
Perfectruns -79 Malibu ET Racer Wheelies m.m. :-)
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer
Seriöst!
Om axeln ändår drar sig när man svetsar den kan man väl rikta upp det sista med en axel igenom och hylsor i lagerlägena i axeln och i lagerändorna innan man svetsar dit dom va?

Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Re: Vad är målet med bilen...
Varför inte SS legalt chassie...skapar fler möjligheter och ingång i en extremt tuff och rolig klass!
Btw, snyggt bygge!
Btw, snyggt bygge!
Nova Jörgen skrev:Efter att ha tävlat flitigt och ganska framgångsrikt i Bracket/ET Pro klassen med Novan som är tung (1490kg. på startlinjen ) och har smala däck ( 9x29.5x15 slicks ) samt ett nästan Stock legalt chassi d.v.s. orginal fram och bakvagn m.m. ( bladfjädrar och bolt on traction device ) så tyckte vi att det var dags för en uppdatering till lättare bil och bredare däck samt ett mer dragracing anpassat chassi.
En av dom vanligaste frågorna som dyker upp i så'na här trådär är: Vilken klass ska ni köra och vilka tider siktar ni på?
Vi tänker fortsätta att köra i någon eller några av alla ET-klasser som finns. Bracket, ET-Pro, Gatbil Index (MSDR-cupen), Super-Street till att börja med. Blir det en större motor i bilen så finns ET-Superpro, och Super Gas som ytterligare alternativ.
Drivlinan från Novan har vi kvar och borde räcka till höga 10 sekunderstider till att börja med, sen får vi se vad det blir.
Stuket på bilen kommer bli lite Super-Stock liknande, men den kommer inte att bli SS legal.
Nå't åt det här hållet
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer
Japp så är detKökarmicke skrev:Seriöst!Om axeln ändår drar sig när man svetsar den kan man väl rikta upp det sista med en axel igenom och hylsor i lagerlägena i axeln och i lagerändorna innan man svetsar dit dom va?

Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Vad är målet med bilen...
S/SS är klart en av mina favoritklasser. Men kostnaden i jämförelse med prestandan samt "besväret" (eller utmaningen kanske man ska säga) med det strikta tekniska reglementet, gör att jag valde bort det alternativet. En annan anledning är att jag blivit lite lat med åren och vill göra det lite enkelt för mig. Min förra bil (den gula Novan) byggde jag med siktet inställt på H/SA med 255hp 350cu in. Men även där så tog motivationen och pengarna slut innan jag nådde ända fram, av tidigare nämnda anledning.jp skrev:Varför inte SS legalt chassie...skapar fler möjligheter och ingång i en extremt tuff och rolig klass!
Btw, snyggt bygge!
Jag brukar skämtsamt kalla S/SS för Bracketracing DeLux. För det är mest bracketracing, tills man står brevid nå'n med samma klassning.
Kul att du gillar bygget

Ha de'
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer
Då har jag kommit lite längre med bakaxeln. Jag svetsade dom innre stora bitarna av "rygg"förstärkningen på axeln när den satt fast och förspänd i jiggen. När jag svetsat klart ( en liten bit i taget ) och allt hade svalnat så lossade jag axeln ur jiggen. Upptäckte att den inte dragit sig så mycket som jag trodde, utan den var fortfarande aningens lite "förspänd". Klart irriterande
.
Hur som helst jag fortsatte med att svetsa klart alla fyrlinkplattor, även dom lite i taget. Under tiden funderade jag på hur jag skulle fixa till det lilla iritationsmomentet med "förspänningen". Egentligen så var det helt betydelselöst då det var mindre än en millimeter per sida när jag kollade med linjal och bladmått. Men fortfarande iriterande.
Sedan var det dom yttre bitarna av förstärkningen kvar. Då fick jag en ide. Först så slipar jag till biten så jag får en svetsspalt på ett par millimeter runt 4-link plattorna och baktill på ryggen av förstärkningen. Sedan så svetsar jag fast den helt i axelröret (lite i taget). När det var gjort då brände jag på med så mycket värme jag kunde och svetsade hela baksidan av förstärkningen på en gång. Å ta mig tusan den drog ihop sig lite bakåt när den kallnat så det blev spikrakt. Lika delar tur och erfarenhet skulla jag vilja påstå. Nöjd å glad drog jag iväg å käkade lunch.
Mätt å belåten så fortsatte jag med att svetsa dit förstärkningsrören från nederdelen av 4-linkplattorna in mot mittendelen av axelhuset. Efter det så tog jag fram hylsorna till lagerlägena och jiggstången för att få ytterändarna på plats. Dom blir bara punktade så länge. jag vill prova axeln på plats i bilen med rätt fälgar och däck för att kolla så det passar ordentligt innan jag svetsar det sista.
Hmmm... det blev vist lite mycket text, här kommer några bilder.





