Bmw 325 tds touring LB || Update 4/8 -11 sida 9 ||

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 329
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 16/4 -11 sida 4

Inlägg av kickassford »

har du koll på varför det sitter en markering dels i svängdämparen och i bröstkåpan men dom linjerar inte när man ställer vevaxeln i TDC genom hålet i svänghjulet. det skiljer ca 25-30 väldigt ungefärliga grader.
ska dom göra det? isåfall får jag rycka en spridare och mäta upp TDC med indikatorklocka..

och vad är värdet på pumptimingen, 0.82mm?
jag får nog pumpavdragaren tillverkad imorrn.

Dieselmeken, du kanske har svar på ovanstående fråga men framförallt, vad menar du med "hultaforsare" ?

hoppas du nu får snurr på kärran Elias.
- Full gas spar tid
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 16/4 -11 sida 4

Inlägg av Babs »

det där med 0,82 i pumpinställning är ett originalvärde,det bör timas till varje enskild maskin,vi åker närmre 1,0 i tds motor med göranpump på 125cc,ger ca 270hk vid 1,7bar med 50mm kompressor(kkk27)
jag åker med hårda tändkablar,stenhårda..

W123 DIESEL~274HK
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: lör maj 02, 2009 1:11 am
Ort: Vadstena / Orlunda

Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 16/4 -11 sida 4

Inlägg av Elias »

Update 18/5 -11

Nu var det ett tagsen jag gjorde en uppdatering med vad som hänt den senaste tiden. Har både gått bra och dåligt kan man lugnt säga :)

Bilen kördes iaf ner till Göran Dieselmeken Lindgren för 3 veckorsen i hopp om att det bara var för honom att justera in den så skulle allt vara frid o fröjd. Men riktigt så bra är det ju inte tänkt att det ska gå för mig. Istället hittade Göran felet till att den gick så illa, Drevet på veven hade kuggat över i kedjan 1-2 kugg. Så var bara för mig att åka ner till Göran med släpan o dra hem bilen för ännu mer skruvande.

Några dagar senare var drevet på kedjan, kedjan och spänn skenan utbytt, Slog en pling till Göran igen som var schysst och åkte upp till mig förra veckan o justerade in allt här hemma hos mig istället :thumbright: :thumbright: Var bara att smacka ihop motorn och fronten igen, torsdag kväll vart det uppstart. Och OJ så rolig bil att köra :D Snacka om att det går att få ut ork ur dessa slöa motorer ;)

MEN lyckan varar aldrig länge för mig :shock: , Måndag eftermiddag, närmare bestämt 30 mil efter uppstart så rasar turbon, riktigt jävla generalras !! , Turbon som enligt förra ägaren hade "billetimpeller , 360lager och grövre axel" är nog i själva verket bara når rutten kina kopia, och en annan som inte är så insatt i turbos såg ju inte skillnad på det när jag var o hämtade den. Ska även tilläggas att denna turbo skulle vara "god för 3bar" Och mitt ladd landade på 2bar .. Lagom kul.

Och här står jag nu kan man säga , på jakt efter en holset hx35 så att man kan få liv i bilen snart igen :)

Bilder :

Bild

Hann med att bli stannad av dessa också under den korta tid bilen funka .. Alltid lika trevligt.
Bild

Planen var att inte göra någon update fören jag hade en vettig film att visa upp. Men nu när jag rasat turbon så la jag upp denna så länge iaf.
http://www.youtube.com/watch?v=-ipNWjinQNY" onclick="window.open(this.href);return false;

Allt för idag //Elias
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 329
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 18/5 -11 sida 5

Inlägg av kickassford »

kul att du fått liv i maskinen..
vad var det för fel på timingen där nu då??

själv har man köpt en hx35. hoppas inte den rasar som din =/

int behöver du vänta på nåt vettigt att lägga upp, allt är intressant att läsa om =)
- Full gas spar tid
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: lör maj 02, 2009 1:11 am
Ort: Vadstena / Orlunda

Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 18/5 -11 sida 5

Inlägg av Elias »

Jag hade bara missförstått Göran på hur kammen skulle stå. Men han justerade in allt när han kom förbi förra veckan :)

Nae du behöver nog inte vara orolig, hx35 tål mycket stryk. Men min var ju tydligen en kina kopia och bara hx30 :o inte undligt att det rasade .. Men jakten är i full gång med o hitta en hx35 med 12ans hus nu.


Antar att det är dig jag skrivit med på dcs ? , Skickat din pump till Göran för brutal moddning än ? 8)

//Elias
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 329
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 18/5 -11 sida 5

Inlägg av kickassford »

okej, jo det jag jag från dcs.
nä.. jag skulle få en avdragare till pumpen tillverkad men han skjuter upp det hela tiden. har tänkt sätta dit en omoddad mekpump under tiden då ja reggar motorbytet.
jag har ändå en hel del å göra innan jag kan starta den så det spelar egentligen ingen större roll.
tex få i motorn i bilen :D

tänkte beställa ett M20 grenrör från KL-racing och modda bultdelningen för jag kände mig för lat för att svetsa ett eget, (om det nu är nånting att ha eller spricker det efter 50 mil måntro?)

jag har velat mellan HX30 eller HX35, det visar sig väl när jag får liv i skiten.

aja.. ut på nätet o ragga turbo nu så vi får se lite fräna filmer =)
förresten, vad kör du med för kopplingssetup? m20 svänghjul + m20 start + sachs 618 och sinter?
- Full gas spar tid
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: lör maj 02, 2009 1:11 am
Ort: Vadstena / Orlunda

Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 18/5 -11 sida 5

Inlägg av Elias »

Jaha okej, på det viset :)

Alltså .. Om jag vore du skulle jag skita i det där med m20 grenrör .. är en på dcs som säljer fläns för 400 spänn har jag sätt, bättre du satsar på det, köper rör, punktar ihop o lämnar bort på helsvetsning.

Krävs ju endel sås för att dra runt hx35an med m51 maskin skulle jag tro .. Men vänta 1-2 veckor så har du svaret på hur den kommer lira ;) Och orkar inte min pump att levererar soppa till hx35an så är det bara att plocka bort pumpen o låta göran bygga värre :D !

Kör med original än så länge, skulle byta så fort jag fick igång bilen men hann ju bara ha den igång i 3 dagar ;) , Men m20 prylar är det som ögona är öppna efter. Men kommer nog köra med m50 starten o byta krans på svänghjulet istället.

//Elias
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 329
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 18/5 -11 sida 5

Inlägg av kickassford »

hehe. jo jag väntar med spänning på att få se hur det lirar.
men din koppling lär väl säga upp så fort du får upp laddtrycket =)


du går gärna länka till denna person som har flänsar, har sökt tidigare men ej hittat något..
varför sågar du kl-racing grenröret? det ser ju ut att flöda bra men kanske bristande kvalite?
- Full gas spar tid
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: lör maj 02, 2009 1:11 am
Ort: Vadstena / Orlunda

Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 18/5 -11 sida 5

Inlägg av Elias »

Jaa kopplingen kommer kasta in handduken vilken sekund som helst. Med hx30in så slirade kopplingen när man slog i 3an på hjulspinn. Lär ju inte bli bättre med en äkta hx35a ;)

Länken :
http://dcsforum.se/dieselsnack/viewtopic.php?f=9&t=6736" onclick="window.open(this.href);return false;

Vad jag hört o läst så är det bara skit pga att det spricker, oftast i kollektorn. Går ju att köpa och förstärka direkt innan du monterar .. Men jag tror ändå mer på att bygga ett eget :)

Liten mini update 19/5 -11

Köpte mig en hx35w med 12ans hus idag. Är bra mycket större än min förra hx30, så var orolig att detta aldrig skulle få plats mot ventilkåpan, Så rev bort det skurna agget ikväll o hängde dit hx35an provisoriskt bara för att se. O tacka gudarna, den passa som ett smäck, och downpipeflänset passa det med, behöver inte ens svetsa om vinkeln :D Fick dock karva lite i toppen med kapmaskin för att kompressorhuset låg ann , lika så fick jag karva lite på avgashuset :)

Så ikväll har jag förberett inför morgondagens montering, Har lite att inhandla imorn innan jag kan smacka dit den. Tänkte passa på att montera oljetrycksmätare och oljetempsmätare när jag ändå är igång, inga problem att koppla på tryckslangen som går till turbon eller ?

Bilder :

Bild

Bara provmonterad, Den interna wastegaten är redan bortplockad och pluggad.
Bild

//Elias
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 19/5 -11 sida 5

Inlägg av Johnny »

Fint med riktiga grejer! Ska bli skoj att se hur det fungerar. :)
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: lör maj 02, 2009 1:11 am
Ort: Vadstena / Orlunda

Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 19/5 -11 sida 5

Inlägg av Elias »

Kan meddela så här efter kvällens skruvande att det blev skit ! , hx35an med 12ans hus påtok för stort för min maskin. Börjar spola vid 2500varv, går segt som fan upp till 4500 då jag når 1,4bar o då går den riktigt bra upp till lite över 5000 då det är dags att växla .. jaa ni hör ju, precis jävla odugligt !

Ska ringa Göran Dieselmeken på måndag o höra ifall det går att bygga en värstingpump som orkar mata 35an eller om även en värstingpump kommer behöva mindre avgashus ..

//Elias
Användarvisningsbild
Mokko
För mycket laddtryck
Inlägg: 261
Blev medlem: mån okt 23, 2006 11:05 pm
Ort: Forsa (Hudiksvall)

Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 19/5 -11 sida 5

Inlägg av Mokko »

Synd att jag inte hade fått syn på denna tråd tidigare så att jag hade kunnat förklara att den turbon var på tok för stor för din motor, har kört på precis samma setup på min gamla 525tds och fick inte fullt ladd förän på 4500varv precis som dig, var helt hopplöst att köra bilen med den turbon tråkigt nog :(
Johannes Mokko
dieselmeken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 14, 2009 1:25 pm

Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 19/5 -11 sida 5

Inlägg av dieselmeken »

Byt till en mindre turbo, den stora behöver mer soppa än din maskin orkar svälja. Hade ungefär samma problem på min 525:a, alldeles för stor turbo, kicken kom vid 4500rpm, inte bra.
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 329
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 19/5 -11 sida 5

Inlägg av kickassford »

det va synd att den blev så seg med hx35an. I synnerhet eftersom jag inhandlat en sån på vinst eller förlust =)
aja, den kan nog komma till användning till nåt annat kul..

har du spanat in nåt annat aggregat?
det börjar ju kosta lite om man vill ha småa aggregat som klarar att flöda ordentligt..
jag har själv ingen koll alls på dom här små turbobeteckningarna... t03/04, t3, 16t osv..
- Full gas spar tid
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 19/5 -11 sida 5

Inlägg av Manne »

Snygg bil, svart som synden!
Riktig roligt projekt :)
Patrik Lindgren
Skriv svar