dt 50 50cc racer

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Filip L
Forumsberoende

Re: d50mx 50cc trim frågor

Inlägg av Filip L »

ska testa med nya lameller samt ny olja i morgon och se om det funkar som det ska då, räcker inte de blir de nya fjädrar.
tack för svar! :thumbright:
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Glöm inte att marinera de nya lamellerna i samma olja som du ska köra med, gärna över natten!
Filip L
Forumsberoende

Inlägg av Filip L »

tjohopp, ska snart porta upp en annan 50cc cylinder som jag har liggandes... satt å läste på tråden "vässade cylindrar" mycket intressant tråd enligt mig :thumbright: sen såg jag en del bilder och så på LD's 70cc cylinder som han hade lyckats klämma in boysenportar samt 2 vingportar till avgasporten :o och då började ju tankarna vandra och så, har kollat på cylindern och boysenportar skulle de inte vara några porblem att klämma in ( skulle kunna göra mina mkt bredare också pga att jag har 5mm minder borr :thumbright: ) var på registret brukar sådana portar hjälpa? och ska jag bara göra så stora jag kan utan att komma åt pinnbulten? och angående vingar till avgassidan, om jag ska klämma in den snett ovanför spolporten närmast avgasporten kommer det bli väldigt trångt mot pinnbulten samnt kanalen som går från vevhuset upp till spolporten, så kommer det bli trångt och inte så mycket flöde... är det fortfarande värt det och hur låg ska den porten vara? funderar om man kan göra den lika låg som avgasporten och bara lämna 1-2mm kant mellan den och spolporten och mellan den och avgas och göra den bredare upptill så den går upp som över spolporten. är det värt att göra och ungefär hur mke skulle de göra? alltså tappar jag mer botten av att göra vingportar som har samma duration som avgas? eller får jag bara ett kraftigare register och lite högre varv utan att sänka vridet så mke?

säg till om min röriga text förvirrar dig, mvh :D
L D
För mycket laddtryck

Inlägg av L D »

Hej du!

Vad är det för 50cc cylinder? Orginal? Eller nån pirat cylinder?

Vad har du tänkt köra för duration på Prim och sekundär transferportar, samt boostport och utblås?
Jag fick mer mos i motorn hela vägen med Boyesenportarna :thumbright:

Vingportarna var gode trångt att få dit, har faktiskt portat fram 1/3 av pinnbultarna :shock: (gör ingenting, funkade helt perfa) , använde en 3,5 mm borr, samt fräste så hålet blev 4x 6,5 mm :thumbright:
Jag lovar att motorn började varva....... :hey: :hey: :hey: :whistle:

Det är viktigt hur vingporten är utformad har jag fått lära mig :whistle:
Huvudavgasporten kan du ju ta upp till 65% 26 mm i bredd, och vara safe

Du bör inte lägga porten alltför nära huvudporten runt 2,5-3 mm isf, pga att bommen behöver mtrl för att leda bort värmen så den inte börja bukta.

Sen är det viktigt hur Transferportarna och boost är avstämda, vinklar, grader, hookning, durationer osv osv kontra varandra.... och även kontra avgasporten.
Banrace: Rambygge Dbs Sport lättad, sänkt, 94% klar.. Dragrace 100m ~6.4 sek
Victoria Em-50 3-vxl: moddad Yamaha Dt-cylinder. (100m ca 6.4sek), Ny koppling skall tillverkas 100% klar.
Victoria Em-50 lc Metrakit 3-vxl: 23% klar saknar P-box. Samt bygger om insuget i blocket ordentligt.
Victoria Em-50 3-vxl slidmatad: 12% klar.
Kreidler 3-vxl: Schablonportad Van Veen cylinder: 5% klar.

Läsning om projekten. http://www.trottlarna.se
/// Lars Dahlgren 070-6922895
Filip L
Forumsberoende

Inlägg av Filip L »

hejj

de är en orginal cylle,
jag vet inte än vilken duration jag kommer köra på portarna (har inget rör än :() men jag men jag skulle tro att jag kommer köra på runt 180-190 avgas vill inte varva år helvette för mke så... transferportarna blir väl runt 120-128 eller ngt sånt sen funderar jag på att ta boosten till runt 135-140.
ska räkna mer exakta durationer när jag har ett bättre rör att porta efter :thumbright:

okej, a då borde jag ju också kunna göra ungefär så stora kanaler, utformningen du har på dina är de bra eller hur tycker du man hellre ska göra? avgas är ca 25-26mm så den e bra.

