Christer J toppar och annat.....

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Martin H »

oj oj oj vad fina delar :thumbright: vad är tänket med det långa grenröret? sitter inte wg
lite lågtrycksvänlig?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Kadett4wd »

Sjukt snyggt!!!!!!!!!!


Det är 'samma setup' som på min lille kadett =) =) =)
Wastegaten sitter väl i kollektorn?
Kanske bitvis i det raka(böjda) röret innan turbon?
Funkar asbra iaf kan jag ge medhåll på ;)

edit: en bild så de som inte sett kan se ;)
Bild
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Kökarmicke »

Jävligt fräna prylar! :thumbright:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Tommy Luhr »

Overkligt fina saker!
Riktigt kul att se att ni lägger ner er och gör saker med finess och funktion.
Spännande avgashus på turbon, svetsat ihop?
Vågar man fråga vad turbon är in i mm?
Var inte snål med bilder nu för det är ren porr detta:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Jens Gustavsson »

mycket fina hantverk, helt overkligt för oss vanliga hemma mekare :thumbright:

det va ganska långa grenrörs pipor för de varvtal ni åker? räknar ni och kör på andra pulsen istället för den vanligare tredje eller känns det bara rätt den längden?
turbon såg helt otroligt fin ut vad väger den och är måtten hemliga eller? :hihi:
mvh jens
Christer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Ort: Göteborg

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Christer »

Martin H skrev:oj oj oj vad fina delar :thumbright: vad är tänket med det långa grenröret? sitter inte wg
lite lågtrycksvänlig?
Tack. Det är svårare att kontrollera laddtryck på en mettismotor, så därför sätter vi wastegaten där den är effektivast.
Jens Gustavsson skrev:mycket fina hantverk, helt overkligt för oss vanliga hemma mekare :thumbright:

det va ganska långa grenrörs pipor för de varvtal ni åker? räknar ni och kör på andra pulsen istället för den vanligare tredje eller känns det bara rätt den längden?
turbon såg helt otroligt fin ut vad väger den och är måtten hemliga eller? :hihi:
mvh jens
Tack.
Det är räknat till andra pulsen. Runt 9000rpm ,följdaktligen en bit kortare en ett Super 2000 rör. Tror det ser lite längre ut
på bild en vad det är. Turbon väger 18,5kg, org väger den 36kg. Det är en 98mm ind.

/Christer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Jens Gustavsson »

intresant att ni går på andra pulsen vad är fördelarna med det tror ni? starkare puls?

super 2000 vist är det sugmotor rally bilar? kör de med andra pulsen också nuförtiden?

berätta mer om insuget det såg ju sjukt ut hur många delar är det byggt i och så?
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Toffe »

Fränt...
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Christer J »

Jens Gustavsson skrev:intresant att ni går på andra pulsen vad är fördelarna med det tror ni? starkare puls?

super 2000 vist är det sugmotor rally bilar? kör de med andra pulsen också nuförtiden?

berätta mer om insuget det såg ju sjukt ut hur många delar är det byggt i och så?
Super 2000 = STCC, Ju tidigare puls, desto högre amplitud.
Insuget är billettfräst i 2 delar (sanslöst materialspill) och är också tänkt att stämma av vid
samma varvtal.
Jag måste tacka några personer som gjort projekten möjliga.
Pär = mästerfräsarn
Micke, proflow manifolds = grenrörs mannen
Mikael tianen Emtes = Cad guru som ritar allt jag drömmer ihop
Bild

/Christer
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av robban »

Är det ett garret kompressorhjul? Och vilket turbinhjul använder du?

Snyggt insug, bra med sprängblock, man vill inte spräcka en sådan skönhet. :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Erland Cox »

Beräknar du turboavgasgrenrören likadant som suggrenrör?

Erland
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Henrik Braun »

h e l v e t e vilka fina grejor ni gjort!! Bara värst =)

Är avgashuset också i billet eller är det modifierat gjutet?
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Jonathan_ »

Man kan inte annat än att häpna, fantastiskt vackert! :thumbright:

Avgashuset ser ut att vara billetfräst i två halvor och sedan ihopsvetsat?
Iof kan man väl svetsa i gjuta, rostfria legeringar också.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Christer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Ort: Göteborg

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Christer »

robban skrev:Är det ett garret kompressorhjul? Och vilket turbinhjul använder du?

Snyggt insug, bra med sprängblock, man vill inte spräcka en sådan skönhet. :)
Tack, Det är en BW S500 inga Garrett prylar här....
Erland Cox skrev:Beräknar du turboavgasgrenrören likadant som suggrenrör?

Erland
Ja
Henrik Braun skrev:h e l v e t e vilka fina grejor ni gjort!! Bara värst =)

Är avgashuset också i billet eller är det modifierat gjutet?
Tack. Huset är cnc fräst i billett rostfritt.
Bild
Bild
/Christer
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Tommy Luhr »

Det är inga fel på fantasin iaf:)
Intressant att ni stämmer av på andra pulsen, den är ju starkast.

Skall bli kul att se denna motorn smiskas sen :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar