Säls Opel kadett coupe. Mercedes M111. kompressor-turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck

Re: Säls Opel kadett coupe. Mercedes M111. kompressor-turbo

Inlägg av säl »

Hittar ju naturligvis inte där jag läste om bilen nu , det var på något forum med lite byggbilder,

Kollade igenom videon lite snabbt, och han som äger bilen pratar om "compound system like the lancia group b rally car" så jag tror att ägeren har blandat ihop begreppen lite. :wink:

Däremot så säger han som byggt bilen "combo-charging" vilket bör vara samma som twin charging.

Bild på lancias grupp b system.
Dom använde dubbla intercoolers, men annars så kopplas kompressorn förbi då turbon laddar, via spjället över kompressorn
Bild
Hudson Terraplane "Nya Lowriderbygget"-38
Chevrolet impala ss cab "Lowrider" -66
Opel kadett c coupe -79 Nu med Mercedes 2,3 kompressor,turbo vems.
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Chevrolet impala "Lowrider" -60. såld :( .....
Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

Du har så rätt så :) Jag hade hakat upp mig på Compound modellen, en setup som jag måste erkänna att jag gillar tanken med ;)

Hur som kommer det garanterat bli en kul motor! :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Modlendingen
För mycket laddtryck

Inlägg av Modlendingen »

Noe nytt her da?? :)
Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck

Inlägg av säl »

Tyvär inget nytt.
håller på att köpa en gård med verkstad. men det blev lite dyrare än vad jag tänkt mej så jag har jobbat arslet av mej hela våren/sommaren för att få ihop till kontantinsatsen. så allt vad bilar heter har legat på is :(

Det enda jag gjort i garaget är att besiktiga impalan.

Men "förhoppningsvis" så skrivs papperna på gården nu snart, sen ska gamla huset bort, verkstaden snyggas till, sen så det det skruvas opel tills fingrarna blöder :hihi:

Nånting som jag funderar på att göra med opeln är att flytta upp framvagnsbalken med bärarmsfästena ca:7cm.
Blir lite knåpande i rambenen men inte så farligt.

Sen höja golvet, hjulhusen och rambenen bak över bakaxeln samt flytta upp skärmkanterna ca:10cm och plasta nya breddare.

Siktar på att kunna åka på breda 17" fälgar och ha bilen så låg som jag vill utan att framvagnsinställningarna och fjädringsvägen blir lidande.

Men motor , låda och växellådstunnel ska dit först
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

Är de inte nog så enkelt att sänka karossen över hela plattan då? Så mkt som 10cm kanske inte går, men rätt mycke borde de gå göra :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck

Inlägg av säl »

Äntligen har jag haft lite tid över att skruva, så nu kommer en liten uppdatering.

Har köpt ett till hus, fast en gård denna gång. stoor gräsmatta 2ha åkerplätt, fiskodlingsdamm å 8,5ha skog :thumbright: Å det bästa av allt, egen verkstad och inga jävla grannar :hihi:

Bilden är ett flygfoto tagit för ett par år sedan. det är bara den lilla fiskdammen som är fylld på kortet, det är en större damm på andra sidan invallningen med dammlucka å hela köret som var tömd då kortet togs. förra ägarna odlade visst både öring och regnbåge.

Bild

Å här skruvar jag då opel bland annat, nu då man ska bli hobbybonde så köptes traktorn dom haft åxå.
194m2 lada med 90m2 isolerad verkstad och en halv övervåning.
Det finns även en 30m2 gammal svinstia med gjuten platta, isolerade och plåtade väggar och avlopp som ska bli lackbox framöver.

Bild

Men tillbaka till opeln. har nu provat lyfta i motorn med växellåda och mätt in var den ska hamna. blev ännu längre bak än vad jag hade tänkt, men det gör inget :wink: Fick kapa ur golvet längre bak bara.

Bild

Där kommer den att hamna tillslut. ni får blunda över att det är så stökigt, alla saker har inte hamnat på rätt plats än, va bara tvungen att tjuvskruva lite.

Bild

Å inuti bilen, turbon kommer nog hamna ganska långt bak och långt ner som det ser ut nu.