sen visst ska jag bara försöka att vinkla alla transter bort från avgas samt att vinkla boosten uppåt? har inte lärt mig in i hur olika vinklar ger olik karaktär på motorn än :D

MVH
smokke
Forumsberoende

Inlägg av smokke »

hojj! här på sidan fyra o fem så finns d en bra bild o tjyvkika lite på samt lite annat matnyttigt :thumbright:

http://bimotion.se/Bimotion_2-Stroke_Case_Study.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
L D
För mycket laddtryck

Inlägg av L D »

Filip L skrev:hejj

de är en orginal cylle,
jag vet inte än vilken duration jag kommer köra på portarna (har inget rör än :() men jag men jag skulle tro att jag kommer köra på runt 180-190 avgas vill inte varva år helvette för mke så... transferportarna blir väl runt 120-128 eller ngt sånt sen funderar jag på att ta boosten till runt 135-140.
ska räkna mer exakta durationer när jag har ett bättre rör att porta efter :thumbright:

okej, a då borde jag ju också kunna göra ungefär så stora kanaler, utformningen du har på dina är de bra eller hur tycker du man hellre ska göra? avgas är ca 25-26mm så den e bra.

sen visst ska jag bara försöka att vinkla alla transter bort från avgas samt att vinkla boosten uppåt? har inte lärt mig in i hur olika vinklar ger olik karaktär på motorn än :D

MVH
Umm.... Vad har du tänkt att använda moppen till??? Bankörning? Rakbankörning? Åka till korvkiosken? Terrängkörning? ?
Vet du det så får man en hum ö hur du skall porta cylindern.

Skall du ha en bra motor med bra egenskaper så SKALL du ha en beräknad pipa till cylindern, inget köpeskraffs till pipa.
Victoria Em-50 3-vxl: moddad Yamaha Dt-cylinder. (100m ca 6.4sek), Ny koppling skall tillverkas 100% klar.
Victoria Em-50 lc Metrakit 3-vxl: 23% klar saknar P-box. Samt bygger om insuget i blocket ordentligt.

Filip L
Forumsberoende

Inlägg av Filip L »

kommer inte köra den så mke som typ gatkörningsmoppe utan ska ha den som typ trim projekt medans jag väntar på bilkortet, och ska jag räjjsa blire nog rattlås :thumbright:
jag hade beräknat och gjort en pipa om jag hade orken och kunskapen men jag vet verkligen inte ett skit om hur pipans olika delar ger olika egenskaper så jag skulle hellre modda dit en bättre köpespipa eller om jag fick tag på någon som kan bygga pipor i umeå trakten.
Filip L
Forumsberoende

Inlägg av Filip L »

länge sedan jag skrev här men nu har jag bygt ihop och hunnit skruva isär motorn igen på under en timme :)

byggde ihop motorn med min ny portade cylinder som jag jobbat på senaste veckan, denna cylinder ska jag använda som race cylinder och inte att köra på väg med. saken är den att när jag skulle ut och provköra så startade jag den, direkt utan problem lät den bli varm på tomgång, skruvade lite på luftskruven till de kändes bra. sen skulle jag provköra, ut på vägen och full gas. körde 1,2,3 på en typ 120 meterssträcka med samma drev som förr. log inombords och körde upp mot en större väg... sen tappade jag all kompa :thumbdown: styrde tebax till verkstaden och tog bort röret... var som jag trodde båda kolvringarna var av... tog av cylindern och såg att det inte var en ända skråma på den. nu till saken
eftersom jag skulle räjsa med cyllen så tyckte jag att livslängden inte har så stor betydelse så därför gjorde jag avgasporten 27mm bred (68% av borret) kan detta göra att kolvringarna flög direkt sådär? och hur mätas bredden på avgasporten? jag mätade inte längs cylinderväggen utan jag mätade fågelvägen från en sida till den andra :?

kan iallafall trösta mig med att den går betydligt bättre än förr :thumbright:

MVH
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

Fasade du av kanterna på portarna ordentligt efter portningen? Ju brutalare portstorlekar man har, desto större behov av "snälla" kanter som hjälper till att peta in kolvringarna i sina spår igen istället för att slå av dom...
L D
För mycket laddtryck

Inlägg av L D »

Så vad har du nu gjort åt det övriga i cylindern då?
Boyesen, vingportar, hoockad sec. transfer, breddad boost???

Om du fixar en kolv me cr.moly ring, så har du inga problem med att ringen skall snagga i utblåset.

Du kan till och med ta upp utblås mer då me en sån ring.