Ha de'

Hur som helst jag fortsatte med att svetsa klart alla fyrlinkplattor, även dom lite i taget. Under tiden funderade jag på hur jag skulle fixa till det lilla iritationsmomentet med "förspänningen". Egentligen så var det helt betydelselöst då det var mindre än en millimeter per sida när jag kollade med linjal och bladmått. Men fortfarande iriterande.
Sedan var det dom yttre bitarna av förstärkningen kvar. Då fick jag en ide. Först så slipar jag till biten så jag får en svetsspalt på ett par millimeter runt 4-link plattorna och baktill på ryggen av förstärkningen. Sedan så svetsar jag fast den helt i axelröret (lite i taget). När det var gjort då brände jag på med så mycket värme jag kunde och svetsade hela baksidan av förstärkningen på en gång. Å ta mig tusan den drog ihop sig lite bakåt när den kallnat så det blev spikrakt. Lika delar tur och erfarenhet skulla jag vilja påstå. Nöjd å glad drog jag iväg å käkade lunch.
Mätt å belåten så fortsatte jag med att svetsa dit förstärkningsrören från nederdelen av 4-linkplattorna in mot mittendelen av axelhuset. Efter det så tog jag fram hylsorna till lagerlägena och jiggstången för att få ytterändarna på plats. Dom blir bara punktade så länge. jag vill prova axeln på plats i bilen med rätt fälgar och däck för att kolla så det passar ordentligt innan jag svetsar det sista.
Hmmm... det blev vist lite mycket text, här kommer några bilder.





Ha de'
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer
som om man skulle gjort det själv 

Senast redigerad av Martin H den tis maj 03, 2011 7:42 pm, redigerad totalt 1 gånger.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer
Hur går det här då????????
Njae...det händer en massa saker i tillvaron som ibland sätter stopp för så'nt man helst vill hålla på med. Så racerbilsprojektet fortskrider på sparlåga för tillfället, men tro inte att vi gett upp eller tröttnat. Det kommer bli bättre framöver hoppas jag.
Lite blir det gjort i eller snarare utanför garaget trots allt. Mycket tack vare bra kompisar.
Raceteamet har en gammal buss också, som det fixas en del med.
Projekttråd med dagens uppdateringar finns här
http://forum.musclecars.nu/showthread.php?t=1593&page=5" onclick="window.open(this.href);return false;
En liten teaser bild...

Njae...det händer en massa saker i tillvaron som ibland sätter stopp för så'nt man helst vill hålla på med. Så racerbilsprojektet fortskrider på sparlåga för tillfället, men tro inte att vi gett upp eller tröttnat. Det kommer bli bättre framöver hoppas jag.
Lite blir det gjort i eller snarare utanför garaget trots allt. Mycket tack vare bra kompisar.
Raceteamet har en gammal buss också, som det fixas en del med.
Projekttråd med dagens uppdateringar finns här
http://forum.musclecars.nu/showthread.php?t=1593&page=5" onclick="window.open(this.href);return false;
En liten teaser bild...

Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer
hur går det med bil , buss och rörkrökning?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer
Det står inte helt stilla med bygget.
Jag å Hasse behövde lite inspiration, så vi kastade dit bakaxel å 4-link pinnar för att se ungefär hur det kommer att bli.



Det som inte blev som jag tänkt mig är att hjulen kom alldeles för långt in i hjulhusen. Jag har byggt axeln efter ritningen som följde med bakramen, å det blev för smalt. Så det blir till att göra om, göra rätt

Vi har också centrerat motor och låda i chassit. Det blev lite pusslande med olika motorfästen innan dom hamnade i mitten. Innan vi började med det här så har jag inte tänkt på att framvagnsbalken är så "offset byggd" från fabriken. Kolla på avståndet från svetsen till bärarmsinfästningen och kanten till vecket i balken (där hylsan står)


Vi har fått dit rör nr. 6a, 6b och 6c Enligt SFI 25.5 specen.



Rör 6c får även tjänstgöra som växellådsbalk. Det finns en del krav på infästningen och div. mått på placeringen att följa.

Som jag nämnt tidigare, så har jag inte tänkt mig att bilen ska vara "PRO MOD låg" även om det ser rätt fräckt ut. Jag vill ha en lite mer praktisk markfrigång. Det gör att 4-link infästningen i chassit antagligen hamnar lite annorlunda än det som var monterat på bakramen när den inhandlades.

Så fram med kapen och bort med plattorna.

Det kommer dit en annan modell av platta, den har ett hål mer än dom gamla. Hålen sitter också något tätare i den nedre raden. Dom nya plattorna kommer jag bara att punkta dit där jag tror att dom ska vara. När bilen är helt klar så kan jag väga och mäta allt, då svetsar jag fast dom eller flyttar dom ytterligare om det behövs.

Allt för den här gången
STAY TUNED....
Ha de'
Jag å Hasse behövde lite inspiration, så vi kastade dit bakaxel å 4-link pinnar för att se ungefär hur det kommer att bli.