Bild

började sedan knåpa på kompressorfästet, original gick tyvär inte att använda då kompressorn stöp i rambenet. det är jävligt trångt bredvid motorn... som vanligt. men jag tror att det börjar närma sej. satte kompressorn så nära blocket som det går. sen hamnar väl turbon bakom kompressorn då om det går som tänkt

Bild

Mycket smidigt att kunna ha en motor å bygga fästen å sen provmontera på den andra som sitter i bilen

Bild

Nu hoppas jag det blir lite bättre med uppdateringarna framöver. 8)
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Modlendingen
För mycket laddtryck

Inlägg av Modlendingen »

Gratulerer med fin gård, er på jakt etter noe det samme sjølv, bedre å bruke 5 mill NOK på gård med verksted og stor låve enn 4 mill for ein stusselig leilighet i sentrum :whistle:

Uannsett, ser gromt ut med motoren :mrgreen:
nicke.t
Forumsberoende

Inlägg av nicke.t »

jäklar va fin gård.
tel 0707149931
Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck

Inlägg av säl »

Tackar!
ångrar inte en sekund att vi har flyttat ut på landet, har hållit på med det här husköpet i nästan 2 år nu så det känns skönt att det gått igenom. det blev sålt via förvaltare/förmyndare sen änkan som bodde där blivit dement. å myndigheter är ju inte känd för att vara snabba :wink:

Bodde tidigare i ett bostadsområde ca: 4km från centrum, hade 7km till garaget. Om man ens funderade på att starta upp nån rolig bil hemma på infarten så hade man polisen snurrandes runt huset typ.

Nu helt plötsligt har man massor av tid över känns det som och jag kör inte lika mycket bil längre, vill inte åka hemifrån :hihi: .
hunden kan springa lös hela dagen och man kan gå naken ute på gräsmattan å dricka öl utan att nån bryr sej, förutom frun då som undrar va fan man sysslar med.

Rekomenderar stark att bo en bit utanför. vi har nu 2,5 mil in till centrum å 6km till affärer, mack å pizza o.s.v känns helt ok än så länge.

Va å hämtade lite inspiration så man kanske hinner få igång bilen till vintern :thumbright:

1 uppsättning lappi isdäck

Bild

Funderar på att svarva ner avgashuset på turbon med, svetsa igen wg´n å ta bort allt som sticker ut. läste nån tråd om att svetsa dit en extern wg på ett avgashus å att man ska värma å kyla av huset sakta, frågan är hur viktigt det är om man bara ska bränna fast en v-bands fläns och svetsa igen hålet till wg´n

Kan ju värma upp huset med gasen, bränna fast det med tigen sen stoppa det i sand då man svetsat klart? blir ju inge extrema påfrestningar på det jag svetsar dit. va tror ni som kan?

Bild

måste skaffa en kamera känner ja.. blir så sunkit i garaget med mobilen
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck

Inlägg av säl »

Fortfarande väldigt långt mellan uppdateringarna. men det beror på att det inte har skruvats så mycket.

Har renoverat en del i gamla huset, samt försökt få någon ordning i garaget,
har rivit ut mer på övervåningen i verkstan och satt upp hyllor så jag har nånstans att läga alla saker, har satt up 15 sektioner med hyllor och 4-5 hyllplan i varje sektion så det borde jag klara mej en stund på.

Satte även in en kamin i verkstan lite provisoriskt så man kan hålla lite värme medans jag är där, kör grundvärme 5 grader nu med element och med kaminen går det fort att få varmt.
Sen till sommaren så ska jag dra en kulvert och koppla in mej på jordvärmepumpen i huset. :thumbright:

annars har det mest blivit en jäkla massa snöskottning, :)
Satte fast traktorn i en snödriva för några veckor sedan, tur man har en "kamphund" som gärna hjälper till då husse klantat sej :hihi:

Bild

Men jag har lyckats skruvat lite opel iaf,

Plockade bort gummiskyddet under torkarmotorn och hittade varför det va blött på golvet ibland... men det lilla som är kvar av torpedväggen är ändå mest bara ivägen så jag kapade bort den,

Bild

Bild

kapade bort andra sidan då jag liks va igång, blir en helt ny torped längre bak än original.

Bild

budade hem en koppling på ebay, blev en treskivig quartermaster som ska göras om till en tvåskivig. Det kommer knappast bli strippenkörning med klistriga slicks, utan bilen blir mer åt banracing hållet, så det borde fungera,, annars får jag väl byta sen.

Bild

innan jag lämnade iväg svänghjulet på bearbetning så nollade jag motorn rilktigt för att kolla så markeringen på remskivan stämde. kollade först på gamla motorn och även på den jag ska använda på "riktigt"

Borrade ur ett tändstift och svetsade på en mutter, i med en lång bult så hade jag ett stopp för kolven.
Bild

stannade kolven mer remskivan på 10grader föd , vred sedan motorn åt andra hållet till det tog stopp, å då stannade remskivan på 10grader åt andra hållet, stämde perfekt med andra ord.
märkte sedan ut svänghjulet, var jag ville ha trigger punkter o.s.v och lämnade sedan iväg det och kopplingen.

