Sida 5 av 9

Re: Mira skärstål / 531 prat

Postat: tor feb 10, 2011 10:58 pm
av Erland Cox
Men det är väl vid 100% VE? Med 115% VE räcker det i så fall bara till 7246rpm enligt den formeln.

Erland

Re: Mira skärstål / 531 prat

Postat: sön feb 13, 2011 12:54 pm
av Lacke
Hej Erland min tumregel säjer 100hp per liter vid 7500rpm i dom flesta fall så stämmer
det bra men med högkompat och racesoppa eller 4ventilsteknik kanske det går att komma
lite högre men i dom flesta fall stämmer det bra.

Häls Lacke

Re: Mira skärstål / 531 prat

Postat: sön feb 13, 2011 6:57 pm
av Erland Cox
Det är 105% i VE vid varvtalet för max fyllnadsgrad. Ganska dålig verkningsgrad.
Är det på stora RC motorer som inte kan andas eftersom toppen stryper?

Erland

Re: Mira skärstål / 531 prat

Postat: mån feb 14, 2011 11:49 am
av Tommy Luhr
beställde ett 4076 stål jag tänkte mig ¨på att testa.
Sidan 20 i katalogen.
Insugningsstål

Re: Mira skärstål / 531 prat

Postat: mån feb 14, 2011 6:00 pm
av Lacke
Hej Erland killen som hade m3an före Tomas Öhman
berättade för mig att 2,8l Köhler motor 16v gav
310hp vid 8300rpm och det blir ca 100hp per liter
och den sjöng fint som fick evo volvo motorena att låta som
en moped,

Hej Tommy vad är det för vinklar på det stålet?

Häls Lacke

Re: Mira skärstål / 531 prat

Postat: mån feb 14, 2011 6:22 pm
av Tommy Luhr
Lacke, ligger i soffan nu med en kopp kaffe. får kolla imorgon.
men en lång radie i botten sen 45 och sist 38,5 tror jag.
Får kolla det imorgon.

Re: Mira skärstål / 531 prat

Postat: mån feb 14, 2011 8:18 pm
av Erland Cox
310 hästar ur 2,8 liter vid 8300 varv med 16 ventiler är riktigt dåligt.
Precis över 100% i VE. Det skulle ju gå att plocka ut den effekten vid 7500 varv med 110% VE.
Det måste sitta fel grenrör på den motorn så att den varvar mer än den behöver. Kostar bara onödig friktion.
Jag har plockat 350+ ur en 2,8 EVO Volvo men man kan ju alltid diskutera tillförlitligheten på bromsbänkar.
354 hästar har jag för mig, varvet har jag glömt. Bänkad hos TS i Åstorp.

Erland

Re: Mira skärstål / 531 prat

Postat: tis feb 15, 2011 9:55 pm
av wuffee
Jag har för mig att när far och son "webes" körde rallycross med 2,9l s14 köhler motorer så lämnade dem en fin bit över 300.. Har ju sett endel som liggr över 250 med 2,3..

Re: Mira skärstål / 531 prat

Postat: ons feb 16, 2011 9:12 pm
av mikael olsson
Har provåkt app k bilen du byggt toppen till Erland.. den går fint :thumbright:


Erland Cox skrev:Nu har jag gjort klart 405 toppen. Jag har planat den 2mm, gjort backcut, tagit mer med 75 graders stålet under 60 graders vinkeln, lagt till 85 grader under 75 graders vinkeln och rundat ytterkanten på avgas ventilen. Jag har portat insugen också och den nya flödningen är med insug. De gamla värdena och sen de nya:


insug avgas
-50,2 --- 54,2 -- 45,8
-90,1 - 103,9 --- 93,2
139,5 - 153,4 - 123,6
181,8 - 197,0 - 149,7
215,7 - 228,3 - 166,1
234,6 - 239,1 - 175,5
237,3 - 244,6 - 179,5
241,1 - 246,8 - 181,8
243,1
246,8


Erland

Re: Mira skärstål / 531 prat

Postat: ons feb 16, 2011 9:28 pm
av Tommy Luhr
Hur gick bilen? Bromsat?

Re: Mira skärstål / 531 prat

Postat: ons feb 16, 2011 9:43 pm
av mikael olsson
nej inte bromsat än.. han skruva ihop den idag.. den går ej helt rent på dellast och segdrag.. går fett. men fick känt på den lite och det varvar betydligt bättre än den gammla toppen.. tappar inte det minsta ork upp till 7500iaf.. varvräknaren räcker ju bara till 7k i volvo:)

Re: Mira skärstål / 531 prat

Postat: ons feb 16, 2011 10:38 pm
av Tommy Luhr
låter bra, du fick en fin topp där:)

Re: Mira skärstål / 531 prat

Postat: ons feb 16, 2011 11:32 pm
av Erland Cox
Det var skönt att höra. Det är alltid så nervöst med en massa nya oprövade delar.
Inte 405 toppar då men kamaxel, fjädrar osv. Det är ett helvete att få till rätt
sätestryck utan att få för mycket tryck över nocken. Jag räknade lite på grenröret
också så att Jan kunde klippa och klistra det till rätt längd.
Vilket insug kör ni med, det långa eller det korta?
Fortfarande DCOE48:or?

Erland

Re: Mira skärstål / 531 prat

Postat: tor feb 17, 2011 12:19 pm
av Kadett4wd
Tommy Luhr skrev:Lacke, ligger i soffan nu med en kopp kaffe. får kolla imorgon.
men en lång radie i botten sen 45 och sist 38,5 tror jag.
Får kolla det imorgon.
Jag har liknande stål, men tre vinklar och två radier.
Funkar dock inte nå vidare i trånga förbränningsrum med små ventiler, likt audi utblås.
jag har i tvä sätesbredder 1.2mm samt 1.7mm
Dessa är uppritade av mig själv och har visat sig fungera riktigt bra i bromsbänk.
Jag har även några std stål, med 45grader och 2 radier, funkar bra också, men jag kan se att det fins uns till lite mera oförbrända gaser ur avgasröret.
har testat med 5 vinklar som mest, funkade bra. men lite bökigt att slutföra mot förbränningsrum och kanal, man måste dit och slipa eller lägga en flack vinkel extra med newayfräsen.

Re: Mira skärstål / 531 prat

Postat: fre feb 18, 2011 5:06 pm
av mikael olsson
grenröret är ombyggt enl dina rek..
kör med de långa insuget. samma 48:or som tidigare.

/ Micke
Erland Cox skrev:Det var skönt att höra. Det är alltid så nervöst med en massa nya oprövade delar.
Inte 405 toppar då men kamaxel, fjädrar osv. Det är ett helvete att få till rätt
sätestryck utan att få för mycket tryck över nocken. Jag räknade lite på grenröret
också så att Jan kunde klippa och klistra det till rätt längd.
Vilket insug kör ni med, det långa eller det korta?
Fortfarande DCOE48:or?

Erland