Det som inte blev som jag tänkt mig är att hjulen kom alldeles för långt in i hjulhusen. Jag har byggt axeln efter ritningen som följde med bakramen, å det blev för smalt. Så det blir till att göra om, göra rätt


Vi har också centrerat motor och låda i chassit. Det blev lite pusslande med olika motorfästen innan dom hamnade i mitten. Innan vi började med det här så har jag inte tänkt på att framvagnsbalken är så "offset byggd" från fabriken. Kolla på avståndet från svetsen till bärarmsinfästningen och kanten till vecket i balken (där hylsan står)


Vi har fått dit rör nr. 6a, 6b och 6c Enligt SFI 25.5 specen.



Rör 6c får även tjänstgöra som växellådsbalk. Det finns en del krav på infästningen och div. mått på placeringen att följa.

Som jag nämnt tidigare, så har jag inte tänkt mig att bilen ska vara "PRO MOD låg" även om det ser rätt fräckt ut. Jag vill ha en lite mer praktisk markfrigång. Det gör att 4-link infästningen i chassit antagligen hamnar lite annorlunda än det som var monterat på bakramen när den inhandlades.

Så fram med kapen och bort med plattorna.

Det kommer dit en annan modell av platta, den har ett hål mer än dom gamla. Hålen sitter också något tätare i den nedre raden. Dom nya plattorna kommer jag bara att punkta dit där jag tror att dom ska vara. När bilen är helt klar så kan jag väga och mäta allt, då svetsar jag fast dom eller flyttar dom ytterligare om det behövs.

Allt för den här gången
STAY TUNED....
Ha de'
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer
Hej!
Går bygget framåt...eller är det kanske semester , gärna en uppdatering..
Mvh Peter
Går bygget framåt...eller är det kanske semester , gärna en uppdatering..
Mvh Peter
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer
Njaee....det har mest varit bygga på racebussen ett tag nubeltis skrev:Hej!
Går bygget framåt...eller är det kanske semester , gärna en uppdatering..
Mvh Peter

Bakaxelavdelningen har det varit fullt upp med också. Så det blir lite "ryckigt" tempo med racebilen. Men lugn bara det kommer...

Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer
Det står skrämmande stilla med racebilsbygget. Men ett framgångsrikt raceteam består inte bara av en racebil...även om den har en ganska stor betydelse i sammanhanget
Det är en massa saker runtomkring som ska funka också. Så vi jobbar vidare med bussen medans det är skönt att vara utomhus å jobba. Det fins lite uppdateringar om hur det fortskrider på våran hemsida http://www.perfectrun.se" onclick="window.open(this.href);return false; för er som är nyfikna.
Den stora nyheten i garaget just nu är att jag har investerat i en bättre beg. TIG svets i NY-skick, detta till ett mycket bra pris för min del.

Jag har aldrig svetsat med en TIG förut...men internet är min vän, det finns mycket bra info.
Efter lite telefon support från "svågerns" son Mika (AKA "hulta" i TEAM BOOST PERFORMANCE ) så tog jag mina första stapplande steg i TIG svetsningens ädla konst...tack för hjälpen "hulta"

Ja en sak är säker...det behövs "lite"
mer övning, gärna med en instruktör.
Nåja det är bara att nöta på så blir det bra tillslut.

Det är en massa saker runtomkring som ska funka också. Så vi jobbar vidare med bussen medans det är skönt att vara utomhus å jobba. Det fins lite uppdateringar om hur det fortskrider på våran hemsida http://www.perfectrun.se" onclick="window.open(this.href);return false; för er som är nyfikna.
Den stora nyheten i garaget just nu är att jag har investerat i en bättre beg. TIG svets i NY-skick, detta till ett mycket bra pris för min del.


Jag har aldrig svetsat med en TIG förut...men internet är min vän, det finns mycket bra info.
Efter lite telefon support från "svågerns" son Mika (AKA "hulta" i TEAM BOOST PERFORMANCE ) så tog jag mina första stapplande steg i TIG svetsningens ädla konst...tack för hjälpen "hulta"

Ja en sak är säker...det behövs "lite"

Nåja det är bara att nöta på så blir det bra tillslut.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer
Fränt! Öva, öva så blir de bra
Jag klara mig oxå utan tig tills jag skaffade den, nu kan man inte va utan 


Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer
de va så lite,
som micke säger, när man väl har en tig och börjat behärska den blir lixom mig svetsen som bort glömd
som micke säger, när man väl har en tig och börjat behärska den blir lixom mig svetsen som bort glömd

TEAM BOOST PERFORMANCE
michael hultgren
michael hultgren
Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer
Har Garagesäsongen börjat ännu i detta Garage ?
Har det blivit några framsteg på Projektet !
MVH Mats

Har det blivit några framsteg på Projektet !
MVH Mats