Bild

Bild

Har slipat ett alufäste med rondellen strax bredvid, därav allt det glittriga på blocket :wink:
Senast redigerad av säl den lör jan 05, 2013 4:19 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck

Inlägg av säl »

nästa steg blev att passa i motorn för gott.

På plats med motorfästen.
Bild

Växellådsbalk.
Bild

Sen köpte jag en högerstyrd elektrisk styrservo från england, den kommer från en 2007 opel corsa.
Jäkligt smidig liten sak, köpte även en kontroller från portugal så man kan ställa servoverkan med en liten ratt på instrumentbrädan :thumbright: ska bli spännande att se hur den fungerar.

Bild

Här sitter den på plats i bilen, har flyttat bak ratstången en del mot original, även stolarna och pedalerna hamnar ca10-15 cm längre bak än original.

Provkörde servon i bilen och den funkar fint. alldeles knäpptyst är den. blir väl kanske anorlunda då den får jobba lite mer.
Bild

Sen fick jag hem en styrutväxling 2:1. och resten av rattstången blir då såhär.
Corsans knutkors, sen en bit av kadettens originalrattstång, sen en splinesad svetsände, utväxling, splinesad knut som svetsas i kadettens styrväxel.

Gorde svetsprov på bitarna enligt sfros bygghandbok och det var inga som helst problem

Bild

och på plats.
allt sitter bara löst, ingen mening att helsvetsa förren jag vet hur resten av bilen ser ut
Bild
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck

Inlägg av säl »

Nån som vet vad man kan köpa för lämplig kamera? skulle ha haft en lagom systemkamera så det går å knäppa vettiga bilder.
Mobilbilderna ser ju ut som skit, allt ser ju bara smutsigt och äckligt ut som det är nu.
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck

Inlägg av säl »

Fick hem två paket igår.

Nya powerflexbussningar till framvagnen är ju altid kul :thumbright:

Bild

Sen kom även mina fälgar.
Börjar med 17" pegeuot plåtisar, då kan jag bredda och flytta et lite som jag vill, sen nångång då allt stämmer kan man kolla på lite lyxigare fälgar.

Bild

Mätat lite med skärmbreddarna och fälgarna. Dom blir mest troligt 17x10 både fram å bak fast olika et. skodda med 235/40-17 runt om.
Då kan jag även åka "stcc" slicks på bilen med dom här fälgarna om jag skulle vilja

ungefärliga fälgkanter fram å bak :twisted:

Bild

Bild
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Fränt bygge! Gillar motorvalet, kommer bli intressant att se hur det fungerar sen.
Gillar kadetter överhuvud taget med :)

Schysst ställe på landet du skaffat dig!. så skulle man bo!
Tips ang kamera är att köpa en kompakt-kamera om du inte behöver systemkamera för övrigt bruk, inte kul att ha en känslig kamera för flera tusen i den miljön och det finns riktigt billiga som tar vettiga bilder. kolla tex mediamarkt eller netonnet.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck

Inlägg av säl »

subw000fer skrev:Fränt bygge! Gillar motorvalet, kommer bli intressant att se hur det fungerar sen.
Gillar kadetter överhuvud taget med :)

Schysst ställe på landet du skaffat dig!. så skulle man bo!
Tips ang kamera är att köpa en kompakt-kamera om du inte behöver systemkamera för övrigt bruk, inte kul att ha en känslig kamera för flera tusen i den miljön och det finns riktigt billiga som tar vettiga bilder. kolla tex mediamarkt eller netonnet.
Tackar!
Jo det blir nog spännande, tanken är att sfro regga som ombyggt fordon, fast utan turbon då såklart.
2,3l kompressormotorn ska lämna 193hk så det ska fungera att regga med,

Trivs som fan där vi bor nu. har ett helt annat lugn i kroppen. längtar tills det blir sommar så vi kan börja fixa ordning gräsmattan och gräva om dammen, tänker göra en ö i mitten med grillring å en hängbro över, å frun hade tänkt plantera in kräftor :thumbright:

Har länge varit sugen på en systemkamera, skulle vara kul å ha till annat med.
å då jag har så nära till garaget så kan jag gå in å hämta den å knäppa kort på det jag gjort sen gå in med den i huset så den inte blir full med slipdamm o.s.v,,, inbillar jag mej iaf, förmodligen lär den väl ligga i garaget hela tiden å bli förstörd. typ som bärbara datorn :lol:
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Skriv svar