt! :)

Håller själv på att släppa ner en aan i en porsche 944 så jag har läst igenom din tråd lite.

Lycka till i fortsättningen.

/mvh Aron
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende
Inlägg: 581
Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:44 pm
Ort: Lit/Jämtland

Inlägg av lord_nordkvist »

hehe jao man blir lite avskräckt av härvan i början.. men just som sagt för att sköta motordelen vare rätt lugnt, bara man fått spåna å kollat lite på nåt schema innan.. så nu vet man det, om man skulle få för sig att flytta över den till nåt annat roligt i framtiden :hihi:

porsche lät finfint, ska bli kul att se :thumbright:
Användarvisningsbild
miami79
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: sön nov 19, 2006 5:16 pm
Ort: stockholm

Inlägg av miami79 »

kommer en tråd när jag kommit igång ordentligt ;)

/mvh Aron
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Inlägg av stecka »

När blir de donuts? Har du fixat dörrstoppen?
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende
Inlägg: 581
Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:44 pm
Ort: Lit/Jämtland

Inlägg av lord_nordkvist »

stecka skrev:När blir de donuts? Har du fixat dörrstoppen?
de blir nog nå sladding när allt e klart nu.. nytt urtrampningslager på plats, låda å kardan å hela skiten :hihi:
blire lite luftning av kopplingen ikväll, fylla lite glykol, släcka nån slitagevarnare, få till en varvräknare å tankmätare, å lite allmän uppiffning så ska den vara redo.. tar lite dåligt bara när man skruvar varannan helg..

jo nu är det bytt dörrar och dörrstopp är ordnat.. ska bara rikta a-stolpen du skallade krokig i vintras sen ska det nog vara tätt när man stänger dörrn :lol:
Användarvisningsbild
miami79
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: sön nov 19, 2006 5:16 pm
Ort: stockholm

Inlägg av miami79 »

Vad kör du med för urtrampningslager?

/mvh Aron
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Härligt :) bäst man passar sig på byn snart då! Fan för Stecka som ska va ute på byn i fyllan och villan och skalla bilar! Har just bytt a-stolpe på min bil, säkert han som pajade den med...
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende
Inlägg: 581
Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:44 pm
Ort: Lit/Jämtland

Inlägg av lord_nordkvist »

urtrampningslager från meca, vanligt orginal.. gamla va lite trött.. verkar vid första test fortfarande vara lite kärv? :o
får se, lite småjox kvar, jävlas han nå mer blir han ståendes till våren..
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende
Inlägg: 581
Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:44 pm
Ort: Lit/Jämtland

Inlägg av lord_nordkvist »

i brist på vettigt att göra så uppdaterar jag tråden i all hast.. :thumbright:
igår åkte väl sista prylen på så nu är den väl egentligen klar.. hittade en smidig intercooler på nätet som hamnade bakom vänster lyse, efter nån siliconböj och lite omsvetsning så vart det klockrent :hihi:
ena anslutningen fick sig en svag böj, samt att dump och en anslutning för tomgångsmotorn fick ta plats i intercoolern..

inge märkvärdigt syns alltså utifrån och ingenting är i vägen, så de känns bra :thumbright:
nu har den alltså fått sig ett fint grenrör, 3" direkt ifrån turbon, en 100cells racekatt med en dämpare längst bak, finare inandning med öppet filter å avskärmning, samt en ic som ska hålla luften sval å fin :hihi:

söker land å rike runt efter en bättre beg magnetventil nu bara så han håller det laddet chippet vill ha, men annars så funkar allt finfint, låg utväxling och det lätta svänghjulet känns inte helt fel heller när det gäller en sån här plåtlåda :hihi:

så de här projektet kan man säga är över, då det inte blir så mycke mer än såhär, när 10v planerna med sprut å allt gick i stöpet..

bjuder på en bild som final..

Bild

Bild
Skriv svar