lite lågtrycksvänlig?
Christer J toppar och annat.....
-
Martin H
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: Christer J toppar och annat.....
oj oj oj vad fina delar
vad är tänket med det långa grenröret? sitter inte wg
lite lågtrycksvänlig?
lite lågtrycksvänlig?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Christer J toppar och annat.....
Sjukt snyggt!!!!!!!!!!
Det är 'samma setup' som på min lille kadett =) =) =)
Wastegaten sitter väl i kollektorn?
Kanske bitvis i det raka(böjda) röret innan turbon?
Funkar asbra iaf kan jag ge medhåll på
edit: en bild så de som inte sett kan se

Det är 'samma setup' som på min lille kadett =) =) =)
Wastegaten sitter väl i kollektorn?
Kanske bitvis i det raka(böjda) röret innan turbon?
Funkar asbra iaf kan jag ge medhåll på
edit: en bild så de som inte sett kan se

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: Christer J toppar och annat.....
Jävligt fräna prylar! 
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Christer J toppar och annat.....
Overkligt fina saker!
Riktigt kul att se att ni lägger ner er och gör saker med finess och funktion.
Spännande avgashus på turbon, svetsat ihop?
Vågar man fråga vad turbon är in i mm?
Var inte snål med bilder nu för det är ren porr detta:)
Riktigt kul att se att ni lägger ner er och gör saker med finess och funktion.
Spännande avgashus på turbon, svetsat ihop?
Vågar man fråga vad turbon är in i mm?
Var inte snål med bilder nu för det är ren porr detta:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Christer J toppar och annat.....
mycket fina hantverk, helt overkligt för oss vanliga hemma mekare
det va ganska långa grenrörs pipor för de varvtal ni åker? räknar ni och kör på andra pulsen istället för den vanligare tredje eller känns det bara rätt den längden?
turbon såg helt otroligt fin ut vad väger den och är måtten hemliga eller?
mvh jens
det va ganska långa grenrörs pipor för de varvtal ni åker? räknar ni och kör på andra pulsen istället för den vanligare tredje eller känns det bara rätt den längden?
turbon såg helt otroligt fin ut vad väger den och är måtten hemliga eller?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Christer J toppar och annat.....
Tack. Det är svårare att kontrollera laddtryck på en mettismotor, så därför sätter vi wastegaten där den är effektivast.Martin H skrev:oj oj oj vad fina delarvad är tänket med det långa grenröret? sitter inte wg
lite lågtrycksvänlig?
Tack.Jens Gustavsson skrev:mycket fina hantverk, helt overkligt för oss vanliga hemma mekare![]()
det va ganska långa grenrörs pipor för de varvtal ni åker? räknar ni och kör på andra pulsen istället för den vanligare tredje eller känns det bara rätt den längden?
turbon såg helt otroligt fin ut vad väger den och är måtten hemliga eller?![]()
mvh jens
Det är räknat till andra pulsen. Runt 9000rpm ,följdaktligen en bit kortare en ett Super 2000 rör. Tror det ser lite längre ut
på bild en vad det är. Turbon väger 18,5kg, org väger den 36kg. Det är en 98mm ind.
/Christer
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Christer J toppar och annat.....
intresant att ni går på andra pulsen vad är fördelarna med det tror ni? starkare puls?
super 2000 vist är det sugmotor rally bilar? kör de med andra pulsen också nuförtiden?
berätta mer om insuget det såg ju sjukt ut hur många delar är det byggt i och så?
super 2000 vist är det sugmotor rally bilar? kör de med andra pulsen också nuförtiden?
berätta mer om insuget det såg ju sjukt ut hur många delar är det byggt i och så?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Christer J toppar och annat.....
Fränt...
-
Christer J
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 202
- Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
- Ort: Göteborg
Re: Christer J toppar och annat.....
Super 2000 = STCC, Ju tidigare puls, desto högre amplitud.Jens Gustavsson skrev:intresant att ni går på andra pulsen vad är fördelarna med det tror ni? starkare puls?
super 2000 vist är det sugmotor rally bilar? kör de med andra pulsen också nuförtiden?
berätta mer om insuget det såg ju sjukt ut hur många delar är det byggt i och så?
Insuget är billettfräst i 2 delar (sanslöst materialspill) och är också tänkt att stämma av vid
samma varvtal.
Jag måste tacka några personer som gjort projekten möjliga.
Pär = mästerfräsarn
Micke, proflow manifolds = grenrörs mannen
Mikael tianen Emtes = Cad guru som ritar allt jag drömmer ihop

/Christer
Re: Christer J toppar och annat.....
Är det ett garret kompressorhjul? Och vilket turbinhjul använder du?
Snyggt insug, bra med sprängblock, man vill inte spräcka en sådan skönhet.
Snyggt insug, bra med sprängblock, man vill inte spräcka en sådan skönhet.
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
-
Erland Cox
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Christer J toppar och annat.....
Beräknar du turboavgasgrenrören likadant som suggrenrör?
Erland
Erland
- Henrik Braun
- Forumsberoende
- Inlägg: 663
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
- Ort: Karlshamn
Re: Christer J toppar och annat.....
h e l v e t e vilka fina grejor ni gjort!! Bara värst =)
Är avgashuset också i billet eller är det modifierat gjutet?
Är avgashuset också i billet eller är det modifierat gjutet?
1018hp 1215nm S38 i E28
0708438759
0708438759
Re: Christer J toppar och annat.....
Man kan inte annat än att häpna, fantastiskt vackert!
Avgashuset ser ut att vara billetfräst i två halvor och sedan ihopsvetsat?
Iof kan man väl svetsa i gjuta, rostfria legeringar också.
Avgashuset ser ut att vara billetfräst i två halvor och sedan ihopsvetsat?
Iof kan man väl svetsa i gjuta, rostfria legeringar också.
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Christer J toppar och annat.....
Tack, Det är en BW S500 inga Garrett prylar här....robban skrev:Är det ett garret kompressorhjul? Och vilket turbinhjul använder du?
Snyggt insug, bra med sprängblock, man vill inte spräcka en sådan skönhet.
JaErland Cox skrev:Beräknar du turboavgasgrenrören likadant som suggrenrör?
Erland
Tack. Huset är cnc fräst i billett rostfritt.Henrik Braun skrev:h e l v e t e vilka fina grejor ni gjort!! Bara värst =)
Är avgashuset också i billet eller är det modifierat gjutet?


/Christer
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Christer J toppar och annat.....
Det är inga fel på fantasin iaf:)
Intressant att ni stämmer av på andra pulsen, den är ju starkast.
Skall bli kul att se denna motorn smiskas sen
Intressant att ni stämmer av på andra pulsen, den är ju starkast.
Skall bli kul att se denna motorn smiskas sen
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169