Men det viktigaste är utformningen på utblåset, så ringen får ett hyffsat liv!

Filip L
Forumsberoende

Inlägg av Filip L »

det som är gjort är: boysenportar, breddad boost, lite breddad avgas transferportar ca 122 grader på alla spolportar inkl boosten ca 175 grader på avgas tills vidare, håller på att modda ett rör i hopp om att lära mig mer om hur det funkar så jag kör med snälla durationer än så länge :wink: dock inga vingportar :( (än så länge :twisted: )

edit: har gjort kanterna något runda men jag tog inte så ordentligt utan jag gjorde det mästa bara så det inte var någon vass kant som kunde skada kolven. blir att slipa till det lite mer antar jag :)
L D
För mycket laddtryck

Inlägg av L D »

Filip L skrev:länge sedan jag skrev här men nu har jag bygt ihop och hunnit skruva isär motorn igen på under en timme :)

byggde ihop motorn med min ny portade cylinder som jag jobbat på senaste veckan, denna cylinder ska jag använda som race cylinder och inte att köra på väg med. saken är den att när jag skulle ut och provköra så startade jag den, direkt utan problem lät den bli varm på tomgång, skruvade lite på luftskruven till de kändes bra. sen skulle jag provköra, ut på vägen och full gas. körde 1,2,3 på en typ 120 meterssträcka med samma drev som förr. log inombords och körde upp mot en större väg... sen tappade jag all kompa :thumbdown: styrde tebax till verkstaden och tog bort röret... var som jag trodde båda kolvringarna var av... tog av cylindern och såg att det inte var en ända skråma på den. nu till saken
eftersom jag skulle räjsa med cyllen så tyckte jag att livslängden inte har så stor betydelse så därför gjorde jag avgasporten 27mm bred (68% av borret) kan detta göra att kolvringarna flög direkt sådär? och hur mätas bredden på avgasporten? jag mätade inte längs cylinderväggen utan jag mätade fågelvägen från en sida till den andra :?

kan iallafall trösta mig med att den går betydligt bättre än förr :thumbright:

MVH
Om cylindern är väldigt sliten samma gäller kolven, så löper kolvringarna mycket större risk att snagga på ett brett utblås! Kolla vad du har för spel i cylindern. Ska man köra duktigt trimmat så ska man hålla slitagemarginalerna på minimum.

Filip L
Forumsberoende

Inlägg av Filip L »

kolven och ringarna var nya :P jag skulle tro att jag hade lite brottom när jag skulle mjuka till kanterna bara, tror jag har fixxat det problemet nu med lite tur så det blir uppstart någon gång framöver med nya ringar :thumbright:
däremot en anna grej jag funderar på är am6 v-force reeds i dtmx cylinder, ska jag kunna få dit det måste jag gräva ur reedkorgen(?) ordentligt för att få in reedsen så långt som möjligt men kommer även behöva ha en spacer typ 10-15mm kommer det ändra mycket på motorns gång? tänkte mest på att vevhus volymen ändras en del.

funderar också på att starta en projekt tråd om det finns något intresse på dethär forumet :)

MVH
L D
För mycket laddtryck

Inlägg av L D »

Okej... Men kolla hur mycket nött cylindern är ändå! Kolla kolvringsgapet med så att det inte är för tight spel, jag kör med 0.12mm spel lite tight men...
Har inte kollat med nån am6 reed på Dt cyllen så där kan jag inte svara dig. Smokke kanske kan svara.

Mindre vevhusvolym än jag har i Victoriamotorn, är nog svår att få, har mellan 0.10- 0.15mm i spel mellan vevhus och vevparti överallt :shock: :hey:

Man märker då lager blir aningens nött....

Du e som sugen att kör i Åmsele hör jag...Då får du enl reglementet bara ha 4 vxlar, men jag antar du har aningens för ny maskin >85 tror jag var deras gräns, men du får nog köra ändå.

Jag är inte så mycket för rakbana, nångång är det nog kul, men jag gillar krokig bana där händer det saker hela tiden. Typ en föredetta Ekf marodör ( Vodka ) som bestämmer sig att lägga sig att sova mitt framför mig. Utgång: Rammning av Ekf-förares ryggskydd frivolt framöver styret :shock:

Men rakbana eller krokig bana, så är det gemenskapen som är det trevliga på sådanna här trevliga tillställningar. :thumbright:
Senast redigerad av L D den tis nov 08, 2011 9:10 pm, redigerad totalt 2 gång.

Skriv svar