242 grupp-a kopia ( Startad med Vems)
Re: 242 grupp-a kopia ( Startad med Vems)
Det krävs en processor som tar emot datan som kommer i strömmen.
Det är ingen byggsats utan man köper en komplett. Kostar runt 1200-1300kr.
Det är ingen byggsats utan man köper en komplett. Kostar runt 1200-1300kr.
Sv: 242 grupp-a kopia ( Startad med Vems)
Jo det har jag misstänkt, eftersom den läser data via serie kabeln, men det betyder ju inte att det är omöjligt att byggda, problemet blir programvaran som ev. är i den, Som förmodligen är svår att få tag på.
Re: 242 grupp-a kopia ( Startad med Vems)
Du kommer aldrig komma åt programvaran i just den mätaren, men det betyder fortfarande inte att det är omöjlig att bygga en liknande.
Leta upp lämplig hårdvara och börja snickra ihop mjukvara.
Finns ingen chans att du kommer lyckas göra en likadan till det priset, men det beror ju lite på vad man är ute efter.
Är du nöjd med displayen du har är det dumt att byta. Men den mätaren jag länkade till är riktigt smidig att ha om man vill kunna få upp vattentemp, insugstemp, lambda, egt osv genom att bara byta sida på mätaren med knappen på den.
Leta upp lämplig hårdvara och börja snickra ihop mjukvara.
Finns ingen chans att du kommer lyckas göra en likadan till det priset, men det beror ju lite på vad man är ute efter.
Är du nöjd med displayen du har är det dumt att byta. Men den mätaren jag länkade till är riktigt smidig att ha om man vill kunna få upp vattentemp, insugstemp, lambda, egt osv genom att bara byta sida på mätaren med knappen på den.
Re: 242 grupp-a kopia ( Startad med Vems)
Det kan man säga om den runda mätaren också, då man bara ser något värde åt gången och inte lätt kan avgöra vad det är. Jag tycker dom kompletterar varandra, speciellt då LCD-displayen kan vara inkopplad hela tiden, och den andra tar upp serie-porten.Erikk skrev:Den där LCD-displayen är ju helt oanvändbar.
Janne: Prova byt till "default view page = 2" istället för 0 som du har nu, den visar information på ett lite mer lätt-läst sätt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Sv: 242 grupp-a kopia ( Startad med Vems)
Tack! Det ska jag göra, som sagt det skadade ju inte att kunna se värdena hela tiden.
Sv: 242 grupp-a kopia ( Startad med Vems)
En liten fundering, varför hänger sej datorn såfort man startar bilen? Och tappar usb portarna, hade inga problem med ms och denna serie adapter? Det fungerade en sund men nu har det börjat igen, vems:er tappade även displayen? Som sagt så fort man startar bilen.
Re: 242 grupp-a kopia ( Startad med Vems)
Då har du till 99% problem med tändsystemet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: 242 grupp-a kopia ( Startad med Vems)
A ok vad skulle det ev kunna vara, det eda jag gjort är att lödit dit två nya tänd steg jag råkade elda upp det första jag gjorde, kör edis spole med original kablar utan kokning, har tänkt köra volvos aktiva spolar senare.
Re: 242 grupp-a kopia ( Startad med Vems)
Om du bränt tändstegen är risken stor att du överhettat spolen .. säkringar?
Hur som helst, när USB-adaptern plötsligt hänger sig när den fungerat bra tidigare är det bara att leta störningar.
Hur som helst, när USB-adaptern plötsligt hänger sig när den fungerat bra tidigare är det bara att leta störningar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Sv: 242 grupp-a kopia ( Startad med Vems)
Den miss tände vid senaste uppstarten men startade hyfsat lätt, kan ev va att jag har tre nya stift i och ett gammalt, och det gamla är halv dåligt? Så han missar på det när motorn är kall.
Sv: 242 grupp-a kopia ( Startad med Vems)
Spolen är bytt det va det första jag trodde gick sönder men inte.
Det finns en funktion under ignition detroits som heter ignition drive type_ normal eller edis, väljer man edis i vems tune så eldar det tänd steg (om man har för stor säkring i) edis tändkablar som är 20 år gamla är kanske inte dom bästa, så kör jag ngk b7es, man kanske skulle provat med r stift?
Det finns en funktion under ignition detroits som heter ignition drive type_ normal eller edis, väljer man edis i vems tune så eldar det tänd steg (om man har för stor säkring i) edis tändkablar som är 20 år gamla är kanske inte dom bästa, så kör jag ngk b7es, man kanske skulle provat med r stift?
Re: 242 grupp-a kopia ( Startad med Vems)
Det är helt otroligt att man fortfarande kan välja "EDIS" som ignition type, det är väl ingen som använder EDIS-moduler någonsin med ett VEMS.
Och du kör inte R-stift.. jag är inte förvånad att du har problem då. Kablarna är inte dumt att byta heller, men är nog inte grundproblemet.
Och du kör inte R-stift.. jag är inte förvånad att du har problem då. Kablarna är inte dumt att byta heller, men är nog inte grundproblemet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Sv: 242 grupp-a kopia ( Startad med Vems)
Ne tyckt också det va lite lustigt, och borde varit varningar text i help texten. Undrar var problemet kan ligga? Vad det är som stör så, som sagt har ju kört samma prylar på megaskvätt utan problem, det enda som är skillnad är kabelhärva och sprut? Det kan väl inte göra något att man tar plus matning till relä erna och plus till sprutet på samma punkt?
Sv: 242 grupp-a kopia ( Startad med Vems)
Kan det vara att tändkablarna korsar kabelhärvan till sprutet (spridare och givarna)?
Sv: 242 grupp-a kopia ( Startad med Vems)
Ska output vara normal eller inverterad? På ms har jag för mej att den skulle va inverterad. Har köpt fyra separata "dumma" tändspolar, håller på att fixa kam synk.
